سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۶ ق.ظ چاپ مطلب

فیلمنامه خوب ضامن موفقیت تولید فیلم‌های ویدیویی/ نظر برزیده درباره یک جشنواره

Barzideh1

کارگردان «مزار شریف» فیلمنامه ساده و خوب و صرفه‌جویی در زمان تولید را باعث موفقیت در تولید آثار ویدیویی می‌داند.

کارگردان «مزار شریف» فیلمنامه ساده و خوب و صرفه‌جویی در زمان تولید را باعث موفقیت در تولید آثار ویدیویی می‌داند.

سوره سینما- به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ویدیویی یاس،«عبدالحسن  برزیده که این روزها «مزار شریف» را در نوبت اکران عمومی دارد، برگزاری جشنواره فیلم یاس را فرصت خوبی برای تماشای فیلم، نقد و تحلیل آثار خواند و  افزود: جشنواره یاس فرصتی برای شناسایی فیلم‌های قابل تامل و کشف فیلم‌سازان تازه کار است. اهدای جایزه به سازندگان فیلم‌های خوب نیز موجب انگیزه، تشویق و کمک به تولید آثار با کیفیت‌تر خواهد شد.

وی ساخت و توزیع فیلم‌های ویدیویی را مبحثی جدید در کشور دانست و تصریح کرد: بخشی از این فیلم‌ها برای تلویزیون تولید می‌شوند که شاید فرصت نقد و بررسی بسیاری از آنها فراهم نشود. ولی جشنواره فرصتی است که فیلمسازان و هنرمندان این عرصه با هم آشنا شوند، در نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی شرکت کنند وهمچنین فناوری جدید و فیلم‌های ساخته شده در طول سال مورد نقد و بررسی قرار دهند. دیدار و تعامل هنرمندان درباره فیلم‌ها در جشنواره روی می‌دهد که این اتفاق فرصت خوبی در زمینه تولید و نقد و تحلیل را فراهم می‌کند.

این کارگردان تصریح کرد: هم‌زمان با برگزاری جشنواره، فیلم‌های تولید شده در طول سال می‌تواند مورد ارزیابی کارشناسان قرار بگیرد و ضعف و نقصان آثار مشخص شود. وی به بخش طرح و ایده فیلمنامه نیز اشاره کرد و یادآور شد: مورد بررسی قرار گرفتن آثار این بخش باعث گزینش ایده‌ها و طرح‌های خوب می‌شود و این امر، تولید آثار خوب و تاثیرگذار را در این حوزه به‌دنبال دارد.

کارگردان  فیلم «دکل» با انتقاد به وضعیت تولید فیلم ویدیویی نیز اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر تولیدات در حوزه فیلم‌های ویدیویی مختص تلویزیون است. ساخت فیلم ویدیویی به طور کلی روز به روز ارزان‌تر می‌شود و برای ساخت آن مبلغ ناچیزی در نظر می‌گیرند که نتیجه قابل قبولی هم ندارد، چون تعریفی که از فیلم ویدیویی وجود دارد اشتباه و غیر اصولی است. به نظرم، تعریف درست این است که «فیلمنامه ساده و خوب در زمان کوتاه تولید شود». فیلمنامه‌ای که در زمان کوتاه تولید شود به صرفه است. «زمان» نقش بسزایی در کم یا زیاد شدن هزینه تولید فیلم دارد. برای مثال اگر در تولید یک فیلم ویدیویی زمان تولید از ۳۰ روز فراتر رود، آن پروژه از لحاظ مالی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

برزیده با بیان این که باید به حوزه فیلم ویدیویی نگاه جدی شود، تصریح کرد: اگر این نگاه کیفی در حوزه تولید آثار ویدیویی گسترش یابد رغبت سازندگان به ساخت این نوع فیلم‌ها بیشتر می‌شود و افراد حرفه‌ای هم به این حوزه وارد می‌شوند. هرچند هنرمندان حرفه‌ای بسیاری داریم که در این زمینه فعالیت داشته‌اند. لازم است دبیرخانه جشنواره در طول سال فعال باشد و ساخت آثار خوب را به فیلم‌سازان باتجربه ارجاع دهد که این کار هم تشویق دیگر فیلم‌سازان را به همراه دارد و رونقی به این فضا می‌دهد.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>