سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

روایتی از زندگی پر پیچ و خم خواهر سه شهید در «یادگار دوما»

yadegare-dooma

مستند «یادگار دوما» به کارگردانی مریم السادات مؤمن زاده، زندگی پرپیچ خم و پر فراز و نشیب بانو خدیجه محمدزاده را روایت می‌کند.

مستند «یادگار دوما» به کارگردانی مریم السادات مؤمن زاده، از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، زندگی پرپیچ خم و پر فراز و نشیب بانو خدیجه محمدزاده را که با فداکاری های بسیار همراه است، روایت می کند.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، مریم السادات مؤمن زاده تهیه کننده و کارگردان «یادگار دوما» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، درباره انگیزه های ساخت این مستند اظهار کرد: من قبل از این کار، چندان در عرصه دفاع مقدس فعالیت نمی کردم. این موضوع ناشی از نگاه تک بعدی بود که درباره شهدا و خانواده هایشان وجود دارد. اما وقتی با خانم خدیجه محمدزاده و همسرش قهرمان روحی آشنا شدم، مورد متفاوتی را پیش روی خود دیدم.

وی افزود: محمدزاده در زمان جوانی اش که همزمان با آغاز جنگ بود، دلتنگ چهار برادر و پدر خود می شد که در جبهه حضور داشتند. نامه هایی برای آنها می فرستاد و از اوضاع نامناسب مالی خانواده آنها را در جریان قرار می داد.

از دست دادن سه برادر در ۲۲ ماه

این مستندساز یادآور شد: وی در عرض ۲۲ ماه سه تن از برادرانش را از دست می دهد و آنها شهید می شوند. برادر دیگرش به عنوان یک جانباز شیمیایی بازمی گردد و تنها پدر او سالم می ماند و ما روایت این روزهای دشوار را از زبان محمدزاده می شنویم.

کارگردان «یادگار دوما» تأکید کرد: این بانو، با وجود مشقات فراوانی که در زمان هشت سال دفاع مقدس به او تحمیل شده، پس از جنگ مردم را فراموش نمی کند و از هیچکس طلبکار نیست. او اکنون زندگی اش را وقف دو کار کرده است که برای برادر شهیدش مهم بوده است. یکی انتقال مفاهیم جنگ در آموزش و پرورش که با معلمی به این خواسته جامه عمل می پوشاند و دیگری دفاع از ناموس که او این اقدام را با برگرداندن زنان و دختران فراری به آغوش خانواده، به ثمر می رساند.

تدریس در آموزش و پرورش و راه اندازی کانون دختران فراری

مؤمن زاده ادامه داد: او سال ۷۰ با یک جانباز قطع نخاع ازدواج می کند. سال ۷۲ نیز از سپاه پاسداران بیرون می آید و معلم می شود. چون احساس می کند به او در این عرصه احتیاج دارند و کانون محافظت از دختران فراری را نیز راه می اندازد.

وی تصریح کرد: یک سوم از این مستند ۵۳ دقیقه ای درباره برادرهای محمدزاده است و باقی کار مربوط به زندگی عاشقانه او با همسرش است که در کنار یکدیگر ساکن روستای خشت سر محمودآباد هستند.

عنوان «یادگار دوما» از کجا می آید؟

این مستندساز درباره دلیل انتخاب عنوان «یادگار دوما» برای این اثر توضیح داد: دوما اسم دام هایی است که شمالی ها فصل پاییز و زمستان با آب انداختن شالی ها از آن استفاده می کنند. اینگونه پرنده های مهاجری که از چین، ژاپن و روسیه می آیند، شالیزار را با تالاب اشتباه می گیرند و به دام می افتند.

وی اضافه کرد: نیمی از شهدای جنگ تحمیلی نیز در منطقه آبی کشته شده اند؛ مثل برادران محمدزاده که در قایق در آب شهید شده اند. او در بخشی از مستند به این نکته اشاره می کند که هر وقت شالیزارها و پرنده های مهاجر را می بیند یاد منطقه آبی که برادرانش با نامردی در آن به شهادت رسیده اند، می افتد. ولی شوهر او تنها فرد خانواده او است که از منطقه آبی برگشته است. او به نوعی یادگار جنگ است.

ادامه تحصیل جانباز قطع نخاع تا مقطع کارشناسی

مومن زاده در پایان گفت: این بانو زمان ازدواج لیسانسه بوده اما همسرش تا دوم راهنمایی درس خوانده بود، برای همین تصمیم می گیرد به همسرش درس بدهد و به او در گرفتن دیپلم کمک کند. بعد هم این جانباز قطع نخاع در دانشگاه قبول می شود و حالا کارشناسی علوم سیاسی دارد. محمدزاده به جای فوق لیسانس گرفتن، تصمیم می گیرد شوهرش را هم سطح خود کند. او جزو نمونه هایی است که در زندگی واقعی، کم تر می بینیم.

«یادگار دوما» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، همزمان با هفته دفاع مقدس، جمعه سوم مهر ساعت ۱۴ از شبکه مستند سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>