سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
برگزیده جشنواره پروین/

قادری: داوری جشنواره پروین جدی و ویژه بود

teymoor-ghaderi

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «چیدن سپیده دم» داوری در جشنواره پروین را جدی و ویژه ارزیابی کرد.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «چیدن سپیده دم» داوری در جشنواره پروین را جدی و ویژه ارزیابی کرد.

تیمور قادری درباره جشنواره فیلم پروین اعتصامی به سوره سینما گفت: «چیدن سپیده دم» اولین فیلمی است که ساخته‌ام. این فیلم در جشنواره، ژیار کردستانٰ، سلیماینه عراقٰ و جشنواره فیلم رشد برگزیده شده و در جشنواره‌های هندٰ، فرانسه و ایتالیا حضور داشته است.

وی افزود: فیلم درباره زندگی یک پیرزن و کودک است که در روستایی متروک به سر می‌برند. پیرزن منتظر مرگ است و کودک به دنبال همبازی می‌گردد. این فیلم در ستایش زندگی است. «چیدن سپیده دم» محصول حوزه هنری کردستان است. این فیلم در جشنواره معتبر تامپره فنلاند در بخش مسابقه به نمایش درمی‌آید.اینکه «چیدن سپیده دم» در جشنواره‌ای که درباره زنان است به نمایش درمی‌آید و به مفهوم تحکیم خانواده توسط یک زن و نیروی زنانه که در این فیلم وجود دارد برمی‌گردد. فیلم نیروی زنانه را در راستای تحکیم خانواده مؤثر معرفی می‌کند.

وی گفت: در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده‌ام ولی جشنواره پروین اعتصامی را در زمینه داوری به لحاظ جدیت، غیرمتعارف و ویژه دیدم. داوران با جدیت ویژه‌ای فیلم‌ها را داوری می‌کردند. وقتی این جدیت را دیدم جایزه این جشنواره برایم با اهمیت شد. اما به لحاظ پذیرایی و اسکان برگزیدگان شهرستانی امکاناتی وجود نداشت.

کارگردان «می‌خورد بر بام خانه» افزود: نکته دیگر که درباره این جشنواره می‌توان گفت این است که بد نیست زنان از دید مردان در این جشنواره تعریف و سنجیده شوند و فیلم‌هایی که کارگردانان مرد درباره زنان ساخته‌اند هم در جشنواره مورد توجه قرار گیرند. چیزی که من از این جشنواره دیدم توجه به کارگردانان زن بود و همه جوایز بین زنان تقسیم می‌شد.

قادری درباره فیلم جدیدش گفت: با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برای ساخت فیلمی درباره یکی از آیین‌های معنوی کردستان وارد مذاکره شده‌ام. فیلمنامه آماده است و به زودی وارد پیش‌تولید می‌شویم. این فیلم که درباره آیینی در کردستان به نام بوک بارانی است که در آن دختربچه‌ها برای آمدن باران دعا می‌خوانند. در این فیلم با رویکردی قوم‌نگارانه این آیین مهم کردی را در قالب داستان روایت به تصویر خواهیم کشید.

وی افزود: بسیار علاقمندم که با حوزه هنری همکاری کنم. تمام فیلم‌های قبلی‌ام را با حوزه هنری ساخته‌ام و در حال حاضر هم در تلاش هستم که فیلمنامه یک فیلم بلند را به حوزه هنری ارائه دهم و برای ساخت آن اقدام کنم.