سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

مستند سیاسی «چشم‌های رسواکننده» آماده نمایش عمومی شد

cheshm-rosva

مستند سیاسی «چشم‌های رسواکننده» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی حسین مدحت، آماده نمایش عمومی شد.

مستند سیاسی «چشم‌های رسواکننده» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی حسین مدحت، آماده نمایش عمومی شد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حسین مدحت درباره‌ی این فیلم گفت: «ابتدا قرار بود فیلمی درباره خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که در جنگ آمریکا علیه عراق، چشمانش را از دست داده بود بسازم، اما در تحقیقات اولیه متوجه شدم که تعداد زیادی خبرنگار از جمله تصویربردار شبکه تلویزیون اسپانیا به نام «خوزه کئوسو» در بالکن هتل فلسطین عراق مورد اصابت گلوله سربازان آمریکایی قرار گرفته و در این جنگ کشته شده است.»

وی افزود: «به واسطه دوستی با آقای علیزاده مستندساز ساکن اسپانیا تصمیم گرفتم بخشی از فیلم را به خوزه کئوسو اختصاص بدهم. به همین دلیل سکانس‌هایی از فیلم در اسپانیا تصویربرداری شد و تدوین آن نیز توسط جویز لوییس جالان صورت گرفت.»

مدحت درباره موضوع مستند «چشم‌های رسواکننده» اظهار داشت: «مایکل خبرنگار اسپانیایی برای دیدن حمید بهمنی که چشمانش را در جنگ از دست داده، به تهران می‌آید. او قول می‌دهد واسطه‌ی بین وی و خانواده خوزه کئوسو شود تا طرح شکایت علیه آمریکا را علنی کند. زمانی که مایکل در تهران است، یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران ترور می‌شود…»

این مستندساز تصریح کرد: «در مجموع باید بگویم که این فیلم به خبرنگاران کشته شده در جنگ می‌پردازد و توسط مایکل روایت می‏شود.»

وی ادامه داد: مایکل در مطلبی از روحیه‌ی شهادت‌طلبی ایرانیان در رسیدن به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و پرواز پهباد حزب‌الله در آسمان اسرائیل می‌گوید: «در اسرائیل پهباد حزب‌الله را دیدم که در آسمان اسرائیل جولان می‌داد و مردمان اسرائیلی از ترس فرار می‌کردند. آنجا بود که فهمیدم اسرائیل اتم دارد ولی ایمان ندارد؛ اما انرژی هسته‌ای در قلب تک تک ایرانیان وجود دارد.»

cheshm-rosva-poster

حسین مدحت با اشاره به اهمیت ساخت مستندهای سیاسی تاکید کرد: «سینما می‌تواند موضوع سیاسی روز را در قالب فیلم مستند به تصویر بکشد. ممکن است برخی فیلم‌ها برای تغییر افکار و اذهان مردم با موضوعات سیاسی ساخته شود یا اینکه در پی حمایت از اندیشه‌های یک شخص یا یک ایده باشند؛ به هر حال سینما راه خود را گشوده و اهداف خود را پیش می‌برد.»

وی اذعان داشت: «اکثر فیلم‌های سیاسی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، از موضع مخالفت با نظام‌های حاکم بر کشورهای تحتِ ستم سخن می‌گویند. این فیلم‌ها به بررسی دقیق مسائل سیاسی در فرم‌های مختلف می‌پردازد؛ در نتیجه میان سینماگران متعهد بحث و جدلی سخت بر سر فرم کار به وجود آمده است.»

این مستندساز یادآور شد: «باید توجه داشت که سینمای مشهور به سینمای مستند سیاسی در عصر حاضر، اساس اصلی فیلمسازی انقلابی را تشکیل می‏دهد. سینمای سیاسی مشکلات خاص خود را دارد و با توجه به اینکه در کشورهای غربی تبلیغات منفی بر علیه ایران بوجود آمده، ساخت فیلم‌های سیاسی در کشورهای دیگر توسط هر ایرانی بسیار دشوار‌ است.»

وی افزود: «من به عنوان یک فیلمساز، این مورد را در کشورهای اروپایی دیدم. به عنوان مثال وقتی که عوامل خارجی فیلم متوجه می‌شدند این فیلم یک واقعیت را بر علیه آمریکا و استعمارگران به تصویر می‌کشد، به نوعی از همکاری با من شانه خالی می‌کردند!»

براساس گفته کارگردان، مستند ۶۰ دقیقه‌ای «چشم‌های رسواکننده» بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای از دنیای غرب، در چهار کشور ایران، اسپانیا، عراق و لبنان تصویربرداری شده است.

عوامل تولید مستند «چشم‌های رسواکننده» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: حسین مدحت/ نورپرداز و تصویربرداران: خاویر کئوسو، لوئیس کوریانو، میگل آیستران، علیرضا تقاصی، امیر شادمان/ تدوین و صداگذاری: خوزه لوئیس‌گالان، محمدرضا عسکری/ موسیقی: لوئیس گالان/ دستیاران کارگردان: محمدرضا حسنی‌رنجبر، خورحه مارچانته، هومن محمد‌هاشمی/ دستیار تهیه: حسام مدحت/ هماهنگی و برنامه‌ریزی: بتول کرمی زارع قاسم‌آبادی، شادی علیزاده/ منشی صحنه: ملیحه آسترش/ مدیر تولید: احمد علیزاده/ تحقیق: هلنا ناروایس/ گفتار متن: فرانسیکو خاویر گوانزالس/ پشتیبانی فنی: خورگه بوستوس/ مترجمان: صبا خدایاری‌فرد، محمد شیوافر/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>