سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۳۹۴ در ۲:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

اقتصاد فیلم‌های ویدیویی شکننده است

farhad-tohidi

یک فیلمنامه‌نویس تاکید کرد به واسطه سوء مدیریت در این سال‌ها، مخاطب شبکه نمایش خانگی کاهش داشته است.

یک فیلمنامه‌نویس تاکید کرد به واسطه سوء مدیریت در این سال‌ها، مخاطب شبکه نمایش خانگی کاهش داشته است.

سوره سینما- فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس گفت: در سال‌های گذشته به خاطر سو تدبیر و مدیریت در زمینه تولید و پخش آثار ویدیویی در عرصه شبکه خانگی اتفاقات بدی صورت گرفت که این امر  باعث کاهش اعتماد تماشاگران در این حوزه شد.

وی ادامه داد: ضعف کیفی آثار باعث شد که جای خالی ساخت فیلم‌های ویدیویی مطابق استاندارد در این حوزه حس شود. اینکه استانداردها چیستند و چه طور تعریف می‌شوند؟ موضوعی است، به نظر می رسد  نیازمند بازتعریف دوباره داشته باشد و دغدغه‌ها  در این زمینه مطرح و ارزشگذاری شود تا معیار و و وزنه‌ای قابل قبول در اختیار تماشاگران و مشتریان در شبکه خانگی قرار گیرد. با اینکه از ساخت فیلمهای ویدیویی مدت زیادی می‌گذرد اما بسیار شاهد آثاری با کیفیت پایین در این زمینه بوده‌ایم.

نویسنده شهر موش‌های ۲  توضیح  داد: در سال‌های گذشته رویکرد تلویزیون بر تولید فیلم‌های ویدیویی بود که این امر به لحاظ آمار نیز نسبتا بالا بود. اما در حوزه تلویزیون هم استانداردهای لازم وجود نداشت به جز تعداد محدود و معدود. چه در حوزه موضوع فیلمنامه ،ساخت و اجرا بقیه آثار گویا برای پر کردن آنتن ساخته می‌شد.

وی تصریح کرد: بخش شبکه نمایش خانگی و تلویزیون با وجود جشنوارهایی مثل یاس و جام جم میتواند مشکلات را تا حدی برطرف کند چرا که تولیدات تحت نظارت‌های کارشناسانه انتخاب می‌شوند و بعد به بازار فروش راه پیدا می‌کنند.این تولیدات چه از فروشگاه‌ها خریداری شوند چه از تلویزیون پخش شود به هر حال بخش زیادی از مخاطبان را به لحاظ فرهنگی تغذیه خواهند کرد.

توحیدی در ادامه درباره تردیدهای سرمایه گذاران برای مشارکت در ساخت فیلم های ویدیویی گفت: سالهاست که سینمای ایران از مسئله عدم رعایت حقوق مولف رنج می‌برد. قاچاق مسئله مهمی است گاهی شاهد بودیم وقتی همه عزم را جزم میکردیم تا با جلوگیری از قاچاق و کپی فیلم از به تاراج رفتن سرمایه سرمایه گذاران جلوگیری کنیم دوباره در میانه راه دچار سستی شده‌ایم. به نظرم بخشی از عدم تمایل سرمایه گذارن برای ساخت این فیلم ها مربوط می شود به شبکه‌های قاچاق که سرمایه را به مخاطره می اندازد و از این نظر باید به سرمایه گذاران حق داد.

نویسنده «گاهی به آسمان نگاه کنم»، راهکار حل این مشکل را ایجاد امنیت در بازار فروش دانست و یادآور شد: اگر  امنیت در بازار برقرار شود سرمایه گذاری بیشتر می‌شود. اقتصاد فیلم‌های ویدیویی اقتصادی شکننده‌ است و نیاز داریم که امنیت سرمایه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را تامین کنیم.فیلمی که ساخته میشود  در رقابت با  بازار قاچاق و فیلم های وارداتی ناکام است. حتی بازار فیلم‌های وارداتی و اورجینال هم دچار مشکل است و امتیاز آن در طول ۸ سال گذشته تبدیل به رانت شده بود برخی برخوردار بودند و برخی نه و این در بازار یک انحصار بوجود آورده بود.

نویسنده فیلمنامه «هفت و پنج دقیقه» گفت: مجموعه عواملی که گفته شد، باعث عدم رغبت و تردیدی است که سرمایه گذاران در ساخت فیلم‌های ویدیویی دارند.امیدوارم با عزم مسئولین برای مبارزه با قاچاق کالاهای فرهنگی و مشخص شدن حد و مرزهای تولیدات در سیما و شبکه خانگی رقابت جدی در زمینه ساخت فیلم ویدیویی بوجود بیاید.

توحیدی در ادامه افزود: البته خود تولیدکنندگان هم باید رغبت را در تماشاگران ایجاد کنند. فرقی نمی‌کند چه سریالهای تلویزیون و چه فیلم های ویدیویی، گاهی کیفیتها چنان نازل است که  اعتماد مخاطبان را نسبت به این زمینه دچار تزلزل می کند همین موضوع آمار فروش را پایین می آورد  و رغبت سرمایه گذاری هم کم می‌شود.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا  ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>