سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اسفند ۱۳۹۱ در ۶:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «حوض نقاشی» در دانشگاه تهران/

میری: فیلم بعدی‌ام امید بخش است

maziar-miri

کارگردان فیلم سینمایی «حوض نقاشی» تاکید کرد پس از این فیلم اثری امیدبخش خواهد ساخت.

کارگردان فیلم سینمایی «حوض نقاشی» تاکید کرد پس از این فیلم اثری امیدبخش خواهد ساخت.

سوره سینما- در ادامه نشست جواد طوسی ضمن تائید صحبت های منوچهر محمدی درباره غیرمنطقی بودن صحبت داوران جشنواره فیلم فجر گفت: اتفاقا یکی از اعضای هیئت داوران فیلمی به نام «گل های داوودی» ساخته که یکی از بازیگران اصلی اش روشندل است و با پای پیاده تا پارک ساعی می رود. اصلا بپذیریم که «حوض نقاشی» اشکال پزشکی دارد، ما قرار است قصه ای را در بافت درام روایت کنیم. این گونه استدلال ها غیرهنری است. این استدلال ها نوعی بدعت گذاری است که اگر فتوی شود دیگر باید همه چیز را منتفی بدانیم.

مازیار میری گفت: قبل از این که به سالن برسم یکی از دانشجویان به من گفت «سعادت آباد» تلخ بود، اما در «حوض نقاشی» امید وجود دارد. با خودم فکر می کنم آن روزها که «سعادت آباد» را می‌ساختم تلخ و دلزده بودم اما امروز با وجود انرژی و شور و نشاطی که در شما می بینم دلشاد هستم و مطمئنم که فیلم امیدوار می‌سازم.

میری درباره غیبت در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: ما هیچ اعتراضی به داوری نداشتیم. سه یا چهار کارگردان حرفه ای میان هیئت داوران حضور داشتند که قابل احترامند، کسب سیمرغ طراحی صحنه و نامزد شدن در بقیه رشته ها را باعث افتخار می دانیم. ما فقط به ماجرای سیمرغ مردمی اعتراض داشتیم و راجع به آن صحبت کردیم.

آتوسا قلمفرسایی طراح صحنه و لباس فیلم درباره ویژگی های طراحی این فیلم گفت: هر فیلم مناسبات خاص خود را برای طراحی صحنه دارد، اما وقتی با یک بیماری خاص روبرو هستیم باید تحقیق کنیم. همه ما بر حسب نیاز به مراکز توانبخشی مراجعه کردیم، خانه های کم توانان ذهنی را دیدیم و به یک برایند کلی از شمایل زندگی آنها رسیدیم. قرار نبود فیلمی درباره یک بیماری بسازیم. ما قرار بود یک قصه عاشقانه روایت کنیم. طبیعی است که در طراحی این فضای عاشقانه را لحاظ کردیم.

جواد طوسی درباره این موضوع گفت: در این فیلم نقش طراحی صحنه اهمیت پیدا می کند. مخصوصا در دقت به جزئیات. لوکیشن به شخصیت تبدیل می شود. پشت بام نوعی همسنخی با بحران و التهاب شخصیت ها و قصه دارد. مقایسه پشت بام خانه خانم ناظم با خانه مریم و رضا اهمیت فضا و لوکیشن را نشان می دهد.

فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم درباره شخصیت خانم ناظم گفت: ما در مقابل پدر و مادر سهیل به کسی احتیاج داشتیم که درست عکس آنها از توانایی برخوردار باشد. این توانایی ها عوامل جذب سهیل به سمت یک زندگی معمولی را فراهم می کرد. سهیل همه چیز را در شخصیت خانم ناظم می دید، کسی که می توانست همزمان چند کار انجام بدهد و مدیریت کند. اما در زندگی اش نوعی آسیب هم مشاهده می شود. دلیل این آسیب همان بها دادن به عقل است که آقای محمدی عنوان کرد. شاید لازم باشد گاهی برای بقا عقل را کنار بگذاریم و عاطفه به خرج بدهیم. شخصیت خانم ناظم را به خاطر چند وجهی بودن جذاب و دوست داشتنی دیدم.

منوچهر محمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشحالم به شما این خبر را بدهم که وزیر ارشاد قرار بود وزیر علوم بشود! شما شانس آوردید که این اتفاق نیفتاد. بیانیه هشت به اضافه یک با همکاری هشت نفر از کارگردانان تهیه کردیم و در یک پاراگراف چهار خطی از انحلال خانه سینما بیان کردیم. با وزیر ارشاد یک جلسه هفت ساعته داشتیم و مطالباتمان را برایشان توضیح دادیم. اینجا بود که به ما گفتند من قرار بود وزیر علوم شوم، اما آقای احمدی نژاد تصمیم گرفتند که من وزیر فرهنگ و ارشاد باشم، احساس تکلیف کردم و این سمت را پذیرفتم.

وی ادامه داد: اعتراضی که ما امسال داشتیم فقط درباره آرای مردمی بود. لازم است توضیح بدهم پارسال فیلمی درباره مادران شهید ساختم، راجع به افرادی که در حق هم رفاقت می کنند. اگر به مسعود کیمیایی برنخورد خواستم رفاقت زنانه را نشان بدهم. پارسال «بوسیدن روی ماه» در سه روز اول جشنواره بالاترین رای مردمی را داشت، از روز سوم رای «برف روی کاج‌ها» بیشتر شد و تا آخرین روز جشنواره مقام اول فیلم مردمی برای «برف روی کاج ها» حفظ شد. حاضرم ۱۰ میلیون تومان جایزه بدهم برای کسی که همه سایت ها را رصد کند و یک خط اعتراض از من و همایون اسعدیان در این باره پیدا کند.

محمدی گفت: ۲۲ بهمن پارسال ساعت ۱۰ صبح با ما تماس گرفتند و گفتند تفاوت رای «بوسیدن روی ماه» و «برف روی کاج‌ها» دو صدم درصد است، دبیر جشنواره پیشنهاد داده به هر دو فیلم سیمرغ مردمی بدهیم. از نظر شما اشکال دارد؟ گفتیم نه و تشکر کردیم. ساعت ۴ بعد از ظهر با ما تماس گرفتند و گفتند آقای شمقدری گفته حتی اگر تفاوت یک رای باشد، یک فیلم باید سیمرغ مردمی را بگیرد. ما هم اعتراض نکردیم.

این تهیه کننده ادامه داد: امسال تفاوت شش درصدی آرا در میان بود، اما آقای شمقدی گفت هر  دو فیلم باید سیمرغ بگیرند. من فقط با این مسئله مشکل دارم که در یک مدیریت و یک دولت رفتارهای دوگانه صورت می گیرد. به احترام ایام دهه فجر و به احترام تمام خون هایی که شاهد بودم مقابل این دانشگاه برای استقلال ایران ریخته شد، هر سال، در هر دولت و با هرمدیریت فیلمم را به جشنواره فجر می فرستم.