سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ خرداد ۱۳۹۴ در ۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

«شب آواز ایرانی» ادای احترامی به همه هنرمندان عرصه موسیقی

shabe-avaz

نخستین «شب آواز ایرانی» شنبه ۲۳ خرداد ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

نخستین «شب آواز ایرانی» شنبه ۲۳ خرداد ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

سوره سینما – این مراسم با حضور فاضل نظری مدیرمرکز موسیقی، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره ها، ساسان فاطمی محقق و استاد دانشگاه، علی رستمیان استاد و مدرس آواز، سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد موسیقی ، علی جهاندار استاد و مدرس آواز ، مهران مهرنیا نوازنده و مدرس تار ، مظفر شفیعی مدرس آواز، و جمعی از اهالی آواز و موسیقی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

برنامه با اجرای سعید بیابانکی و آواز اشکان کمانگری در قطعات چهارگاه آغاز شد. در بخش دیگر، دکتر ساسان فاطمی محقق و استاد دانشگاه به بررسی جایگاه آواز در فرهنگ ایرانی پرداخت. این پژوهشگر با تاکید بر این که آواز در تمام فرهنگ‌ها اهمیت بیشتری نسبت به ساز داشته، گفت: فارابی موسیقی را از نظر نقص و کمال تقسیم‌بندی می‌کند و موسیقی‌ای را که صرفا از ساختارهای صرف موسیقایی بهره ببرد در قطب نقص قرار می‌دهد و اگر با آواز ترکیب شود و شخص را متاثر کند در قطب کمال قرار می‌گیرد.

فاطمی موسیقی با وزن یا ریتم و موسیقی غیر ضربی را از دوبخش موسیقی ایرانی برشمرد و افزود: آواز ایرانی، موسیقی غیر ضربی است که در فرهنگ ما نسبت به موسیقی ضربی از ارزش بیشتری برخوردار است. چرا که هم تخصص و تکنیک بیشتر هنرمند را می‌طلبد و اجرای آن مشکل‌تر است و هم شنونده این موسیقی باید ظرافت‌هایی داشته باشد که آواز را درک و دنبال کند و ملول نشود بنابراین مخاطب خاص و فرهیخته جامعه است.

در این هنگام طنین آواز رضا رضایی پایور در سالن پیچید که با استقبال خوب حضار مواجه شد. آوازخوانی استاد داوود فیاضی به همراه تار نوازی دخترش بهاره فیاضی و آواز عبدالله وطن پور در دستگاه همایون از بخش های دیگر این نشست ماهانه بود.

«شب آواز ایرانی» برنامه ای تحلیلی و آموزشی به صورت ماهانه با هدف معرفی چهره های تازه به هنر آواز ایرانی در حوزه هنری برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>