سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ شهریور ۱۳۹۴ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

تصمیم‌هایم را تحت فشار رسانه‌ها نمی‌گیرم / «رستاخیز» فیلمی فاخر است

jashn-cinema1

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن روز ملی سینما عنوان کرد که نقدها را می‌خواند ولی تحت تاثیر فشارهای رسانه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن روز ملی سینما عنوان کرد که نقدها را می‌خواند ولی تحت تاثیر فشارهای رسانه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند.

سوره سینما – به گزارش مهر، مراسم روز ملی سینما شامگاه ۱۹ شهریور ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، جمعی از مدیران سینمایی و فرهنگی و اهالی سینما و رسانه پنجشنبه شب در کاخ سعد آباد برگزار شد.

علی جنتی به عنوان نخستین سخنران مراسم که با اجرای فرزاد حسنی همراه بود، در سخنانی اظهار کرد: روز ملی سینما را به شما سینماگران تبریک می گویم. در طول هر سال یک جلسه داریم که در کنار هم می توانیم با یکدیگر گفتگو کنیم پس اشکالی ندارد که کمی صحبت هایم طولانی تر شود.

مشکلات امروز حاصل عملکرد دولت نهم و دهم است

وی افزود: از اینکه برای سومین بار در این جشن روز ملی سینما کنار شما هستیم، خوشحالم. می خواهم از این فرصت استفاده کرده و برخی مشکلاتی که دولت با آنها دست و پنجه نرم می کند و شما هم بدان واقفید بیان کنم. این دولت از ابتدای تشکیل تا امروز دچار چالش های فراوانی بوده که بخش عمده ای از آن میراث دو دولت نهم و دهم است. مشکلات و تنگناهایی که کل کشور با آن روبرو است و همه شما در زندگی روزانه با آن آشنا هستید نیز حاصل این دولت ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: بزرگترین اولویت این دولت، برداشتن زنجیرهایی است که دست و پای مردم را بسته بود و تحریم های ظالمانه ای که به ما تحمیل شده و اقتصاد ما را فلج کرده است. کارخانجات ما رو به تعطیلی رفته و درآمد کشور پایین آمده است.

جنتی ادامه داد: سال گذشته دولت سال سختی داشت و امسال سال سخت تری داریم زیرا تا نیمه اول سال گذشته نفت را در ۱۰۵ دلار می فروختیم و امسال ۴۵ دلار می فروشیم که برای گرفتن پول آن هم با مشکل رو به رو هستیم. امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا سفرهای خارجی خود را کم کردند و وزارتخانه ها نیز سیاست ریاضتی دارند و درآمد دولت کاهش پیدا کرده است در نتیجه در زمینه طرح های عمرانی و فرهنگی نیز دولت با مشکل روبرو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خوشحالم با تلاش شبانه روزی وزارت خارجه و تدبیر رییس جمهور، توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم ها برداشته شد و در آینده نچندان دور تحریم ها به طور کل برداشته و پول های بلوکه شده آزاد می شود و امکان ایجاد گشایش در کشور فراهم می شود و آینده امیدبخشی خواهیم داشت.

جنتی افزود: امیدوارم بتوانیم بعد از گشایش اقتصادی از سینما و فیلم های تولیدی حمایت بیشتری داشته باشیم.

وی با تقدیر از تلاش های سازمان سینمایی برای بهبود وضعیت سینما و حمایت از سینماگران اظهار کرد: بازگشایی سالن های مختلف در سطح کشور و توافقاتی که با بنیاد مستضعفان برای راه اندازی ۱۰۰ سالن فرهنگی آنها به عنوان سالن سینما از جمله این اقدامات است. همچنین من جلسات متعدد و مکرری با بانک های خصوصی و اصحاب سرمایه داشتم تا حمایت آنان را در زمینه سرمایه گذاری در زمینه فرهنگ جلب کنیم و به این نتیجه رسیدیم که شرکتی فرهنگی از سوی این صاحبان سرمایه و هولدینگ های بزرگ تاسیس کنیم تا تولید فیلم حمایت کنند. در حال حاضر اساسنامه این شرکت فرهنگی در حال نوشته شدن است.

جنتی ادامه داد: همچنین در مهرماه جلسه ای با جمع کثیری از اصحاب سرمایه علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه فرهنگی خواهیم داشت تا بتوانیم در زمینه های مختلف فرهنگی سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی با اشاره به جشن تجلیل از چهره های سینمایی در جشن خانه سینما که دو شب پیش برگزار شد و سخنانی که درباره وجود «ناتماشاگر» در سینما مطرح شد، تاکید کرد: در طول سال گذشته مخاطبان سینما افزایش یافت؛ البته صحبت های دوستان را خواندم که اشاره کرده بودند برخی نابازیگرند، ناکارگردانند و ناتماشاگر. اما همین ناتماشاگر امروز مخاطبان شما هستند و در نتیجه تلاش سینماگران و سازمان سینمایی تعداد مخاطبان سینمای ایران زیادتر شده است و باید قدر آنها را دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: من به عنوان وزیر ارشاد نقدپذیر هستم و بولتن هایی که از سوی وزارت ارشاد و اهالی سینما تهیه می شود مطالعه می کنم و بسیاری از نقدها وارد است البته برخی نقدها غیر منصفانه و بدون توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی است اما همه نقدها را می پذیریم.

jashn-cinema2

تحت تاثیر فشارها تصمیم نمی گیرم

جنتی توضیح داد: سیاست کلی دولت حمایت از مجموعه فیلم های تولیدی است و تلاش می کنیم به تلاش سینماگران در ساخت یک فیلم ارج بنهیم اما در زمان نمایش دچار مشکلاتی هستیم و گاه نیاز به اصلاح یک فیلم و یا متوقف شدن یک اثر سینمایی می شود.

وی ادامه داد: اگر ما درباره مسائلی که منجر به ایجاد برخی مشکلات برای فیلم ها می شود صحبت کنیم، تصمیماتمان برای اهالی سینما و رسانه قانع کننده باشد. ما با مجموعه ای از مسائل در سینما و دیگر عرصه های هنری روبرو هستیم. سال گذشته ۷۲ هزار عنوان کتاب چاپ شد و در نمایشگاه کتاب امسال بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب آمد که حال در این حجم کتاب اگر پاراگرافی یا عکسی مشکل داشته باشد، برخی مطبوعات فقط همان را می بینند.

جنتی در بخش دیگر صحبت هایش به برخی فشارهای منتقدان اشاره و تصریح کرد: من به هیچ وجه تحت تاثیر فشار رسانه ها نیستم و تحت تاثیر صحبت های برخی نمایندگان مجلس درباره سینما نیستم بلکه بر اساس ضوابط عمل می کنیم و تحت تاثیر کسی قرار نمی گیریم. برخی سینماگران اشاره می کنند که به دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده اثر یاد شده توقیف می شود در صورتی که اینگونه نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: من دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز در راه است. من برای فیلم «قصه ها» به مجلس خواسته شدم در حالی که این فیلم مشکلی نداشت و باید اجازه اکران می گرفت. من خودم فیلم را از اول تا آخر دیدم و گفتم مشکلی ندارد.

شنبه با احمدرضا درویش جلسه دارم

جنتی ادامه داد: دیدم در جشن خانه سینما بحث فیلم «رستاخیز» مطرح شد. من شنبه با احمد رضا درویش جلسه ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می کنم. من پیش از اینکه وزیر باشم و از دورانی که در کویت سفیر بود از این فیلم حمایت کردم و در جلسه ای که فیلم را برای هیات دولت به نمایش گذاشتیم از «رستاخیز» به عنوان یک فیلم فاخر تعریف کردم. ولی وقتی جمعی از مراجع تقلید می گویند چهره حضرت ابوالفضل نباید مستقیم نشان داده شود به ما حق بدهید که به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم زیرا کشور ما دینی است.

وی تاکید کرد: حتی عده ای علیه من تظاهرات کردند و گفتند این وزیر صهیونیست را از این وزارتخانه بیرون ببرید اما ما به این موضوع توجه نکردیم. ما به نظرات مراجع تقلید توجه کردیم وگرنه روی محتوای این اثر مشکلی نداشتیم. ولی در صدا و سیما که زیر نظر رهبری است  در سریال های مختارنامه و سریال امام رضا بخش نمایش چهره معصومین حدف شد. وزارت ارشاد باید به تبعات دینی و مذهبی توجه کند.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران است و در جایی معذورات قانونی و اجتماعی داریم که باید توجه کنیم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: در مورد مساله نامگذاری فیلم فجر هم دیدیم وقتی بخش بین الملل به اردیبهشت برده و نام آن را تغییر دادیم چه جنجالی به پا شد. نسبت به ایمان دکتر ایوبی و سید رضا میرکریمی دبیر بخش بین الملل جشنواره شکی نیست ولی  مجبور شدم بار دیگر اعلام کنم که عنوان جشنواره فجر است و فجر از قرآن گرفته شده و کلمه مقدسی است.

جنتی تصریح کرد: برای اینکه بهانه را از دست برخی بگیرم مجبور شدم آن سخنان را درباره تغییر دوباره نام جشنواره و بازگشت عنوان فجر بگویم.

وی ادامه داد: ما خیلی تلاش کردیم برخی خرابی ها را ترمیم کنیم راه طولانی را در پیش داریم و امسال نیز این راه را دنبال می کنیم. در حوزه سینما هر کسی یک سلیقه دارد و هر فیلمی که ساخته می شود افراد با دیدگاه های مختلف درباره آن نظر می دهند و ما هر قدمی که بر می داریم به نقدها توجه می کنیم و باید سعی کنیم اشکالات را رفع کنیم.

جنتی همچنین پیشنهاد داد که همایش بزرگی با حضور ناقدان سینما برگزار شود تا آنها نظراتشان را به طور کامل بگویند.

jashn-cinema3

دولتمردان بدانند مسایل کشور از راه فرهنگ کم هزینه تر حل می شود

سیدرضا میرکریمی دبیر بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر و مدیر عامل خانه سینما شامگاه ۱۹ شهریور ماه در جشن روز ملی سینما و پس از سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بخش مهمی از آن به تلاش برای ورود سرمایه به سینمای بود، در سخنانی گفت: از دکتر ایوبی به دلیل ادبیات محترمانه ای که در سینما به کار بردند تقدیر می کنیم البته توقع نداریم کارهای زیربنایی جدی از سوی وزارت ارشاد اتفاق بیفتد و این امر نیازمند عزم جدی است که باید برگرفته از باور به فرهنگ باشد.

وی ادامه داد: اگر باور به اهمیت کار فرهنگی وجود نباشد آنگاه صله دادن ها کم اثر خواهد بود. ما باید به اهمیت و تاثیر سینما واقف باشیم و مثالی می زنم از آن تئوریسین آمریکایی که وقتی از او پرسیدند بین پنتاگون و هالیوود کدام را انتخاب می کنی گفت هالیوود. زیرا او می دانست که تاثیر سینما تا چه اندازه در مسایل اجتماعی و امنیت ملی زیاد است.

این کارگردان مطرح سینما با طرح این سوال که آیا غرب از ما فرهنگ دوست تر است؟ بیان کرد: آمریکا با تاریخ چند صد ساله اش از ما با تاریخ تمدن هزاران ساله فرهنگ دوست تر است؟ به اعتقاد من آنها بحث هزینه و فایده را خوب می شناسند و می دانند با کمک سینما می توان از راه های کم هزینه تر به هدف های ملی برسند.

مدیر عامل خانه سینما توضیح داد: باور کنیم که بسیاری از سردرگمی های مزمن سیاسی و اقتصادی و مشکلات در زمینه امنیت ملی ناشی از کم کاری های فرهنگی است و مسئولان بدانند مسیرهای کم هزینه ای از جمله سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ وجود دارد که از آن طریق می توانند بقیه امور کشور را کم هزینه تر اداره کنند.

jashn-cinema4

یک سالگی هنر و تجربه جشن گرفته شد

در این مراسم کیک یک سالگی آغاز نمایش‌های گروه هنر و تجربه بریده شد. ابتدا فیلم کوتاهی از برخی فعالیت‌های این گروه به نمایش درآمد ،سپس حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی ) ایرج تقی‌پور ، هوشنگ گلمکانی ،شهرام مکری ( از اعضا شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه) و امیرحسین علم‌الهدی (دبیر شورای سیاست‌گذاری ) به روی سن رفتند و با بریدن کیک ،یک سالگی هنر و تجربه را جشن گرفتند.

هم‌چنین در انتهای مراسم گلمکانی با یاد ایرج کریمی سینماگر و منتقد تازه درگذشته فقدان او را ضایعه‌ای غیر قابل جبران برای عرصه نقد نویسی دانست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>