سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۹:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب
عرضه آثار برگزیده در یک پکیج/

طباطبایی‌نژاد: فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای رسانه زندگی امروز است

P8D8993C1

دبیر نهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از اهمیت فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای در زمانه امروز گفت و ارتباط این گونه فیلمسازی را بر مخاطب بسیار اثرگذار دانست.

دبیر نهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از اهمیت فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای در زمانه امروز گفت و ارتباط این گونه فیلمسازی را بر مخاطب بسیار اثرگذار دانست.

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیرنهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره زمان و نحوه برگزاری این جشنواره به سوره سینما گفت: به این دلیل  که زمان اعلام شده برگزاری این جشنواره تقریبا مصادف با انتخابات و ماه رمضان شده قرار است، شورای برنامه‌ریزی جشنواره‌ها در حوزه‌ هنری بعد از ایام نوروز زمان دقیق برگزاری این جشنواره را  اعلام کند. رویکرد ما برای این دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ به لحاظ مضمونی مانند دوره‌های پیشین توجه به سینمای اخلاق است.

طباطبایی‌نژاد درباره تفاوت فیلم های ۱۰۰ ثانیه‌ای با فیلم‌های کوتاه متداول گفت: فیلم ۱۰۰ سینمای ایده و پیام است. این گونه فیلمسازی باید بدون مقدمه و موخره طولانی بر مخاطبش تاثیر بگذارد و به او پیامی را منتقل کند. می‌توان این نوع فیلم‌ها را به مرواریدی تشبیه کرد که باید سریع اصل جنس و درخشش خود را ارائه دهد تا تماشاگر جذبش شود. ایده مرکزی نکته مثبت یا منفی یک اثر ۱۰۰ ثانیه‌ای است.

وی ادامه داد: ما در ادبیات تک بیت‌هایی داریم که خودشان به صورت مستقل با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای گونه فیلمسازی کاملا مستقل، به لحاظ معنا و ایده‌پردازی با سایر گونه‌ها است. فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای رسانه زندگی شهری امروز است چرا که مخاطب زود به اصل قضیه و محتوای اثر پی می‌برد و وقت زیادی را برای این دریافت صرف نمی‌کند، پس می‌تواند ارتباط بهتری با آن برقرار کند.

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره عرضه آثار شرکت‌کننده در تلویزیون گفت: ما برای عرضه و پخش آثار با چند شبکه تلویزیونی داخلی و بین المللی مذاکره کرده‌ایم، آثار برگزیده به صورت پکیج عرضه خواهند شد. البته این گونه فیلم‌ها می‌توانند برای مخاطبان تلویزیون جذابیت زیادی داشته باشد.

وی درباره چیدمان هیئت داوران این دوره جشنواره چنین گفت: من و دوستانم در شورای سیاست‌گذاری جشنواره سعی می‌کنیم ترکیبی از فیلمسازان با تجربه و جوان را در چیدمان داوری لحاظ کنیم. حتی امکان دارد فیلمسازان جوانی که از برگزیدگان دوره های پیش این جشنواره هستند جز هیئت انتخاب قرار بگیرند.