سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
هشتمین جشنواره دینی «رویش»/

قاسمخان: جوان‌ها با نگاه تازه و مستقل فیلم بسازند

قاسمخان: جوان‌ها با نگاه تازه و مستقل فیلم بسازند

عضو هیئت انتخاب هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»» تاکید کرد فیلمسازان جوان باید نگاه مستقل خود را حفظ کنند.

عضو هیئت انتخاب هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»» تاکید کرد فیلمسازان جوان باید نگاه مستقل خود را حفظ کنند.

ستاد خبری جشنواره «رویش»: نخستین جلسه نقد و بررسی فیلم های جشنواره دینی «رویش» شامگاه سه شنبه نهم آبان ماه در سالن شماره یک پردیس سینمایی هویزه برگزار شد. سیدمهدی طباطبایی نژاد مجری و کارشناس این جلسات در کنار علیرضا قاسمخان عضو هیئت انتخاب این جشنواره آغاز کنندگان بحث بودند. قاسمخان درباره آثاری که در جشنواره امسال روی پرده می رود گفت: حضور در هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» این فرصت را به من داد تا با فیلم ها و فیلمسازان مختلف همراه شوم، با آنها آشنا شوم و تمایل پیدا کنم آنها را بشناسم. سینمای مستند به دلایل مختلف و امتیازهایی مثل تنوع فرهنگ و اقلیم در ایران همیشه منابعی برای تغذیه دارد و می تواند موضوع تازه داشته باشد.

وی افزود: اگر توجه شود در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی مستندهای تاثیرگذار مختلفی درباره آیین ها، رسوم و باورهای ایرانی و اسلامی ساخته شده است. ناصر تقوایی و مستندسازانی مانند او زحمت زیادی برای ثبت آیین ها و آداب و رسوم ما کشیده اند. ثبت این آداب و رسوم مذهبی در نهایت به تولید اثری دینی منجر شده است. در این نوع آثار دو نگاه وجود دارد، گاهی مستندساز مثل عاشق، سالک و زائر تجربه های خود را از یک سفر مذهبی مطرح می کند و گاهی در قالب توریست و نظاره گر به آیین ها می نگرد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: در سینمای مستند ایران با قدمتی حدود ۴۰ سال انتظار تازگی و نگاه ویژه به آیین ها و موضوع های معنوی و دینی وجود دارد، به این دلیل که نسل های قبل آثاری متنوع و متفاوت با این موضوع ها ساخته اند. یکی از مستندهایی که امسال دیدم درباره مشهد اردهال بود، فیلمساز جوانی به این شهر مذهبی سفر کرده و تغییر های این شهر را نشان داده بود. بسیاری از ما مستندی که آقای تقوایی درباره این شهر ساخته دیده ایم، این فیلمساز جوان سعی کرده بود نگاه و تحلیل خود را از این موضوع دینی داشته باشد.

در بخش دیگری از جلسه طباطبایی نژاد با اشاره به فیلم «بازگشت» به کارگردانی سهیلا گلستانی که در نخستین روز جشنواره روی پرده رفت گفت: این فیلم یکی از بهترین آثار کوتاه داستانی است که در سال های اخیر دیده ام. کاملا فرم و محتوا در این فیلم هماهنگ است.

سهیلا گلستانی بازیگر و کارگردان این فیلم یکی دیگر از افرادی بود که در جلسه نقد و بررسی فیلم های جشنواره حضور داشت وی درباره فیلمش گفت: با این تعریف که آقای طباطبایی نژاد از فیلم داشتند کار من سخت تر شد، علاقه من پرداختن به موضوع هایی است که مربوط به دفاع مقدس است، با این موضوع زندگی کرده ام و کاملا خاطرات آن روزها با من عجین است. نسل من می تواند نگاهی تازه به موضوع دفاع مقدس داشته باشد و از منظر خود به موضوع های تازه ای در این باره اشاره کند.

وی در باره اهمیت بازیگری و کارگردانی برای خود گفت: من به عنوان بازیگر شناخته می شوم اما هر جا موقعیتی پیش بیاید و شرایط فراهم شود به کارگردانی فکر می کنم. با دو فیلم آخرم به عنوان فیلمساز بستر بیشتری برای فعالیت در حوزه فیلمسازی برای من فراهم شد. مدتی است مشغول نگارش یک فیلمنامه بلند سینمایی هستم که با موضوع دفاع مقدس، شهر و خانواده نوشته می شود.

این بازیگر ادامه داد: برای «بازگشت» با بازیگرها ۱۰ روز تمرین داشتیم و ۴ روز تصویربرداری، این فیلم با تلاش و علاقه همه گروه ساخته شد، من از همه آنها سپاسگزارم و به پشتوانه آنها بود که این فیلم به پایان رسید.

گلستانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره شباهت بازگشت به «وضعیت سفید» و «یه حبه قند» گفت: من به عنوان فیلمساز از آثار درخشان و مهم سینمای ایران و جهان تاثیر می گیرم، شخصیت امیرعلی در فیلم من شبیه حمید هامون است. مادربزرگ «بازگشت» شبیه مادربزرگ در فیلم «یه حبه قند» است، حتما از فیلم ها و مجموعه های خوب تاثیر گرفته ام اما تمام تلاشم بر این است که فیلم خود را بسازم و بدون تقلید دغدغه های خود را روایت کنم.

وی افزود: از ابتدا داستان فیلم را در قالب یک فیلم کوتاه دیدم، به نظرم قصه ظرفیت تبدیل شدن به یک فیم بلند را نداشت.

پس از پایان نقد و بررسی فیلم «بازگشت»، اسماعیل شرعی یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» چند دقیقه به سوالات حاضران پاسخ داد. وی گفت: مشکل اساسی در حوزه انیمیشن به عنوان یکی از بخش هایی که در جشنواره فیلم «رویش» وجود دارد این است که در این آثار بیشتر از آنکه به مضمون توجه شود، توجه و تمرکز بر فرم و تکنیک است.

وی افزود: گاهی به علت گسترش نرم افزارهای کامپیوتری فیلمساز تلاش می کند با تکنیک روز اثرش را تولید کند. وقتی که بعد مضمونی فیلم ضعیف باشد، مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی کند. خوشبختانه فیلمسازان شهرستانی در جشنواره «رویش» حضوری قابل توجه دارند و آثاری که تولید کرده اند امتیازهای فراوانی دارد. این حرکت رو به جلو در حوزه انمیشن مشهود است، هر چند که این مسیر نیاز به اصلاح دارد.

مرعشی گفت: جوانان بااستعدادی در حوزه انیمیشن فعالیت می کنند اما آنها باید به مرور بیاموزند که در کنار توجه به فرم، به موضوع و مضمون آثارشان هم توجه کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>