سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۳۹۴ در ۳:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

جشن حافظ به عملکرد جایزه می‌دهد، نه به نام‌ها/ به دنبال پیوند مردم با سینما

jashne-hafez1

علی معلم جشن حافظ را بهانه‌ای برای هر چه مستحکم‌تر شدن رابطه میان مردم، سینما و تلویزیون می‌داند.

علی معلم جشن حافظ را بهانه‌ای برای هر چه مستحکم‌تر شدن رابطه میان مردم، سینما و تلویزیون می‌داند.

سوره سینما – سارا کنعانی: علی معلم دبیر پانزدهمین جشن حافظ درباره چگونگی و روند داوری‌های امسال جشن حافظ توضیحاتی ارایه داد. در این نشست که امروز دوشنبه ۲۵ خردادماه با حضور تعدادی از اهالی رسانه برگزار شد علی معلم در ابتدا توضیح داد: یکی از ویژگی‌های جشن حافظ این است که تمام آثار سینمایی و مستندی که از فروردین‌ماه به نمایش درآمده تا ۲۸ اسفندماه سال ۹۳ مورد ارزیابی و توجه قرار داده است. در حوزه تلویزیون هم به همین صورت است و آثاری که در این بازه زمانی پخش شده، مورد داوری قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به شروع کار گروه «هنر و تجربه» اضافه کرد: امسال علاوه بر گروه‌های مختلف سینمایی گروه «هنر و تجربه» هم فعالیت داشت، به همین مناسبت نزدیک به ۲۰ و چند فیلم در این گروه اکران شد و به همین دلیل مجموع فیلم های ارزیابی شده نسبت به سال گذشته بالاتر بود و اکنون ۷۸ فیلم در این مسابقه حاضر هستند.

دبیر جشن حافظ در ادامه به بخش آثار تلویزیونی اشاره کرد و گفت: امسال مانند سال های گذشته به برنامه هایی که مجری محور هستند توجه داشتیم. این برنامه ها براساس قابلیت های موضوعی دسته بندی می شود و آثار از میان ۲۰ و چند برنامه که از شبکه‌ها پخش شده است داوری شده اند. یکی از فاکتورهای این برنامه ها پر بیننده بودن آن ها در حوزه کاری خودشان بود. این برنامه ها تفاوت موضوعی دارند. مثلا برنامه «پایش» با موضوع اقتصادی، «خندوانه» با موضوع اجتماعی تحلیلی، برنامه «۹۰» ورزشی و «ماه عسل» ملودرام اجتماعی است.

poster-jashne-hafez

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر در حوزه تلویزیون با افت کیفیت آثار روبرو بوده ایم. تلویزیون سیاستی اتخاذ کرده که برنامه های مجری محور چهره‌ساز نشوند و اگر هم چهره ای مطرح شد، کم کم حذف شود . این در حالی است که تلویزیون قدرت ساختن چهره های موثر را دارد و از این امتیاز باید استفاده کند.کاری در تمام دنیا صورت می گیرد. در این دوره جایزه جشن حافظ، حوزه تلویزیون جدی گرفته شد، با تکیه بر مجری – کارشناسان صاحب شخصیت معتبر می‌توان به موفقیت های بسیاری دست یافت.

این کارشناس سینما درباره موسیقی تیتراژ که در این دوره از جشن حافظ مورد توجه قرار گرفته توضیح داد: علی لهراسبی و رضا یزدانی از کسانی هستند که در زمینه موسیقی صاحب سبک هستند، فکر می کنم موسیقی تیتراژ حلقه ای ارتباطی میان مردم و سریال‌ها و فیلم ها است . وقتی جشن حافظ برای این بخش جایزه در نظر گرفت، موسیقی تیتراژ مورد توجه تهیه‌کنندگان و کارگردانان قرار گرفت. موسیقی و ترانه تیتراژ حلقه های ارتباطی مخاطب عام با ترانه های تیتراژ است که در دنیا هم دیده می‌شود و مورد توجه است.

سردبیر «دنیای تصویر» ادامه داد: جشن حافظ تذکری است به ارتباط سینما و تلویزیون با مخاطب و در جهت رشد این بخش بزرگ از جامعه قدم برمی‌دارد. سینما و تلویزیون باید با مردم ارتباط بهتری برقرار کند. در جشنواره‌های دیگری که در این کشور برگزار می‌شود، تنها به معدودی از فیلم ها توجه نشان می‌دهند به این دلیل که برخی از فیلم ها در جشنواره داخلی شرکت نکردند یا نرسیدند یا نخواستند برسند، اما در جشن حافظ همه فیلم ها مورد نظر قرار می‌گیرد. در بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا این موضوع دیده می‌شود. در این جشن موقعیتی فراهم می‌شود که همه آثاری که مردم دیده اند مورد ارزیابی قرار گیرد.

jashne-hafez2

علی معلم در خاتمه تاکید کرد: در سال گذشته در حوزه تلویزیون و نمایش خانگی وضعیت مناسبی نداشتیم. یکی از معیارهای داوری در آثار تلویزیونی این بود که برنامه‌ها، توانایی حضور در خانه های مخاطب را داشته باشند، اساسا یکی از اهداف این جشن است که مردم با سینما و تلویزیون ارتباط برقرار کند. در سال‌های اخیر به دلیل ضعف در مجموعه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در مورد داوری آثار تلویزیونی سکوت کردیم. اما سال ۹۳ وضعیت برنامه‌ها و سریال‌ها بهتر شده و امسال توانستیم در چند شاخه محدود نامزدها را معرفی کنیم.

دبیر جشن حافظ در خاتمه نشست خبری درباره مجری امسال جشن گفت: مجری اصلی برنامه مانند هر سال خودم هستم. مجری ابتدایی بهنوش بختیاری است. سال های گذشته از خانم‌ها مهتاب کرامتی، لیلا اوتادی، آنا نعمتی، نیوشا ضیغمی، بهاره کیان‌افشار و … استفاده کردیم. دبیر اجرایی آذر معماریان است و کارگردانی این جشن به عهده علی اوجی است. در این جشن دو اجرای موسیقی زنده خواهیم داشت که رضا یزدانی غزلی از حافظ می‌خواند و همچنین ترانه سینما را که نام تعداد زیادی از آثار سینمایی در آن دیده می‌شود. نکته دیگر آنکه ترانه‌هایی از رضا یزدانی نیز در جشن حافظ رونمایی خواهد شد. دی وی دی این مراسم هم عرضه می‌شود.

پانزدهمین دوره جشن حافظ سه‌شنبه ۲۶ خردادماه ساعت ۱۹ در تالار کشور برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>