سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ تیر ۱۳۹۴ در ۱۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

توقف اکران فیلم دینی هزینه بالایی دارد/ نظر محمدی درباره «رستاخیز»

manoochehr-mohamadi

منوچهر محمدی از وضعیتی که برای «رستاخیز» پیش آمده ابراز نگرانی کرد.

منوچهر محمدی از وضعیتی که برای «رستاخیز» پیش آمده ابراز نگرانی کرد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: منوچهر محمدی با اشاره به پیامدهای توقیف فیلم‌های دینی و مذهبی عنوان کرد، بار اصلی مسئولیت توقیف چنین فیلم هایی را بر دوش وزارت ارشاد می‌بینم و این نهاد باید بیشتر از فیلم‌هایی از این دست حمایت کند.

این تهیه‌کننده به ایسنا درباره توقیف فیلم‌های دینی چون «رستاخیز» و پیامدهای احتمالی این اقدام بیان کرد: اتفاقی که برای فیلم «رستاخیز» رخ داد دردناک بود؛ فیلمی که حاصل چندین سال زحمت عوامل یک گروه داخلی و خارجی بود توقیف شد و این ناشی از چند مساله است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ارتفاع پست» ادامه داد: این اتفاق در وهله اول ناشی از نبود مدیریت درست و در مرحله بعدی به دلیل نبود هماهنگی‌های لازم رخ داد و به فیلم آسیب وارد کرد. لطمه‌ای که تاثیر آن می‌تواند طولانی مدت باشد. اولین اثر و پیامد آن این است که دوستان و فیلمسازانی که انگیزه دارند در حوزه آثار اعتقادی کاری تولید کنند، با نوعی دلسردی و نگرانی مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به معترضان فیلم «رستاخیز» اظهار کرد: اگر کسی در قبال موضوعات این چنینی احساس مسئولیت می‌کند، بهتر است قبل از ساخت فیلم نظر خود را در این باره مطرح سازد و در غیر این صورت مثل این است که بعد از بنا شدن یک ساختمان دستور تخریب آن را بدهیم که به مراتب اثرات مخرب‌تری دارد.

محمدی اضافه کرد: من امیدوارم نهادهایی که در این حوزه احساس مسئولیت می‌کنند، قبل از وقوع چنین اتفاقاتی به میدان وارد شوند، راهکارهای خود را ارایه دهند و نمونه‌هایی را در دسترس قرار دهند تا فیلمسازان بتوانند بر آن اساس کار خود را شروع کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان با اشاره به پیامدهای توقیف فیلم‌های دینی و مذهبی عنوان کرد: این اقدامات نه تنها در داخل ایران اثر معکوس و تلخی دارد بلکه در ابعاد بین المللی نیز موجب می‌شود که از این همه بی‌برنامگی و ناهماهنگی در کشور انتقاد شود.

این تهیه کننده سینما همچنین با بیان اینکه فیلمسازان هم باید در حوزه ساخت آثار دینی با دقت و مطالعه بیشتری وارد شوند، افزود: من بار اصلی مسئولیت توقیف چنین فیلم‌هایی را بر دوش وزارت ارشاد می‌بینم که نباید به پروژه‌هایی مثل «رستاخیز» همچون دیگر فیلم‌های عادی سینما نگاه کند بلکه باید از ابتدای ساخت، مراقب آنها باشد و اگر جایی احساس ضرورت کرد به عوامل پروژه همفکری دهد و حساسیت‌ها را با آنها در میان بگذارد.

تهیه کننده فیلم «میم مثل مادر» ساخته زنده‌یاد رسول ملاقلی پور بیان کرد: تا آنجایی که می‌دانم فیلمنامه فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد حدود ۲ تا ۳ سال توسط مراجع مختلف در کشورهای عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با این نمونه وزارت ارشاد نباید با چنین پروژه‌هایی چه در زمان کلید خوردن و تولید و چه در زمان نمایش و اکران مثل باقی آثار سینمایی برخورد کند.

محمدی از تاثیر منفی توقیف یک فیلم دینی در حوزه بین الملل گفت و یادآور شد: رسانه‌های خارجی به دنبال خوراک برای خود هستند و سعی می کنند هر نقطه ضعف و یا نکته منفی را بزرگ نمایی کنند. عدم نمایش یک فیلم شاید در حالت عادی چندان عجیب نباشد اما توقیف یک فیلم دینی هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد.

تهیه کننده فیلم «طلا و مس» ادامه داد: «رستاخیز» ممکن است دارای اشکالاتی هم باشد اما اینجا سخن بر سر نحوه برخورد با آن است. اتفاقی که منجر به توقیف این فیلم شد یک رابطه چند سویه میان فیلمساز، وزارت ارشاد و نهادهای مسئول است. سوال اینجاست که چرا بسیاری از نهادها تنها زمان اکران عمومی فیلم‌ها احساس مسئولیت می‌کنند و پیش از این که فیلم ساخته شود نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهند.

وی بیان کرد: بعد از ساخته شدن فیلم اعتراض به آن تبدیل به یک هیجان عمومی می‌شود که نمی توان در آن بحث‌های منطقی و تئوریک مطرح کرد و چرا ما اجازه می‌دهیم که در دقیقه آخر این اتفاقات رخ دهد.

تهیه کننده فیلم «میهمان داریم» در ادامه با اشاره به کارنامه کاری احمدرضا درویش گفت: درویش آثار شاخص و فاخری در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارد بنابراین تردیدی نیست که مومنانه و دغدغه مند سراغ ساخت فیلمی با موضوع قیام عاشورا رفته است و فیلم خوبی چون «رستاخیز» را ساخته است بنابراین باید از کارگردان‌هایی که دغدغه‌مند، متعهد و دارای باورهای دینی هستند، حمایت کرد.

محمدی متذکر شد: فیلمسازانی که وارد حوزه ساخت فیلم‌هایی با موضوع عاشورا می‌شوند، می دانند که دست به آزمون و خطا می‌زنند و خوشبختانه احمدرضا درویش این توانایی را داشته که فیلمی بسازد تا هیچ اعتراضی متوجه آن نباشد. با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که با توجه به داشتن وجاهت قانونی برای اکران فیلم وهمچنین نظر مثبت مراجع نسبت به پخش «رستاخیز» چرا نسبت به آن اعتراض وجود دارد؟

وی در پایان عنوان کرد: در سینمای ایران فیلم‌هایی وجود داشته است که کیان خانه و خانواده را نشانه رفته بوده اند و بدون هیچ اعتراضی اکران شدند.حال فیلم «رستاخیز» با موضوع قیام عاشورا ساخته شده است و مبیین بخشی از تاریخ اسلام است و اینگونه با آن رفتار می‌شود. از همین رو وظیفه خود می‌دانم که از این دسته از فیلم های دینی حمایت کنم و امیدوارم که چنین مشکلاتی برای سایر فیلم های دینی سینمای ایران بوجود نیاید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>