سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۴ ق.ظ چاپ مطلب

تعداد جشنواره‌ها در ایران زیاد نیست

ayubi

دکتر حجت‌الله ایوبی معتقد است تعداد جشنواره‌های سینمایی در ایران زیاد نیست.

دکتر حجت‌الله ایوبی معتقد است تعداد جشنواره‌های سینمایی در ایران زیاد نیست.

سوره سینما- رئیس سازمان سینمایی ضمن رد کردن برخی انتقادها درباره تعدد جشنواره ها در کشور، از نقش آن ها در آوردن فرهنگ به سبد خانوار، ایجاد ارتباط سینما با بخش های مختلف کشور،  لزوم بردن فرهنگ و سینما به محیط دانشگاه و… سخن گفت و تاکید کرد که جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در این راستا، یکی از جشنواره‌های مهم تخصصی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، حجت الله ایوبی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های ایران تولید علم است، عنوان کرد: اگر روزگاری دست یافتن به برخی صنایع آرزو بوده، حالا همه آن‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و در صنعت و فناوری حرفی برای گفتن داریم.

وی ادامه داد: شاید اگر خودمان را با کشورهای غربی مقایسه کنیم، خیلی این پیشرفت‌ها محسوس نباشند، اما اگر نگاهی به کشورهای همسایه داشته باشیم، می‌بینیم که ایران در ۳۰ سال گذشته به دستاوردهای بزرگی در زمینه‌های صنعتی دست پیدا کرده است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه ایران در جوامع علمی دنیا حرفی برای گفتن دارد، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک کارگردان در این حوزه‌ها به تزریق روحیه جهادی در حوزه‌های صنعت و فناوری پرداخته است. از همین رو برگزاری هنری که به صنعت می‌پردازد، اتفاق خوبی است چون همانطور که سینما زبان گویای مردم ایران است، در صنعت هم می‌تواند زبانی برای ارائه دستاورد و پیشرفت‌های صنعتی کشور باشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برگزاری جشنواره های تخصصی مانند جشنواره فناوری و صنعتی را دلگرمی برای سازمان سینمایی دانست و گفت: ما به دنبال این هستیم که پای سینما را در بخش‌های مختلف کشور باز کنیم و فرهنگ و هنر را در بخشی مانند صنعت ببینیم. گاهی دیده‌ام بچه‌های رشته‌های صنعتی و حتی دانشجویان دانشگاه های طراز اول که از فضاهای مختلف هنری مانند سینما، تئاتر، تجسمی دور هستند، سینما و امثال آن را سرگرمی و کارهای لوکس می‌دانند، اما به عنوان یک استاد دانشگاه، فکر می‌کنم برای همین دانشجوها لازم است که با فرهنگ آشنا شوند، میراث کشور را بشناسند و به سینما بروند.

وی ادامه داد: آشنایی بچه‌های فعال در رشته‌های صنعتی با هنر، به خودی خود فرهنگ‌سازی است و اگر با برگزاری این جشنواره بتوان این ارتباط را شکل داد، روح و زندگی این افراد با هنر تلطیف می‌شود.

ایوبی سپس با اشاره به نبودن فرهنگ در سبد خانوار اظهار کرد: ایران کشوری است که در آن کالای فرهنگی تولید می‌شود، اما در سبد کالای مردم نیست. با این حال ما تلاش می‌کنیم با زیاد کردن سینماها و برگزاری جشنواره‌ها فرهنگ سازی کنیم. اگر فرهنگ در سبد کالای مردم قرار بگیرد هر فردی با در نظر گرفتن همه هزینه‌هایی که در زندگی دارد، سینما را هم در آن سبد قرار می‌دهد و خودش را ملزم به دیدن فیلم‌ها و کالاهای مختلف فرهنگی کشور می‌کند.

وی ضمن مخالفت با این جمله که برخی می گویند تعداد جشنواره ها در کشور زیاد است، گفت: من با این حرف موافق نیستم. به نظرم کشور ما ظرفیت برگزاری جشنواره‌های مختلف را دارد. کشورهایی که تولیدات کمتری از ما دارند، سالانه جشنواره‌های زیادی برگزار می‌کنند. از طرفی در ایران خیلی بهانه‌های فرهنگی برای جمع شدن دور یکدیگر نداریم و در این شرایط،  این جشنواره‌ها باعث می‌شوند علاوه بر تازه کردن دیدارها، مردم هم از فعالیت‌ها در این عرصه باخبر شوند.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش، با آرزوی موفقیت برای برگزاری مستمر و اثربخش جشنواره فناوری و صنعتی بیان کرد: جشنواره فیلم‌های صنعتی، توجه نخبگان علمی و فعالان صنعتی کشور را به سمت فرهنگ جلب می‌کند و من معتقدم این ارتباط حوزه صنعت و علم هم اثر مثبتی خواهد داشت. سینما فقط فیلم بلند و داستانی نیست بلکه ما در کشور خیل عظیمی از جوانان فیلمساز داریم که در بخش‌های مختلف فیلمسازی فعالیت می‌کنند.

حجت‌الله ایوبی در پایان سخنانش تاکید کرد: جشنواره تخصصی فیلم فناوری و صنعتی، در نظر ما یکی از جشنواره‌های جدی کشور است که ظرفیت‌های زیادی دارد. سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>