سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ فروردین ۱۳۹۴ در ۸:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب

تاریخ برگزاری جشنواره فجر هویت دارد/ نظر شمقدری درباره جشنواره فیلم فجر

javad-shamaghdari

جواد شمقدری معتقد است جداسازی بخش بین‌الملل باعث می‌شود فیلمسازان خارجی که به ایران می آیند شور و اشتیاق مردم و جو جشنواره‌ را نبینند.

جواد شمقدری معتقد است جداسازی بخش بین الملل باعث می‌شود فیلمسازان خارجی که به ایران می آیند شور و اشتیاق مردم و جو جشنواره را نبینند.

رییس سابق سازمان سینمایی کشور به سوره سینما گفت:حضور بخش بین الملل و بازار فیلم کنار بخش اصلی جشنواره فیلم فجر محاسنی داشت که با این جداسازی از بین می رود. به عنوان مثال سینماگرانی که از کشورهای دیگر به تهران می آمدند در حاشیه بخش بین الملل از نزدیک شور و اشتیاق مردم و فیلمسازان و سینمادوستان ایرانی را نظاره می کردند و با حال و هوای جشنواره ای گرم روبرو می شدند مشاهده جو جشنواره ای اثری متقابل داشت و آنها هم تحت تاثیر سینمای ما قرار می گرفتند اما جداسازی باعث می شود شور و اشتیاقی که هنگام برپایی جشنواره اصلی وجود دارد از دیده ها پنهان بماند.

شمقدری درباره بخش بازار فیلم افزود: هر زمانی که جشنواره و بازار فیلم برپاشود مغایرتی با همزمانی مراسم دیگر ندارد آنچه مهم است جداکردن بخش ها باید در صورتی شکل بگیرد که ایجاد جذابیت و علاقمندی کند. به زبانی دیگر نقطه جذب یک تصمیم جدید به گونه ای باشد که مثلا فیلمسازان جهان تمایلی به ترجیح دادن بخش بین‌الملل سینمای ایران به کن داشته باشند. هر سال جشنواره بین المللی کودک و نوجوان هم با بازار فیلم هندوستان مصادف است اما این فستیوال جای خود را پیدا کرده و افراد مورد توجه خود را همچنان دارد.

وی ادامه داد: پیش از این برگزاری بخش بین الملل جشنواره فجر طوری بود که قبل از آغاز فستیوال برلین تمام می شد و مهمانانی که در ایران حضور داشتند ایران را به مقصد بعدی شان یعنی برلین ترک می کردند این باعث تقویت سازی بخش بین الملل هم بود ولی با این تغییر در تاریخ برگزاری باید صبر کرد و نتیجه را دید اما بعید به نظر می‌رسد بازخورد موفقی داشته باشد. این قضیه یک اشکال جدی دارد و آن هم دور شدن از هویت فرهنگی و ملی است.

شمقدری گفت: بنای جشنواره بین المللی فیلم فجر ایام دهه فجر بود تا به بهانه برگزاری یک اتفاق فرهنگی کسانی که به ایران سفر می کنند از نزدیک شاهد اشتیاق مردم برای سالگرد مهمترین واقعه تاریخی یک مملکت باشند. درواقع این مراسم بهانه ای برای نشان دادن هویت فرهنگی و ملی ما بود حال این جدا سازی در تاریخی که هیچ دلیلی هم ندارد چه باری می تواند داشته باشد جز اینکه همه بگویند قبل از جشنواره کن ایران بخش بین الملل برگزار می‌کند.

وی گفت: در واقع منفک شدن بخش بین الملل از بخش اصلی از نظر من تصمیم غلطی است، البته من از جزییات خبر ندارم و نمی دانم با چه نظرات و کارشناسی‌هایی این مساله اتفاق افتاده است، ولی درصورت بازخورد منفی بهتر است به شیوه گذشته برگردیم و این برگشت منطقی است. ضمن اینکه خیلی جالب نیست زمان برگزاری وقتی باشد که فستیوالی مهمتر برای همه دنیا و به خصوص سینمای فرانسه در راه است. از نظر من این همزمانی پیوند جالبی نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>