سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ تیر ۱۳۹۴ در ۱:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

وعده برای برگزاری آکادمیک جشن خانه سینما/ تقدیر از یک کارگردان جوان مستعد

neshast-khane-3

دبیر جشن خانه سینما از آکادمیک برگزار شدن این جشن در دوره‌های بعد خبر داد.

دبیر جشن خانه سینما از آکادمیک برگزار شدن این جشن در دوره‌های بعد خبر داد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما نشست خبری هفدهمین جشن خانه سینما با حضور دبیر و مدیر اجرایی جشن و اهالی رسانه امروز دوشنبه ۲۲ تیرماه برگزار شد. همایون اسعدیان دبیر این دوره جشن در ابتدای سخنانش گفت: امسال برای برگزاری جشن، همه ما دغدغه مشترکی داشتیم که آقای میرکریمی هم باما هم عقیده بود. اینکه در شرایط اقتصادی فعلی و با وجود تنگناهای مالی برای برگزاری جشن خانه سینما بهتر است مراسم به گونه ای باشد که ایجاد حساسیت نکند ولی در عین حال در شان خانه و به سنت هرساله برگزار شود.

کارگردان «طلا و مس» افزود: در رابطه با آیین نامه ای که وجود دارد همه ما معتقدیم اشکال اساسی وجود دارد هردوره بخش هایی از آن تصحیح شد اما لازم است نگاهی کلی تر به آن صورت گیرد. امسال آخرین بار است که جشن به این شکل برگزار می شود و از سال آینده ما به شیوه درست اکادمیک برگزار خواهیم کرد. ما سعی داریم حفظ همه نکات درستی که وجود داشت اصلاحاتی اعمال کنیم تا بعد از این در شرایط سالمتری جشن ها برگزار شوند.

اسعدیان گفت: به طور مثال یکی از ایراداتی که به ایین نامه وارد بود و باید حتما اصلاح می شد اینکه برخی داوران فیلم های خودشان در بخش داوری مورد ارزیابی قرار می گرفت و بعضا برخی سالها همه داوران فیلم داشتند. از این رو تصمیم گرفتیم تا هریک از دوستانی که در کسوت داور مارا همراهی خواهند کرد از جمله افرادی باشند که هیچ فیلمی در این دوره ندارند. همچنین باتوجه به اینکه جشن فیلم های اکران شده در یکسال اخیر از خرداد سال گذشته تا تیرماه امسال را مورد توجه قرار می دهد اما به درخواست رضا میرکریمی فیلم «امروز» از این بین حذف شده است.

این کارگردان ادامه داد: اگر چه برخی صنف ها مثل بازیگران برای این مساله مصایب بیشتری دارند اما تمام تلاش مان بر این است که به طور ۱۰۰درصد این نکته لحاظ شود فقط در یک صنف ما تساهل به خرج دادیم آن هم بخش جلوه های ویژه کامپیوتری بود . با مشورت شورای سیاستگذاری، ستاد اجرایی تک تک فیلم های حاضر را آنالیز کرده تا به دقت این مساله پیگیری شود.

neshast-khane-4

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه همه اعضا باید حتما عضو خانه سینما باشند چراکه این جشن از آن ایشان است و باید احترامشان حفظ شود، تنها در سه مورد ما این حساسیت را نخواهیم داشت. یکی صنف بازیگران چون ممکن است کسی که انتخاب می شود کار اولش باشد و طبیعتا هنوز عضویتی در این خانه ندارد. دوم فیلمنامه نویسان که ممکن است به خاطر سابقه و ویژگی شغلی شان خارج از عضویت باشند و در آخر کارگردان‌های فیلم اولی که مشخصا تا الان شرایطی برای عضویت نداشتند.

از دیگر تغییراتی که این دوره نسبت به سال های پیشین دارد حرف انتخاب فیلم های اول است اسعدیان در این باره گفت: دوره های قبل یک تندیس به کارگردان اول و تهیه کننده فیلم اولی تعلق می گرفت که امسال تنها از یک نفر کارگردان با عنوان استعداد جوان تقدیر خواهد شد. در این رابطه ۵ داور فیلم اولی ها ارزیابی و انتخاب می‌کنند. هر صنف متشکل از هیات ۵ نفره داوری است. بخش های فیلم کوتاه و مستند نیز از روز گذشته فعالیت های شان را آغاز کرده‌اند.

مازیار میری در ادامه نشست با ذکر این مساله که امیدواریم امروز از نتایج توافقات هسته ای هم اخبار خوبی بشنویم تا جشن باشکوهتری داشته باشیم گفت: هفدهمین دوره جشن خانه سینما هم آغاز به کار کرد. یک ماه پیش دبیرخانه فراخوان داد و همکاری خوبی هم با تهیه‌کنندگان داشتیم. فیلم هایی که درست بعد از جشن شانزدهم روی پرده رفتند تا پایان خردادماه امسال بررسی خواهند شد که ۶۱ فیلم واجد شرایط بودند.

وی با اشاره به زمان برگزاری جشن‌های صنوف سینمایی گفت: ۸ شهریورماه جشن انیمیشن، ۱۱ شهریورماه جشن فیلم کوتاه، ۱۴ شهریورماه جشن فیلم مستند، ۱۷ شهریورماه جشن نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها و ۲۰ شهریور جشن اصلی برگزار می‌شود.

neshast-khane-5

این کارگردان با اشاره به اسامی هیات انتخاب و داوری که تاکنون قطعی شده است افزود: در بخش مستند حضور داوران همچون عصمت شاکری، سیما امامی، آزاده گیتی، محمدعلی حسین‌نژاد، پیمان حقگو، امید روحانی و فرحناز شریفی قطعی شده است. در بخش فیلم کوتاه حضور افرادی همچون امیر مرتضوی، بهمن دادفر، داریوش یاری، سینا کرمانی‌زاده و طوفان نهان قدرتی، قطعی شده است و به زودی اسامی کامل داوران در بخش‌های مختلف سینمایی و همینطور صنوف دیگر اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره فیلم های گروه هنر و تجربه که در این جشن حضور خواهند داشت گفت: ۱۶ فیلم در این گروه به نمایش درآمده است و از این بین «ماهی و گربه»، «پرویز»، «انارهای نارس»، «روز مبادا» و« مردی که اسب ش»د؛ پروانه نمایش سینمایی داشتند و در جشن حضور دارند. برای ۹ فیلم دیگر طی روز های آینده جلساتی برگزار خواهد شد و نتیجه بعدا اعلام می‌شود.

میری همچنین درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره هزینه برگزاری جشن گفت: امسال یک سی ام دوره قبل هزینه خواهیم داشت و این مقدار صرف ۴ ماه کار مداوم است. دوره قبل ۴۱۰ میلیون تومان هزینه برآورد شد و کاری که امسال انجام خواهیم داد برای جشنی که حداقل ۵۰۰ نفر دست اندرکار هستند، واقعا ناچیز است. به عنوان مثال داوران ما اگر در جشنواره های دیگر دستمزدی دریافت می‌کنند چون اینجا را خانه خودشان می دانند بی‌توقع هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>