سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۴ در ۲:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

فرخنده کیش: تلاش می‌کنیم جریان انتخاب فیلم‌ها را به سمت منطقه‌ای شدن ببریم

neshast-binalood-1

نشست رسانه‌ای پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (بینالود) صبح امروز یکشنبه ۲۲ شهریور در انجمن سینمای جوانان برگزار شد.

نشست رسانه‌ای پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (بینالود) صبح امروز یکشنبه ۲۲ شهریور در انجمن سینمای جوانان برگزار شد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در نشست رسانه ای پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان (بینالود) گفت: آثاری که در این جشنواره تندیس بهترین اثر جشنواره را دریافت کنند، به طور مستقیم به بخش مسابقه «سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» راه پیدا می کنند.

در این مراسم فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، عباس کرخی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، سید عباس حسینی شهردار نیشابور و غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار نیشابور حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: ما روش نوینی را برای انتخاب فیلم ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران در نظر گرفتیم و سعی می کنیم جریان انتخاب فیلم ها را بیشتر به سمت منطقه ای شدن ببریم. با تبدیل مناطق کشور به ۸ منطقه فرهنگی این مهم را پیش می بریم.

فرخنده کیش افزود: یکی از مهمترین حامیان ما برای مسائل فرهنگی استانداری ها و شهرداری هستند. در حال حاضر به کمک رفتارها و سلایق فردی مسئولان فرهنگی که در رأس امور هستند، این جریان ها شکل می گیرد. در کل جهان شهرداری ها به عنوان پشتیبان رفتارهای فرهنگی، حامی هنرمندان خود هستند و امیدوارم این اتفاق شکل مستندتری به خود بگیرد.

فرخنده کیش در ادامه در خصوص فرآیند شکل گیری جریان پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان(بینالود) گفت: ۱۱ تیر فراخوان پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان(بینالود) از طریق سایت انجمن سینمای جوانان اعلام شد. این جشنواره به مدت چهار روز از تاریخ۲۵ تا ۲۷ شهریورماه در استان خراسان رضوی، شهر نیشابور با حضور ۹ استان گلستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، همدان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: شرکت همه  فیلم‌سازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی در این جشنواره آزاد است. فیلم‌های منتخب جشنواره در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و سینماها و فرهنگسراها و مجموعه مکان‌ها و فضاهای نمایش فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان ایران به نمایش درخواهند آمد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد:  تقویت سینمای ملی از طریق ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده، بسط و تعمیم فرهنگ دینی و دفاع مقدس،توجه به دست‌آوردهای جدید علمی (دانش‌بنیان)، ثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان سینمای آینده و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه از جمله اهداف این جشنواره است.

neshast-binalood-3

وی در خصوص بخش‌های جشنواره بینالود توضیح داد: جشنواره در سه بخش مسابقه فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس برگزار می‌شود. بخش فیلم شامل دو بخش مسابقه و جنبی است. بخش جنبی به صورت غیررقابتی است و فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای ­ مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار فیلم‌سازان فیلم کوتاه شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار، نشست‌های تخصصی است.

وی درباره مقررات خاص بخش فیلم نیز افزود: حداکثر زمان برای آثار ۳۰ دقیقه است و تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین ۱۳۹۲ باشد. فیلم‌هایی که برای جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ ارسال‌شده‌اند امکان حضور در این دوره جشنواره منطقه‌ای را ندارند. آثاری که در این جشنواره موفق به دریافت تندیس به‌عنوان بهترین فیلم داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی و بهترین فیلم جشنواره شوند، به طور مستقیم به بخش مسابقه «سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» راه پیدا می کنند.

فرخنده کیش عنوان کرد: فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌های سی‌ام و سی و یکم فیلم کوتاه تهران که به بخش مسابقه راه‌یافته و دیپلم یا تندیس نگرفته باشند، می‌توانند به این دوره از جشنواره ارسال شوند.

وی در خصوص بخش فیلم‌نامه جشنواره فیلم بینالود بیان کرد: بخش فیلمنامه برای کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی و با توجه به اهمیت این حوزه تولید فیلم در چهار شاخه داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در دو بخش آزاد و اقتباسی برگزار می شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره مقررات خاص بخش فیلم‌نام نیز توضیح داد:فیلم‌نامه ها باید بر مبنای زمان حداکثر ۱۵ دقیقه نوشته‌شده باشد.تعداد فیلم‌نامه‌های ارسالی هر نفر برای هر دو بخش آزاد و ویژه درمجموع حداکثر چهار فیلم‌نامه در نظر گرفته‌شده است .فیلم‌نامه‌های ارسالی نباید تولیدشده باشند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره بخش عکس جشنواره نیز گفت: بخش عکس شامل دو بخش مجموعه عکس و تک عکس است. در این بخش به مفاهیم والای فرهنگی بر اساس باورها و ویژگی‌های فرهنگی مناطق مختلف ایران اسلامی و ارائه اندیشه‌ای نو بر پایه پژوهشی جامع برای دستیابی به بیانی صریح و قدرتمند در ارائه یک اثر ناب پرداخته می‌شود.بخش مسابقه با موضوع «آزاد» و «عکاسی خلاق» برگزار می‌شود. شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است.عکس‌های راه‌یافته به بخش مسابقه در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد

وی عنوان کرد: به طور کلی ۹۶۷ اثر در بخش عکس، فیلمنامه و فیلم کوتاه به دبیرخانه پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای نیشابور رسیده است. در بخش فیلم کوتاه از بین ۳۶۱ فیلم کوتاه ارسال شده به دبیرخانه پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینما جوان – بینالود ۵۵ فیلم کوتاه را برای شرکت در بخش مسابقه این جشنواره انتخاب شده است. در بخش عکس با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – بینالود در تاریخ ۳۱ مردادماه ۳۴۱ قطعه عکس از ۱۱۱ عکاس از ۹ استان یاد شده به دبیرخانه این جشنواره ارسال‌شده است.

فرخنده کیش ادامه داد: عکس‌های ارسالی در دو بخش تک عکس و مجموعه امکان حضور در بخش مسابقه عکس این جشنواره را دارند که از این بین ۲۴۹ قطعه تک عکس از ۹۲ عکاس و ۹۲ قطعه عکس در بخش مجموعه عکس از ۱۹ عکاس آمار عکس‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی  درباره تعداد آثار رسیده در بخش فیلمنامه گفت: تعداد ۲۶۵ فیلم نامه از ۱۳۶ فیلم نامه نویس به دبیرخانه این جشنواره ارسال‌شده است. بر اساس این گزارش؛ فیلم نامه های ارسالی در دو بخش آزاد و اقتباسی امکان حضور در بخش مسابقه فیلم نامه این جشنواره را دارند که از این بین ۲۴۰ فیلم نامه در قالب آزاد از ۱۱۶ فیلم نامه نویس و ۲۵ فیلم نامه در قالب اقتباسی آمار فیلم نامه های رسیده به دبیرخانه جشنواره را تشکیل می‌دهند. neshast-binalood-4

فرخنده کیش درباره جوایز بخش های مختلف جشنواره تشریح کرد: جمعا ۲۴۰ میلیون ریال در بخش فیلمنامه جایزه اختصاص داده شده است. همچنین جایزه ویژه هیات‌داوران، شامل تندیس و مبلغ ۴۰ میلیون ریال به بهترین فیلم جشنواره با نگاه به مضامین اعلام‌شده در بخش اهداف جشنواره اهدا می‌ شود.. هیات‌داوران می‌تواند حداکثر دو دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال تحت عنوان تقدیر هیات‌داوران اهدا کنند.

وی افزود: در بخش آزاد نیز جمعاً ۳۷ میلیون ریال جایزه اهدا می شود که نفر اول ۱۵، نفر دوم ۱۲ و نفر سوم ۱۰ میلیون ریال جایزه دریافت می کنند. در بخش اقتباسی نیز تندیس جشنواره، مبلغ ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر به بهترین فیلم‌نامه اقتباسی اهدا می شود. هیات‌داوران می‌توانند علاوه بر این جوایز، حداکثر دو لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال به آثار برتر اهدا کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درخصوص جوایز بخش عکس گفت: جمعا ۵۵ میلیون ریال جایزه نقدی در بخش عکس به برگزیدگان اهدا می شود. هیات‌داوران می‌توانند علاوه بر جوایز اعلام‌شده، حداکثر دو لوح تقدیر به همراه جایزه نقــدی به مبلغ ۳میلیون ریال به هر یک اهدا کنند.

فرخنده کیش درباره هیئت انتخاب و داوران بخش های مختلف جشنواره عنوان کرد: در بخش فیلم کوتاه مریم کشکولی نیا، کریم فائقیان، حسن قهرمانی، کاوه قهرمان و محمدرضا فرطوسی ۳۶۱ فیلم کوتاه ارسال شده به دبیرخانه پنجاه و سومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان – بینالود را انتخاب و داوری خواهند کرد.

وی افزود: در بخش فیلمنامه جعفر حسنی، مجتبی اقدامی و مسعود احمدیان ۲۶۵ فیلم‌نامه ارسال شده به دبیرخانه پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – بینالود را انتخاب و داوری خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان بیان کرد: دربخش عکس جواد پورصمد، محمد خدادادی مترجم زاده و مسعود زنده روح کرمانی ۳۴۱ قطعه عکس رسیده به دبیرخانه پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ـ بینالود را داوری خواهند.

neshast-binalood-2

برگزاری جشنواره بینالود منجر به تمرکززدایی از تهران می شود

در ادامه این برنامه غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار نیشابور گفت: برگزاری این جشنواره ها در مناطق مختلف کشور ثمره خوبی دارد و مناطق مختلف می توانند در جریان این جشنواره شرکت کنند و افراد شرکت کننده می توانند این مناطق را به صورت تور فرهنگی ببینند.

مظفری افزود: در حوزه فرهنگی تمرکززدایی آفتی بوده و انجمن سینمای جوانان می تواند نقطه آغاز حرکت از مرکز به سمت شهرستان ها باشد. هنوز نیشابور ابعاد ناشناخته بسیاری دارد. قبل از اسلام نیشابور شهر بزرگی بود و از سه آتشکده بزرگ ایران، آتشکده آذربرزین مهر در آنجا بود.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور عنوان کرد: نقطه تلاقی فرهنگ و تمدن اسلامی و بزرگترین کانون های تمدنی در نیشابور شکل گرفت. از ۳۳ نظامی بزرگ در جهان اسلام، ۲۷ نفر در نیشابور بودند. خیام و عطار در نیشابور پرورش یافتند. باید کمی بیشتر به گذشته نیشابور توجه شود. بیش از ۵ هزار هکتار منطقه تاریخی در نیشابور است.

مظفری ادامه داد: شفیعی کدکنی نیشابور را فشرده ایران بزرگ می داند و برگزاری این جشنواره در شناساندن این موقعیت به مردم تأثیرگذار است. جشنواره هنرهای تجسمی و دیگر جشنواره ها در نیشابور برگزار می شود.

وی درخصوص مکان برگزاری و برنامه های جنبی جشنواره گفت: این جشنواره در اردوگاه باغرود نیشابور برگزار می شود و پردیس سینمایی شهر فیروزه و گالری فرهنگسرای سیمرغ نیشابور میزبان جشنواره بینالود هستند. همچنین نمایشگاه عکس این جشنواره در محل گالری فرهنگسرای سیمرغ نیشابور میزبان عکس‌ها و عکاسان راه‌یافته به بخش مسابقه این جشنواره خواهد بود.

سیدعباس حسینی شهردار نیشابور نیز در ادامه گفت:در تاریخ گذشته بعد از ری نیشابور در مرکزیت قرار داشت و تنها شهری بود که ۲ میلیون نفر جمعیت داشت که عده بسیاری در حمله مغول کشته شدند. مساحت این شهر شش فرسنگ در شش فرسنگ بوده و علاوه بر این طبیعت زیبایی دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>