سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۱ در ۱۲:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب
حمزه زاده در «هفت»:

هدف حوزه هنری تامین امنیت خانواده‌ها است

هدف حوزه هنری تامین امنیت خانواده‌ها است

قائم مقام رئیس حوزه هنری تاکید کرد هدف این نهاد سامان دادن به اکران و تامین امنیت خانواده‌ها است.

قائم مقام رئیس حوزه هنری تاکید کرد هدف این نهاد سامان دادن به اکران و تامین امنیت خانواده‌ها است.

سوره سینما- در برنامه جمعه شب «هفت» ۲۴ آذرماه محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری درباره مسائل اکران صحبت کرد، حمزه زاده معاون هنری و قائم مقام حوزه هنری مهمان تلفنی برنامه بود و درباره اختلافات حوزه هنری و سازمان سینمایی توضیح داد. وی گفت: حوزه هنری در ابتدای سال احساس وظیفه کرد که ترمز تخلفات سینمای ایران را بکشد اما مسئولان سازمان سینمایی به جای حل این مشکل بیشتر گره‌اندازی کردند.

وی افزود: باید دید افرادی که در شورای صنفی سمت دارند چه کسانی هستند. یکی از این افراد تهیه‌کننده فیلم «زمهریر» است که در واقع می‌توان این فیلم را قسمت اول «یک خانواده محترم» دانست. گلایه من از وزارت ارشاد این است که این افراد چه وجاهت قانونی برای فعالیت دارند.

حمزه‌زاده ادامه داد: کار شورای صنفی در ندادن حواله به سینما آزادی بسیار اشتباه است . کاری که حوزه هنری انجام داده در واقع کنترل اکران برای بازگشت امنیت به سینمای ایران و حفظ دستاوردهای نظام بوده است.

وی درباره توافقنامه‌ای که بین سازمان سینمایی و حوزه هنری منعقد شده، گفت: در توافقنامه اولیه ما فیلم‌هایی را که نمی‌خواستیم اکران کنیم معرفی کردیم و قرار هم نبود نامشان اعلام شود اما دوستان خودشان علاقمند بودند که نام این فیلم‌ها را اعلام کنیم.

حمزه‌زاده توضیح داد: در توافقنامه جدید اعلام کرده‌اند که سینما آزادی باید از جرگه سینماهایی که زیر نظر حوزه هنری است خارج شود که آقای خاموشی این حرف را نپذیرفتند و همچنین گفته بودند که برای سینماهای تحت حمایت حوزه در شهرستان‌ها هم باید حواله اکران صادر شود که باز هم ما نپذیرفتیم اما این مسئله که اختیار اکران سینما آزادی به دست هیات مدیره آن باشد طی توافقی به تازگی صورت گرفته است.

معاون هنری حوزه هنری عنوان کرد: همچنین ما اعلام کردیم اگر اصلاحاتی در برخی فیلم‌ها مثل «بی خود و بی جهت» داده شود حاضریم همین فردا این فیلم را در سینماهای حوزه هنری اکران کنیم اما بقیه فیلم‌ها را نمی توانیم نمایش دهیم.

وی درباره عملکرد حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر امسال عنوان کرد: جشنواره فجر یک اتفاق داخلی است و در زمان این رویداد سینماهای ما در اختیار نمایش فیلم های جشنواره قرار می گیرند اما پس از آن اگر باز هم مشکلی وجود داشته باشد نام فیلم‌های مسئله‌دار به صورت محرمانه اعلام خواهد شد. تلاش حوزه هنری برقراری امنیت روانی خانواده‌ها و حیثیت نظام است.

در ادامه برنامه پژمان لشکری پور نماینده بنیاد فارابی درباره مشکلات پیش آمده در فیلم سینمایی «چ» و حضور نیافتن فریبرز عرب نیا در سکانس پایانی فیلم روی خط آمد و در این باره توضیح داد بحث رسیدن یا نرسیدن فیلم به جشنواره ارتباطی به اتفاقات پیش آمده ندارد و همه عوامل تلاش می کنند که فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما به دلیل احترامی که برای جشنواره قائلیم، معتقدیم که فیلم با کامل شدن مراحل فنی به جشنواره ارائه می شود و حضور و یا عدم حضور پروژه چمران باید منوط به اتمام همه مراحل فنی باشد.

علی قائم مقامی مدیر تولید فیلم پشت خط آمد و درباره اختلافات پیش آمده گفت: روز شنبه قرار بود سکانس پایانی فیلم در دکور میدان اسلحه سازی و با تجهیزات و هلیکوپترهایی که از قبل برنامه ریزی شده بود فیلمبرداری شود که فریبرز عرب نیا متاسفانه سر صحنه حاضر نشد. وی در طول فیلمبرداری نیز مشکلاتی داشت اما در این میان ما هیچ گاه خلف وعده نکردیم.

وی افزود: تا جایی که تا ۱۹/۹ دستمزد وی پرداخت شده اما متاسفانه با حضور نیافتن عرب نیا ابراهیم حاتمی کیا مجبور شد با تمهیداتی فیلم را به پایان برساند. این پروژه جزو یکی از سنگین ترین برنامه هایی است که تا به حال در سینمای ایران ساخته شده و تمام همکاران از جمله گروه دکور و تدارکات برای به ثمر رسیدن فیلم از جانشان مایه گذاشته اند.

نمایش پشت صحنه فیلم سینمایی «به خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی و بازی فرهاد اصلانی و هانیه توسلی پس از هفته ها که به دلیل فشرده بودن برنامه پخش آن به تعویق می افتاد قسمت بعدی برنامه شب گذشته بود.

فریبرز عرب نیا بازیگر فیلم «چ» پشت خط آمد و درباره اظهارات قائم مقامی و لشگری پور گفت: من بنا نداشتم و ندارم که درباره «چ» صحبت کنم اما در پیرو صحبتهایی که در سه برنامه هفت به آن اشاره کردم تصمیم دارم درباره اتهاماتی که در طول این یک هفته به من زده شده صحبت کنم.

وی ادامه داد: قائم مقامی در دو مورد از صحبت هایش به وضوح دروغ گفت و در دو مورد دیگر در زمان فیلمبرداری هم خودشان باعث ایجاد بحران شدند. کل ماجراها از این قرار است که من قراردادی داشتم که به مفادش به شدت وفادار بودم اما افرادی در این پروژه به این قرارداد عمل نمی کردند. من به حفظ استانداردها و قوانین در سینما معتقد هستم .

عرب نیا توضیح داد: یکی از موارد دروغی که قائم مقامی عنوان کرد این بود که من تا ۱۹ آذر دستمزدم را دریافت کردم که این مسئله صحت ندارد و مسئله دیگر اینکه تجهیزات بسیار زیادی برای فیلمبرداری سکانس پایانی تدارک دیده شده بود که به خاطر حضور من این سکانس با مشکل روبرو شد. من به خاطر حرمتی که برای بازی در فیلم قائل بودم تا به حال دوست نداشتم در این باره صحبت کنم.

بازیگر شوکران عنوان کرد: اصلا بحث دستمزد مطرح نبوده. از دو هفته قبل برای پایان یافتن قراردادم با گروه مذاکره کردم . من چهار ماه و ۲۰ روز با این پروژه قرارداد داشتم و باید خودشان را با من هماهنگ می کردند. به خاطر این مدت حتی سفر حج ام را از دست دادم .

عرب نیا ادامه داد: در تاریخ ذکر شده من به لشگری پور اطلاع دادم که دیگر نمی توانم به دلیل اتمام قراردادم سر صحنه حاضر شوم اما وی به من گفت که امکان تمدید قرارداد را ندارم بنابراین طبق صحبت هایی که انجام شد حاتمی کیا به من گفت که هیچ مشکلی نیست و ما می توانیم سکانس آخر را بدون حضور تو فیلمبرداری کنیم. حتی یک ساعت از فیلم هم به خاطر من متوقف نشده است و می توانم بگویم که فینال بسیار خوبی هم برای کار گرفته شده بود.

در بخش دیگری از این برنامه نظر برخی از اصحاب رسانه نیز درباره مشکلات به وجود آمده در سینما پخش شد. در این بخش، محمدرضا رستمی، دبیر فرهنگ و هنر خبرآنلاین، شیما غفاری، دبیر گروه هنر ایسنا، رضا اورنگ، سردبیر روزنامه بانی فیلم، بهمن عبداللهی از روزنامه نگاران دیدگاه های خود را درباره ریزش مخاطب در سینما عنوان کردند. نبود فیلمنامه خوب، ساخت فیلم های تکراری، تکراری بودن بازیگران و نبود مضامین جذاب از جمله عواملی بود که در دیدگاه این روزنامه نگاران مطرح شد.

تازه های اکران ، از هفت تا ۷ و چهره ها که اختصاص به معرفی فعالیت های مریلا زارعی،امیر جعفری، صابر ابر، سروش صحت، ترانه علیدوستی، حامد کمیلی و انسیه شاه حسینی داشت بخش های دیگر برنامه شب گذشته هفت بودند.

نظرسنجی برنامه اختصاص به طرح این سئوال داشت که چه عواملی در برون رفت سینمای ایران از اوضاع کنونی می تواند تاثیرگذار باشد که در پایان از بین ۳ گزینه تمکین همه از قانون، ائتلاف همه طیف های سینمایی و تعامل مدیریت سینما با سینماگران گزینه سوم بیش از ۵۰ درصد آرای مردمی را از آن خود کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>