سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۷ ق.ظ چاپ مطلب

وقتی آمریکایی‌ها بیشتر از ما به ۱۳ آبان اهمیت می‌دهند / ۱۳ آبان، سینمای ایران و دینی که هنوز ادا نشده است

13-aban

هالیوود با ساخت فیلم آرگو به کارگردانی بن افلک و اختصاص اسکار بهترین فیلم به آن که در حرکتی نمادین و بی سابفه از کاخ سفید و توسط بانوی آمریکا میشل اوباما به جهانیان اعلام شد دین خود را به ماجرای تحقیر کننده‌ی که ایرانیان انقلابی ایجاد کرده بودند ادا کرد اما سینمای ایران به جز یک استثناء به مانند بسیاری از موضوعات ملی دیگر به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی بی اعتنا بوده است.

سوره سینما – جواد محرمی: هالیوود با ساخت فیلم آرگو (۱) به کارگردانی بن افلک و اختصاص اسکار بهترین فیلم به آن که در حرکتی نمادین و بی سابفه از کاخ سفید و توسط بانوی آمریکا میشل اوباما به جهانیان اعلام شد دین خود را به ماجرای تحقیر کننده ای که ایرانیان انقلابی ایجاد کرده بودند ادا کرد اما سینمای ایران به مانند بسیاری از موضوعات ملی دیگر به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی بی اعتنا بوده است.

به جز یک اثر سینمایی با عنوان «طوفان شن» ساخته جواد شمقدری که با موضوع تسخیر لانه جاسوسی ساخته شده سینمای ایران تقریبا به این مسئله بی اعتنا بوده است.

taskhir-lane-jasoosi

بی اعتنایی سینمای ایران به ماجرای ۱۳ آبان

ماجرای تسخیر سفارت امریکا در ایران که توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۵۸ و تنها چند ماه پس از انقلاب اسلامی صورت گرفت و امام خمینی ره از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کرد آنقدر در مناسبات و آینده سیاسی و اجتماعی ایران تاثیرگذار بوده تا به محل رجوع بسیاری از فیلمنامه نویسان انقلابی درآید اما این اتفاق عملا نیافتاده است.

از آنجا که مسئله انقلاب اسلامی به واسطه رویکرد های خنثی از سوی مدیریتهای وقت از جریان سینمای ایران تا حدود زیادی کنارگذاشته شد و دلمشغولیهای دیگری جای آنرا گرفت رویداد باعظمت ۱۳ ابان نیز نتوانست جای خود را در سینمای ایران باز کند.

تغییر موضع برخی از دانشجویانی که بعدها کرسیهای سیاسی را از آن خود کردند نیز بر فضای فرهنگی و هنری کشور بی تاثیر نبود و منجر به بی توجهی بیشتر سینما و هنر کشور نسبت به ماجرایی شد که حق انقلاب دوم لقب گرفت.

argo

آرگو و دینی که هالیوود به امریکا ادا کرد

اما سینمای هالیوود بنا بر رویه همیشگی اش که همواره مسائل ملی و استراتژیک را مد نظر قرار داده است چند سال پیش فیلمی بر اساس ماجرایی که از دید آنها گروگانگیری سفارت امریکا در ایران تفسیر می شود ساخت که کارگردانی آنرا بن افلک بر عهده داشت.

فیلم آرگو به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی با نگاه و رویکردی به شدت ضد ایرانی ورود کرده و از انقلابیون ایرانی در این اثر سینمایی افرادی تندخو و تاریک اندیش تصویر کرده است. فضایی که این فیلم سینمایی از ایران انقلابی به تصویر کشیده فضایی به شدت پلیسی و امنیتی است که به طور طبیعی ذهنیتی منفی در مخاطبی که آگاهی چندانی از حقایق انقلاب اسلامی ندارد ایجاد می کند.

نکته جالب توجهی که بی پرده از حمایت و پشتیبانی کاخ سفید و دولت امریکا از این فیلم حکایت کرد اعلام جایزه اسکار از سوی میشل اوباما همسر رئیس جمهور امریکا آنهم از کاح سفید بود که در تاریخ مراسم اسکار امری بی سابفه و غیر منتظره محسوب می شود و البته دارای پیام مشخصی مبنی بر گره خوردن هنر و سیاست در ایالات متحده امریکاست.

Toofan-shen

سینمای ایران به انقلاب اسلامی مدیون است

سینماگران ایرانی همواره نسبت به واژه سفارشی ساز حساسیت ویژه ای از خود نشان داده اند و این درحالی است که در امریکا بسیاری از کارگردانهای بزرگ سینما به وضوح خود را درگیر ساخت آثار سینمایی مبتنی بر دغدغه های امنیت و منافع ملی ایالات متحده امریکا کرده اند.

باید منتظر ماند و دید که چه زمانی سینمای ایران حاضر می شود به مسائل تاریخی و پراهمیتی چون ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی امریکا که فصل مهمی در تعیین سرنوشت ملت ایران را به خود اختصاص داده است ادای دین کند.

(۱) : آرگو محصول کشور آمریکا به سال ۲۰۱۲ میلادی و ساختهٔ بن افلک است. داستان فیلم برداشت آزادی از وقایع بحران گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران است، که در آن ۶ دیپلمات آمریکایی توانستند از منزل سفیر کانادا در تهران به خارج از ایران بگریزند. در این فیلم بازیگرانی چون بن افلک، آلن آرکین، برایان کرانستون و امید ابطحی به نقش‌آفرینی می‌پردازند. تهیه‌کنندگان این فیلم بن افلک، جرج کلونی و گرانت هسلو هستند.

آرگو نامزد هفت جایزهٔ مختلف در جوایز اسکار ۸۵ام بود و در نهایت سه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین تدوین را کسب کرد. این نخستین‌بار از سال ۱۹۸۹ و برنده‌شدن رانندگی برای خانم دیزی بود که فیلمی بدون نامزدی برای عنوان بهترین کارگردانی، برندهٔ اسکار بهترین فیلم می‌شد. آرگو نامزد پنج جایزه گلدن گلوب شد که دو جایزه (بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی) را از آن خود کرد؛ آرگو همچنین برنده جایزه بهترین فیلم از طرف انجمن تهیه کنندگان امریکا شد. آرگو همچنین با ۹۳% امتیاز بالایی را با رای کاربران سایت راتن تومیتوس بدست اورد آرگو همچنین جایزه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و تدوین را از مراسم بفتا به‌دست آورد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>