سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۳۹۴ در ۹:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب

محمدرضا اصلانی مدیر هنری جشنواره فیلم مستقل «خورشید» شد

khorshid-aslani

محمدرضا اصلانی طی حکمی به عنوان مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» منصوب شد.

محمدرضا اصلانی، کارگردان و مستند ساز پیشکسوت سینما طی حکمی به عنوان مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» منصوب شد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، مهدی یارمحمدی، دبیر این جشنواره طی حکمی محمدرضا اصلانی را به عنوان مدیر هنری پنجمین دوره این جشنواره منصوب نمود.

در متن این حکم آمده است:

«به نام خدا

استاد گرانمایه جناب آقای محمدرضا اصلانی

با سلام و احترام؛

پیرو برگزاری موفق چهاردوره پیشین جشنواره فیلم مستقل خورشید، برآنیم تا پنجمین دوره این جشنواره را بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا، در دی ماه سال جاری برگزار نماییم.

این جشنواره مستقل، در چهار دوره پیشین اولویت خود را بر شناسایی، تقدیر و حمایت از فیلمهای مستقل، خلاق، هنری، پیشرو و تجربه گرا قرار داده است و در پنجمین دوره خود تلاش می کند تا با جذب و نمایش فیلمهای کوتاه، مستند، تجربی و انیمیشن با ساختار تجربی، تجربه گرا و خلاقانه در جهت تأکید بر ضرورت گسترش تولید این آثار ارزشمند سینمای ایران و معرفی این سینما بعنوان سینمای مبتنی بر اندیشه و خلاقیت گام بردارد و این تلاشی است در ادامه راهی که جشنواره خورشید برای معرفی فیلمسازان نخبه و آثار ارزشمند خردگرا و خلاق بعنوان تصویر صحیح از سینمای موثر و جریان ساز ایران دنبال می کند.

همچنان که مستحضرید، سینمای کوتاه در جامعه بین المللی امروز بعنوان یک اتاق فکر عمل می کند و فضایی است برای ابراز ایده ها و نگاه های متفکرانی که قصد دارند به شیوه ای خلاقانه و بر اساس تجربیات و فهم شخصی خود، که بی تردید بخش مهمی از انسان شناسی است، دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند و جامعه را بسوی مدنیتی که شایسته انسان است راهنما باشند. ما بر این باوریم که سینمای ایران سهم مهمی در این عرصه دارد و جشنواره خورشید بعنوان جشنواره ویژه فیلمهای مستقل تجربه گرا در رسیدن به این اهداف تمام توان خود را بکار خواهد گرفت.

از آنجا که جشنواره های مستقل فرهنگی و هنری در سراسر دنیا همواره با همراهی و حمایت شخصیتهای ارزنده، آگاه، تأثیرگذار و محبوب برگزار می شوند، با توجه به دانش و تجربیات ارزشمند شما در حوزه فرهنگ و هنر، بویژه در مقوله سینمای مستقل تجربه گرا، با نهایت احترام به عنوان «مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» منصوب می شوید.

بی شک بر این باوریم که حضور شما استاد بزرگوار و فرزانه پشتوانه و چراغ راه این جشنواره و مایه دلگرمی حامیان و کارآفرینان فرهنگی سینمای مستقل کشورمان خواهد بود.

امید است در سایه عنایات خداوند و با همراهی شما، جشنواره ای در شأن سینمای مستقل تجربه گرا کشور عزیزمان برگزار نماییم.

با تقدیم ارادت و احترام

مهدی یارمحمدی

دبیر جشنواره فیلم مستقل خورشید»

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستندساز ایرانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده‌است.

جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم – شکل به‌سامان‌رسیده موج نو را امضاء کرد.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند« جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری چون«بد بده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری خانه»، «فهرج»”، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، «چیغ» و «دل جهان» را جلوی دوربین برد.

وی مستندسازی‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.

در بیست‌وپنجمین جشنوارهٔ فیلم فجر، فیلم «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» او، سیمرغ بلورین ویژهٔ هیأت داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

لازم به ذکر است که «پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>