سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ دی ۱۳۹۱ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
یزدی در گفتگو با سوره سینما:

کنترل اکران یکی از شیوه‌های تصحیح فضای سینما است

کنترل اکران یکی از شیوه‌های تصحیح فضای سینما است

یک کارشناس رسانه کنترل شرایط اکران را یکی از راههای تصحیح فضای فیلمسازی دانست.

یک کارشناس رسانه کنترل شرایط اکران را یکی از راههای تصحیح فضای فیلمسازی دانست.

محسن یزدی مدیر فرهنگی خبرگزاری فارس، درباره اهمیت پرداختن سینما به سبک زندگی ایرانی اسلامی و توانایی الگوسازی این هنر برای جامعه به سوره سینما گفت: هنرسینما ابزاری بسیار تاثیرگذار در مقوله فرهنگ است. از واکنش‌ها، اعتراض‌ها و توجهاتی که به این هنر می‌شود می‌توان متوجه شد که سینما همواره کانون توجهات است. همچنین علی رغم تمام فرافکنی‌ها که اذعان دارند سینما برای نظام جمهوری‌اسلامی مهم نیست مقام معظم رهبری و مسئولین درجه یک، این هنر را همواره تاثیرگذار دانسته و به آن توجه خاصی داشته‌اند. از این رو تاثیرگذاری سینما در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: اما در حال حاضر گاهی احساس می‌شود درسیاست گذاری فرهنگی سینما، دولت هیچ نقشی ندارد و سینما در دست طیفی خاص اداره می‌شود. وقتی سیاست‌گذاری سینما در دست دولت نیست پس سینما به مسائل اصلی کشور اعم از اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی ایرانی اسلامی و غیره کمتر می‌پردازد. ایران هم اکنون در بحث مقاومت نزد جوامع بین المللی دارای هویت خاصی است و این قضیه را همه دنیا می‌دانند اما گاهی سینماگران در برابر آن کوتاهی می‌کنند.

یزدی ادامه داد: سیکل مدیریتی سینما معیوب است و این قضیه به مدیریت کنونی هم برنمی‌گردد، هرچند انتقاداتی هم به آنها وجود دارد. به طور کلی با سفارش و فشار نمی‌توان سینما را به سمت مطابق بر خواسته‌ها کنترل کرد. سیستم نظارتی که باید مدافع منافع ملی و اصول اعتقادی ایرانی اسلامی باشد از طریق کنونی میسر نمی‌شود. کنترل در حوزه اکران و نمایش یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک روش استفاده شود. که هم اکنون حوزه هنری این حرکت را انجام داده است. البته اینکه کنترل در حوزه اکران در دست کجا و چطور باشد قابل بحث است اما می‌تواند راهی مفید باشد.

وی افزود: مسئله خانواده در بحث فرهنگی بسیار بحث مهمی است و در فرهنگ و اعتقاد ایرانی اسلامی جامعه سالم متشکل می‌شود از خانواده‌های سالم ،پس پایبندی به اصول خانواده و سبک زندگی صحیح می‌تواند یکی از رسالت‌های اصلی سینما باشد. اقتدار مثبت پدر، احترام به حریم خانواده و بزرگان و تدبیر مادر وغیره از اِلمان‌های زندگی ایرانی اسلامی هستند، سینما باید برای یادآوری این رفتارهای اصیل تلاش کند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: به طور مثال در فیلم سینمایی «آینه‌های روبرو» چقدر خوب یک زن به تصویرکشیده شده است. زن مدیر، مدبر و محجوب که بر خلاف معمول برخی از فیلم‌ها این زن نه اغواگراست نه گوشه‌نشین و توسری‌خور. در این فیلم مخاطب نه توهین می‌بیند نه خلاف شرع و به اعتقاد من با پایبندی به اصول توانسته یک سوژه بسیار ملتهب را به طور هنرمندانه به یک فیلم دینی و مذهبی تبدیل کند.

محسن یزدی در پایان گفت: گاهی گفته می‌شود که فیلمسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند ناهنجاری‌ها را به چالش بکشند اما باید گفت مهم نگاه فیلمساز است. آیا رسالت فیلمساز تنها در نشان دادن و اغراق کردن در ناهنجاری‌های جامعه است. فیلم‌هایی که کاملا در آنها رابطه‌ها مبتنی بر اضطراب است، مرد و زن به هم توهین می‌کنند، روابط دختر و پسر اصلا تعریفی ندارند، تجرد و یا استقلال زن از شوهر در آنها عادی جلوه داده می‌شود، آیا برای جامعه امروز مفید هستند یا به ترویج ناهنجاری‌ها کمک می‌کنند؟ فیلمسازی که این مسائل را می‌خواهد به چالش بکشد باید دغدغه‌مند و دلسوزانه در صدد نفی آنها و تمیز کردن جامعه از ناهنجاری‌ها باشد. پس سینما می‌تواند معضلات را نشان دهد و اصلا باید نشان دهد اما طریق و زاویه نگاه مهم است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>