سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۴ در ۸:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب

سرافراز: فیلم مستند، کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است

jashn-mostanad1

رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: فیلم مستند در واقع کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است.

رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: فیلم مستند در واقع کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است.

سوره سینما – ایرنا نوشت :محمد سرافراز شامگاه دوشنبه در مراسم نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران افزود: برای ساخت فیلم مستند باید به طور عمیق وارد یک واقعیت شده و به حقیقت پی ببریم.
وی با بیان اینکه برخی برنامه های مستند را با برنامه ترکیبی اشتباه می گیرند، اظهار داشت: فیلم مستند با آثار داستانی و سریال نیز تفاوت دارد اما شباهت آن با این دو در آن است که هر دو باید طرح روایت کرده و آغاز و پایان داشته باشند و نمی توان در فیلم مستند صحنه های بی ارتباط را به یکدیگر وصل کرد.

رییس صداوسیما با یادآوری تمرکز اخیر رسانه های دنیا بر روی موضوع مهاجران سوری و عراقی در اروپا این سوال را مطرح کرد که اگر یک مستندساز بخواهد به طور عمیق وارد این موضوع شود باید توجه کند که چطور در طول چهار سال گذشته هیچ گاه وضعیت آوارگان مساله اصلی درگیری ها در سوریه و عراق نبوده است.سرافراز گفت: باید امروز این سوال را مطرح کنیم که عامل اصلی آوارگان چه کسانی هستند و چه افراد و کشورهایی از داعش حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه مشخص نیست چه تعدادی از آوارگان سوری جان خود را از دست داده تا به کشورهای اروپایی برسند تصریح کرد: به یکباره عکسی از یک کودک منتشر می شود که این موضوع تنها بخشی از حقیقتی است که در سوریه می گذرد.
وی افزود: فیلم مستند نیاز به تحقیقات عمیق دارد و ما برای احیای فیلم های مستند باید از تجارب پیشکسوتان استفاده کرده و همزمان جوانان را وارد این موضوع کنیم.

jashn-mostanad2

سرافراز تاکید کرد: باید از مستند اولی ها ، دانشجویان و تولیدکنندگان موردی فیلم های مستند حمایت کنیم .به گفته سرافراز یکی از سیاست های کلی صداوسیما و همین طور شبکه مستند ساختن آثاری با موضوع ایران به دست مستندسازان با تجربه و پیشکسوت است.

سرافراز در پایان سخنان خود نیز از شهدای خبرنگار و تولیدکنندگان مستندهای جنگی در دوران دفاع مقدس و همین طور مستندهای کنونی در عراق و سوریه قدردانی کرد.
در این مراسم از خسرو سینایی، حسین ترابی، منوچهر طیاب، محمدعلی فارسی و محمدرضا اصلانی با اهدای لوحی تقدیر شد اما براساس ابتکاری که شبکه مستند برای برگزاری این مراسم در پیش گرفته بود لوح تقدیر این پیشکسوتان به منزل آنها برده شده و فیلمی مستند از مراسم اهدای این لوح به هر یک از آنها تهیه شده بود که در مراسم امشب این فیلم به نمایش درآمد.

به گفته مسوولین شبکه مستند تصمیم گرفته شده تا تندیس این شبکه به طور سالیانه به یک نفر از گنجینه های آینده مستندسازان از میان مستندسازان جوان اهدا شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>