سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ خرداد ۱۳۹۴ در ۱:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

وداع با مستندساز باسابقه/ سینماگران در تشییع پیکر مقدسیان

tashi-moghadasian1

پیکر محمدرضا مقدسیان امروز در میان اندوه سینماگران به سوی خانه ابدی رهسپار شد.

پیکر محمدرضا مقدسیان امروز در میان اندوه سینماگران به سوی خانه ابدی رهسپار شد.

سوره سینما- مهر نوشت: کامران ملکی عضو هیات‌مدیره خانه سینما که اجرای این مراسم را نیز به عهده داشت، گفت: در ابتدای برنامه قرار بود ناصر صفاریان اجرای برنامه را به عهده بگیرد اما گفت نمی‌تواند، از محسن عبدالوهاب که سال‌ها دستیاری محمدرضا مقدسیان را کرده خواستم تا اداره این مراسم را به عهده بگیرد اما او هم گفت نمی‌تواند صحبت کند.

وی افزود: حرف زدن از انسانی محترم، صادق و شریف سخت است، انسانی که امروز همه اهالی سینما را در خانه خودشان جمع کرده تا بدرقه راهش باشند. واقعیت این است که هیچ‌کس حال خوشی ندارد چراکه یک انسان به معنای واقعی را از دست داده‌اند.

در ادامه این مراسم کامران ملکی از محمد تهامی‌نژاد محقق و پژوهشگر سینمای مستند خواست تا درباره محمدرضا مقدسیان سخن بگوید. این پژوهشگر سینمای مستند در ابتدای صحبت‌های خود گفت: محمدرضا مقدسیان مردی است که همه لحظه‌های یک ملت را زیست و امروز ما گنجینه‌ای از کار و تلاش را به خانه ابدی بدرقه می‌کنیم. در واقع همه ما به مشایعت یک جهان آمده‌ایم. محمدرضا مقدسیان در روزهای انقلاب یک انقلابی فعال بود و در روزهای جنگ در محاصره آبادان زندگی کرد و در عملیات مروارید به دهانه اروند رفت و تمام لحظه‌ها را ثبت کرد. حال باید بگوییم که امروز و اینجا پیکر مردی مقاوم در بین ما حضور دارد که به سوی ابدیت رهسپار می‌شود.

کامران ملکی در ادامه گفت که برای محمدرضا مقدسیان باید دست زد و برای یک عمر شاد زیستن و با شرافت زندگی کردن او هورا کشید. وی در ادامه از محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت سینمای ایران خواست تا دقایقی درباره محمدرضا مقدسیان سخن بگوید.

محمدرضا اصلانی در ابتدا صحبت هایش بیان کرد: سخت است از فراغ یاران صحبت کردن به خصوص اینکه محمدرضا مقدسیان چند سالی از من کوچک‌تر بود و همیشه یک رابطه برادرانه بین ما برقرار بود. از سال ۱۳۴۸ نزدیک به ۵۰ سال با هم بودیم، با هم خندیدیم، با هم گریستیم، با هم ذوق کردیم و با هم در جامعه زندگی کردیم. یادم است در روزهایی در دهه ۵۰ با یکدیگر قدم به حاشیه شهر می‌گذاشتیم و با کپرنشین‌های حاشیه تهران زندگی می‌کردیم که حاصل این زندگی، مستندهایی چون «کودک و استثمار» و «کوره پزخانه» شد.

tashi-moghadasian2

وی ادامه داد: این زندگی کمی نیست اما فشار بسیاری بر ما وارد کرده، فشاری که ما را فرسوده و نحیف کرده است. واقعیت این است که جامعه فیلمسازی ما امروزه تحت فشارهای بسیاری خود را سرپا نگه می‌دارد تا بتواند زندگی کند و فشاری که زندگی بر مردم می‌آورد را به تصویر بکشد. امروز به احترام فرزند تاریخ این مملکت گردهم آمده‌ایم.

سعید رشتیان رئیس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند در خانه سینما درباره سینمای این مستندساز گفت: به شخصه بسیار تلاش کردم تا سینمای مقدسیان را برای خود توضیح دهم. سینما برای مقدسیان ایدئولوژی بود و بیشتر از یک حرفه به آن نگاه می‌کرد و درست به همین دلیل است که آثار مستند او گرم است.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند تصریح کرد: زمانی که مقدسیان سر صحنه می‌آمد انگار می‌خواست به میدان نبرد برود و وقتی راضی از فیلمبرداری برمی‌گشت انگار دنیا را فتح کرده بود. با انرژی بسیاری که داشت روحش همیشه جوان بود. به دوستان جوان مستندسازم می‌گویم آنچه سینمای محمدرضا مقدسیان را ارزشمند کرد پایبندی او به سنت‌ها بود. باور کنید شرایط کار دیروز سخت‌تر از امروز بود اما وفاداری به سنت‌ها و بومی‌کردن آنها از ویژگی سینمای محمدرضا مقدسیان بود که امیدوارم شما جوان‌ها نیز پای سنت‌ها بایستید.

کامران ملکی در ادامه با اشاره به این مطلب که ظرفیت قطعه هنرمندان پر شده است، گفت: قطعه هنرمندان در بهشت‌زهرا (س) پر شده و من امیدوارم شهرداری تهران در مساعدت با مدیرعامل خانه سینما بتواند فضایی را بیش از آنچه اکنون وجود دارد برای هنرمندان اختصاص دهد. حال اینکه بسیار خوشحالیم محمدرضا مقدسیان امروز میهمان انسان شریفی از اهالی هنر است.

tashi-moghadasian3

وی تاکید کرد: قدرت‌الله پدیدار، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان سینمای ایران در سال ۱۳۸۳ به رحمت خدا رفت. منزل ابدی او قبری ۲ طبقه بود که با مساعدت خانواده این هنرمند محمدرضا مقدسیان در طبقه دوم این قبر به خاک سپرده می‌شود در واقع قدرت‌الله پدیدار میزبان محمدرضا مقدسیان خواهد بود.

حمید جعفری از شاگردان محمدرضا مقدسیان، این مستندساز را مهمترین حلقه وصل بین نسل‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های مقدسیان این بود که با هر نسلی با زبان خودش صحبت می‌کرد. او کسی است که با فریدون رهنما شروع کرد، با محمدرضا اصلانی ادامه داد، به ابراهیم مختاری رسید و در ادامه نسل جوان را تربیت کرد. هیچگاه در طول کار و شاگردی محمدرضا مقدسیان فکر نکردیم که با نسل غیر از خودمان صحبت می‌کنیم.

در پایان این مراسم بهرام عظیم‌پور رئیس انجمن مستندسازان خانه سینما تاکید کرد که این انجمن جوان‌ترین عضو خود را از دست داده است. در واقع محمدرضا مقدسیان به شهادت انرژی، خنده‌های پرحرارت و برق چشم‌های نم‌ناکی که داشت جوان ماند و جوان رفت.

در این مراسم چهره‌هایی چون بهمن فرمان‌آرا، محمدرضا اصلانی، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، رخشان بنی‌اعتماد، مازیار میری، منوچهر شاهسواری، ابراهیم مختاری، مصطفی رزاق‌کریمی، محسن عبدالوهاب، امیر اثباتی، محمدرضا درویشی، جعفر صانعی‌مقدم، اسماعیل محرابی، علیرضا قاسم‌خان، بیژن میرباقری، فرهاد توحیدی، منوچهر مشیری، مهوش شیخ‌الاسلام، مجتبی میرطهماسب، مرتضی رزاق‌کریمی و جمعی از مستندسازان جوان حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>