سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۰:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب

رونمایی از فیلمو‌گرافی گوهر سینمای ایران در پردیس ملت

filmography-gohar1

اولین فیلموگرافی ایران با موضوع گوهر خیراندیش به کارگردانی پوریا حیدری اوره با حضور اهالی سینما و رسانه‌ها در پردیس سینمایی ملت رونمایی شد.

اولین فیلموگرافی ایران با موضوع گوهر خیراندیش به کارگردانی پوریا حیدری اوره با حضور اهالی سینما و رسانه‌ها در پردیس سینمایی ملت رونمایی شد.

سوره سینما – این مراسم به میزبانی موسسه تصویر شهر و با اجرای پوریا تابان برگزار شد و دکتر امید روحانی، مازیار رضاخانی، تینا پاکروان و سید جمال ساداتیان از سخنرانان این رونمایی فیلم بودند.

در ابتدای این مراسم گوهر خیراندیش ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت:امیدوارم این اثر بعنوان اولین فیلموگرافی ایران آغازی باشد برای ثبت فیلمو گرافی هنرمندان دیگر سینما و عذرخواهی میکنم که به دلیل ازدحام جمعیت مراسم با تاخیر شروع شد.

filmography-gohar2

در ادامه مازیار رضا خانی مدیر سینمایی پردیس ملت در سخنانی کوتاه در مورد این بازیگر گفت: گوهر خیراندیش این فرصت را به ما داد تا برگزارکننده این مراسم باشیم و به نمایندگی از موسسه ی تصویر شهر به همه ی حاضرین خیر مقدم می گویم.

رضاخانی در ادامه افزود: راز ماندگاری گوهر سینمای ایران نه فقط نقش آفرینی در آثار فاخر سینما بلکه قلب خاص و پاکی است که نمونه ی دیگری ندارد وامیدوارم از این مراسم لذت ببرید.

filmography-gohar5

تینا پاکروان سخنران دیگری بود که با قرائت یادداشتی از این بازیگر تقدیر کرد: کوتاه می گم در مورد کسی که زیاد باید در موردش صحبت کرد ، اگر گوهر یکدانه سینمای ایران شده بی دلیل نیست این گوهر در فراز وفرود زندگی کاریش چنان استوار وسختکوش وخستگی ناپذیر پیش رفته که در هر مرحله ای درخشش بیشتری یافته است. این روزها خیلی می شنویم ومی بینیم کسانی که معتقد اند عاشق بازیگری اند. من به عنوان کسی که در پیچ وخم سینما ٢٠ سال به خود و سینما پیچیده ام ، می گویم ، خیلی ها عاشق شهرت اند اما عاشق سینما بودن چیز دیگری است ، عاشق بازی بودن حتی سخت تر. گوهر خیر اندیش از جنون بازی در خود آگاه می شود . در دبیرستان مانند بسیاری شروع می کند ، تئاتر را بعنوان خانه اول برمی گزیند ، تجربه می کند. با بازی در نمایش عروس به کارگردانی همسرش مرحوم اسماعیل خانی وارد عرصه تئاتر می شود. اما شیراز محدود است و فضای وسیع تری می طلبد ، به تهران می آید با همسری که همراه وهمدل اوست ، بچه به بغل بی خستگی پیش می رود ، درس می خواند ، زیرا تجربه بی علم را نمی پسندد. مدرک خود را از دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران در رشته بازیگری وکارگردانی می گیرد. حالا دید او بازتر شده است ، پا از تئاتر به پهنه سینما می گذارد وبا فیلم «روزهای انتظار» سینما را تجربه می کند. با نامداران بسیاری همچون کیانوش عیاری، سیروس الوند واصغر هاشمی تا سال ١٣٧٠ که نام گوهر خیراندیش از بازیگر به ستاره تغییر می کند با بازی درخشانش در فیلم بانو ساخته داریوش مهرجویی ومی درخشد و درخشان می ماند در بسیاری از فیلم ها ، سریال ها وتئاتر های این مملکت و می شود گوهر ما.

filmography-gohar4

نام بردن از تمام کارهای او ، شاید از مجال و حوصله این برنامه خارج باشد ، اما لازم است چند نمونه را در قدرت بازیگری وتغییر در لحن وبیان وبازی از او نام ببرم.

گوهر خیر اندیش یعنی : تبلور حس جنون در «بانو»، معصومیت در «دنیا» وسریال «میوه ممنوعه»، اشرافیت در «کلاه پهلوی»،مدیریت در «مکس»،طنازی در «آتش بس ٢»،روشنفکری در «آذر شهدخت ، پرویز و دیگران»، جسارت در «خواستگار محترم»،سنت ومذهب در «دعوت»،وآنقدر قدرت می یابد که وقتی در این سن دوباره با بازی در «ملاقات بانوی سالخورده» استاد سمندریان پا به عرصه تئاتر می گذارد ، صحنه را می لرزاند ، با عزمی راسخ برای اثبات استادی خود به یک استادتر شاید. در تفسیر گوهر خیراندیش همین جمله کافی است که بگویم او گوهری است خیراندیش.

سید جمال ساداتیان سخنران دیگر این رونمایی بود که از همکاری با این بازیگر گفت : من دو اثر سینمایی را در خدمت خانم خیراندیش بودم ، دایره زنگی وآذر ، شهدخت ، پرویز ودیگران و در هر دو فیلم خاطره تلخ و شیرین از ایشون دارم . در دایره زنگی ایشون همزمان در دو پروژه بازی می کردند وتعهد کاریشون قابل تحسین بود . در فیلم اذر شهدخت متاسفانه دچار سانحه شدند ، ولی فیلم برداری متوقف نشد و علی رغم توصیه های پزشک به بازی ادامه دادند و فیلم به جشنواره رسید وتعهدات انسانی ، اخلاقی و رفتاری بانو خیراندیش قابل ستایش هست. تحلیل و ارزیابی او از نقشی که بازی می کنند کاملا حرفه ای است و در کنار کارگردان بعنوان مشاور حضور فعال دارند. امیدوارم سایه ایشان بر سر سینمای ایران مستدام باشد و بیشتر از حضورشون بهره مند شویم.

filmography-gohar3

دکتر امید روحانی آخرین سخنران مراسم بودند که در سخنانی کوتاه از گوهر سینمای ایران و همکاری با ایشان گفتند: : من این اقبال بلند را داشتم که در کنار بسیاری از بزرگان سینما کار کنم و یکی از بزرگ ترین شانس های من حضور در فیلم دایره زنگی بود که از آثار موفق سینمای ایران است و در این اثر افتخار همبازی شدن با گوهر خیراندیش را داشتم. تجربه حیرت انگیزی بود او همیشه از کلیشه به دور است و مفهوم تازه ای از بازیگری ارائه داده است .

عبدالله اسکندری، خسرو معصومی، رضا ناجی، فاطمه گودرزی، سید ضیا الدین دری، شهره سلطانی،محمود جعفری،کامران ملکی، مهین نویدی ، علیرضا علویان ، امیر احمد انصاری، امیر علی دانایی،مجید توکلی، میثم معراجی ، شراره رخام و محمد حاتمی از جمله میهمانان این مراسم بودند.

در پایان این صحبت‌ها کارگردان اثر حاضرین در مراسم را به تماشای فیلموگرافی «گوهر» دعوت کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>