سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ خرداد ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۹ ق.ظ چاپ مطلب

قدر لحظه‌های زندگی را بدانیم/ پشت صحنه یک برنامه زنده تلویزیونی

khoobi-az-khodetoone

برنامه «خوبی از خودتونه» که از شبکه دو پخش می‌شود، مخاطب را متوجه ارزش‌های زندگی می‌کند.

برنامه «خوبی از خودتونه» که از شبکه دو پخش می‌شود، مخاطب را متوجه ارزش‌های زندگی می‌کند.

سوره سینما- فاطمه صادقی: حوالی ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه است و من با راهنمایی مسوول روابط عمومی برنامه «خوبی از خودتونه» وارد استودیو شماره ۱ می‌شوم. هنوز حدود نیم ساعت تا شروع برنامه مانده اما رفت و آمد عوامل به ناظر القا می‌کند که برنامه همین الان روی آنتن می رود! جنب و جوش و تلاش بی وقفه ای که تا پایان برنامه ادامه داشت. یکی از سرداران نیروی انتظامی که گویا مهمان برنامه است وارد استودیو می شود. دنیا خمامی، سردبیر برنامه هم متن های مربوط به برنامه را می نویسد.

در همین حین شهرام شکیبا، مجری و بهاره افشاری که میهمان بخش اول برنامه است، می آیند. شکیبا درست شبیه همان مجری پرانرژی رو به روی دوربین است. سمانه فراهانی، تهیه‌کننده «خوبی از خودتونه»، که قبل از آمدن شهرام شکیبا مشغول هماهنگی‌های قبل از شروع برنامه بود، به سراغ مجری می آید و توضیحات لازم درباره برنامه را به وی خاطر می‌گوید. بحث به برنامه شب گذشته و بازخوردهای مثبت آن در میان مردم می‌رسد.

از نقل قول هایشان می توان به میزان مقبولیت و دیده شدن برنامه پی برد. هنوز برنامه شروع نشده آنقدر سر عوامل شلوغ است که نمی توان قبل از شروع برنامه با آن ها به گفت و گو حول گزارش نشست. یک سمت دکور دیوار سفیدی است که به تازگی آن را عوض کرده اند و این دیوار دفتر خاطره میهمانان از برنامه است! دیوار قبلی پر شده بود از جمله‌ها و امضای میهمانانی که در برنامه حضور داشتند و  زمان آن رسیده بود که یک دیوار سفید دیگر جایگزین آن شود.

کنار این دیوار قفسه ای از هدایای برنامه است. هدایایی که با چیدمان جذابش توجه هر مخاطبی را جلب می کند. این هدیه ها عروسک های برنامه پر مخاطب کلاه قرمزی تا ظرف هایی سفالی با طرح های چشم گیر را شامل می شود. میهمانان می توانند از میان تمام این هدایای متنوع آنچه که باب سلیقه‌شان است را انتخاب کنند. تا شروع برنامه زمانی نمانده و خانم‌ها برنامه با یکدیگر عکس سلفی می‌گیرند. از اتاق رژی اعلام می کنند تنها یک دقیقه تا شروع برنامه مانده است. این شمارش زمان مانده به ثانیه می کشد و تیتراژ شاد برنامه شروع می‌شود.

شهرام شکیبا پس از سلام و احوالپرسی پرانرژی اش درباره رنگ شاد لباسش حرف می زند! بهاره افشاری به عنوان اولین میهمان با شکیبا به گفت و گو می نشیند و این مناسب ترین فرصت برای گفت و گوی من با تهیه کننده و سردبیر برنامه است.

در ابتدا به سراغ سمانه فراهانی، تهیه کننده خوش اخلاق و دوست داشتنی «خوبی از خودتونه» رفتم.، او درباره بازخوردهای مردمی در این چند ماهی که برنامه هر سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه پخش می شود، گفت: خوشبختانه از سوی مردم بازخوردها و نظرات مثبتی را دریافت کردیم.البته نمی توان انتظار داشت همه برنامه را دوست داشته باشند چراکه اگر همه برنامه را دوست داشته باشند باید به بی ایراد بودن آن شک کرد. به طور کلی علت این بازخوردهای مثبت را می توان به مهمانان اجتماعی ما نسبت داد که می توانند در نگاه آدم ها به زندگی تاثیرگذار باشند.البته ما یک تیم خیلی خوب هم برای برنامه داشتیم که بسیار تاثیر گذار بودند.

از او درباره فلسفه ساعت های چیده شده در دکور پرسیدم و او بی درنگ پاسخ داد: می خواهیم با این ساعت ها بگوییم که باید از تمام لحظات زندگی که نعمت پروردگار است به بهترین شکل استفاده کرد و از آن لذت برد. این پاسخ بی درنگ نشانه این است که فراهانی به تمام جزئیات برنامه اش حتی وسایل دکور صحنه، واقف است.

فراهانی درباره اینکه ، با توجه به زنده بودن برنامه آیا در این مدت اتفاق غیر منتظره ای افتاده است یا خیر گفت: گاهی نزدیک به شروع برنامه برخی از میهمانان نیامدند و این اتفاقی بوده که به شکل غیرمنتظره روند برنامه را مختل کرده است. همچنین با توجه به این موضوع که برخی از میهمانان ما افراد عادی جامعه هستند، وقتی رو به روی دوربین قرار می‌گیرند گاهی نمی‌توانند حرف هایی که انتظار داریم مطرح شود را بیان کنند. به هر حال برنامه هم به صورت زنده پخش می شود و ممکن است اتفاقات غیر قابل پیش بینی بیفتد.

از او درباره جنس زنانه کارش پرسیدم. از اینکه بیشتر عوامل برنامه را خانم ها تشکیل می دهند. او در پاسخ بیان کرد: من کارکردن با خانم‌ها را دوست دارم . در کار قبلی من هم که «یک برش از زندگی» نام داشت تمام تیم همکارانم را خانم ها تشکیل می دادند.

وی افزود: شهرام شکیبا به عنوان مجری برنامه از میان یک لیست پر از گزینه انتخاب شد. نکته متمایز کننده آقای شکیبا از سایر گزینه ها نویسنده بودن و مشخصا نویسنده طنز بودن ایشان است. تا قبل از این برنامه اجرای آقای شکیبا حتی در برنامه «قند پهلو» یک اجرای جدی بود اما بعد از جلسه ای که با ایشان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که شهرام شکیبا بهترین گزینه است.

او درباره اینکه آیا فصل دوم برنامه تلویزیونی  خوبی از خودتونه» ساخته می شود یا خیر گفت: هنوز فصل اول برنامه به پایان نرسیده است و نمی توان با قطعیت درباره فصل دوم سخن گفت. این موضوع بستگی به شرایط دارد اما زمانی که بخواهیم فصل جدیدی را شروع کنیم باید تغییرات چشمگیری را در برنامه و ساختار آن در نظر بگیریم. موفقیت برنامه حاصل یک تیم قوی و یک اتاق فکر خوب است که تلاش می کنند این برنامه ۴۰ دقیقه ای روی آنتن برود. تلاشی که فراتر از زمان برنامه است.

پس از گفت و گو با سمانه فراهانی، از دنیا خمامی، سردبیر برنامه ، درباره چگونگی نوشتن متن‌ها پرسیدم . او گفت: بستگی به میهمان برنامه دارد. اگر شخصی باشد که آقای شکیبا او را به خوبی بشناسد خودشان سوالات را تعیین می کنند، ولی اگر افراد خاصی، مثل میهمانان اجتماعی برنامه باشند، من محور کلی سوالات را مشخص می کنم. نکته مهم این است که تمام متن ها با توجه به زبان و سبک آقای شکیبا تهیه می‌شود. علاوه بر بخش سوالات، متن هایی با عنوان پیشنهاد روز هم وجود دارد. آقای محمد اشعری و مریم رضوی در جریان ساخت برنامه به ما کمک می‌کنند.

خمامی در رابطه با نحوه انتخاب سوژه ها گفت: سوژه ها توسط من انتخاب می‌شوند و خانم فراهانی نظر نهایی را می دهد. ضمن اینکه ما تاکید داریم سوژه های اجتماعی‌مان جدید باشند و تا قبل از برنامه ما در برنامه های دیگر رادیو و تلویزیون سابقه حضور نداشته باشند. بر اساس همین توضیح به عقیده من سخت ترین بخش برنامه ما قسمت انتخاب سوژه است.

او همکاری با سمانه فراهانی را در حرفه ای خود یک اتفاق خوب دانست و گفت: نظراتی که درباره برنامه دریافت کردیم مثبت بود و امیدوارم فصل اول برنامه به شکل قابل قبولی پایان یابد. زمان « خوبی از خودتونه» کم است و امیدوارم در فصل جدید این مساله حل شود. همچنین در برهه ای از زمان بعضی قسمت ها با سریال های آقای مدیری و صحت همزمان می‌شد. در نهایت امیدوارم حتی اگر من در ادامه این برنامه نباشم ، این برنامه به نتیجه ای مطلوب برسد.

مقارن با اتمام گپ و گفت ما، گفت و گوی تلویزیونی شهرام شکیبا و بهاره افشاری هم به پایان رسید. از بهاره افشاری که به گفته خودش فعلا در پروژه ای حضور ندارد، کیفیت گفت و گویش با شهرام شکیبا را جویا شدم. او از حضورش در برنامه ابراز رضایت کرد و گفت: «خوبی از خودتونه» بسیار خوب و متفاوت بود. من در برنامه های بسیاری حضور داشته‌ام و این برنامه به خاطر جنس اجرای آقای شهرام شکیبا یکی از متفاوت ترین گفت و گوهای من بود. بعد از بهاره افشاری، شهرام شکیبا با سردار نیروی انتظامی درباره جشنواره جوان به گفت و گو نشست. حوالی ساعت ۲۲ برنامه به پایان رسید و گروه پر تلاش «خوبی از خودتونه» قسمت دیگری از این برنامه را به پایان رساند.

«خوبی از خودتونه» با اجرای شهرام شکیبا از شبکه دو پخش می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>