سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب
با برپایی مراسم تقدیر از داوران سومین دوره ؛

پرونده دوره چهارم جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی باز شد

taghdir-sanati1

اعضای هیات انتخاب، داوران و شورای سیاست گذاری سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) مورد تقدیر قرار گرفتند. به گزارش سوره سینما به نقل از  روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، در این مراسم که به میزبانی رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، دکتر حمیدرضا طیبی در سخنانی علت […]

اعضای هیات انتخاب، داوران و شورای سیاست گذاری سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش سوره سینما به نقل از  روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، در این مراسم که به میزبانی رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، دکتر حمیدرضا طیبی در سخنانی علت اصلی موفقیت این جشنواره را اعتماد به نیروی های جوان و جهادی عنوان کرد و گفت: خوشحالیم که جشنواره به نتیجه‌های مطلوبی رسیده و به اهداف خود نزدیک شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنر و هنرمند باید به کمک صنعت و فناوری کشور بیاید، ادامه داد: اقتصاد ما اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی نیست و صنایع ما متاسفانه رقابتی نیستند و بر اساس تجربه‌ای که ما در جهاد داریم، می‌توانیم بگوییم اراده مدیران برای پیشرفت کشور ضعیف است و خیلی چیزها متاسفانه سیاسی شده است. مسائل حاشیه‌ای در متن قرار گرفته‌اند و موضوعاتی که برای پیشرفت مهم هستند به حاشیه می‌روند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باید مراقب نفوذ دشمن باشیم، باید حواسمان جمع باشد، اما این نباید بدان معنا باشد که همه موضوعات و مسائل مهم داخل کشوری به حاشیه رانده شوند. ما سیاست زده هستیم و این دلیلی است که نتوانسته‌ایم برای پیشرفت کشور برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، تا با هر تغییر و تحول سیاسی در کشور همه چیز عوض نشود.

طیبی افزود: هر گروهی که روی کار می آید، می‌خواهد صنعت و فناوری خارجی را وارد کند، برخی از فناوری ها حتی چند بار خریداری و وارد کشور می شوند… چرا باید این اتفاق بیفتد؟ خودمان در داخل می توانیم به خیلی از فناوری ها دست پیدا کنیم و یا در صورت نیاز یک بار وارد کنیم و بعد دیگر خودمان آن را توسعه دهیم و تولید کنیم.

وی با اشاره به نقش فیلم و سینما، ادامه داد: هنر سینما در ترویج این موضوع و فرهنگ سازی در مورد آن بسیار می تواند نقش داشته باشد و بحث ما تلنگری به سیاست مداران و مدیران و به نوعی جلب توجه ایشان است.

رئیس جهاددانشگاهی تاکید کرد: ما فرصت کمی داریم؛ دنیا با سرعت زیادی در جهت اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کند و فناوری در حدی رشد کرده که برخی منابع مانند نفت که زمانی ارزش استراتژیک داشتند، دیگر ارزش خود را از دست می‌دهند و اگر ما در این زمینه تلاش نکنیم، حتما جا می‌مانیم.

طیبی با بیان اینکه باید کمک علم و صنعت با هنر آثاری ساخته شود که دیده شوند، اظهار کرد: به جهاد دانشگاهی هنر ماموریت داده ایم تا در مورد تولید فیلم های مستند علمی و صنعتی تلاش نماید تا این آثار تولید شده و شاخص در دوره‌های بعدی جشنواره دیده شوند.

منتظری: جشنواره فیلم صنعتی کاری خلاقانه‌ای است

علی منتظری رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره هم با اشاره به اینکه از اولین دوره با برگزار کنندگان آن همراه بوده است، تاکید کرد: طبیعی است که برگزاری برنامه‌‌های فرهنگی در دوره‌های ابتدایی و در شروع کار کاستی‌هایی داشته باشد. جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی هم با این شرایط روبرو بوده است و اصلا روز اول هم که خودم درباره آن شنیدم، اصلا نمی‌دانستم جشنواره فیلم صنعتی شامل چه فیلم هایی می‌شود، اما وقتی همراه شدم و ایده‌ها را دیدم، دانستم که اعضای دبیرخانه جشنواره خلاقیت دارند و می‌خواهند به نتیجه‌ برسند.

این مدیر فرهنگی باسابقه افزود: افراد برگزار کننده این جشنواره واقعا دست‌تنها بودند و توانستند خودشان امور را پیش ببرند و حتی خود من خجالت می‌کشم که چرا بیشتر همراهی و حمایت نکردم. این جشنواره کار خلاقانه‌ای است که می‌توان از آن در سال‌های بعدی نتیجه‌های بهتر و بیشتری را هم به دست آورد.

در این مراسم اعضای هیات انتخاب و داوران هم نکاتی را درباره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی و لزوم حمایت از این اقدام فرهنگی مطرح کردند.

فرخ نژاد: جشنواره فیلم صنعتی پل میان صنعت و رسانه

حمید فرخ نژاد داور بخش فیلم، برگزاری این جشنواره را اتفاق بزرگی دانست و گفت: رسانه قدرت زیادی دارد و می‌تواند به کمک صنعت بیاید. چون صنعت هر مقدار هم قدرت داشته باشد، علم ارائه خودش را ندارد و این جشنواره می‌تواند پل ارتباطی میان این بخش‌ها باشد.

این بازیگر سینما ادامه داد: باید بعد از جشنواره کارهایی برای بچه هایی که برنده شدند، انجام داده شود تا آن ها احساس کنند که اتفاقی افتاده است و فعالیت هایشان را بیشتر و بهتر کنند. همچنین حضور پررنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند کمک بزرگی به برگزاری جشنواره در دوره‌های بعدی باشد، چون با این جشنواره‌ها است که مدیران می‌توانند علم ارائه محصولات و خدمات خود را یاد بگیرند.

عادل: فرهنگ خودش صنعت است

شهاب الدین عادل از اعضای هیئت داوران بخش عکس با تاکید بر اینکه در زمان برگزاری جشنواره حتما کاستی هایی وجود داشته، ادامه داد: این جشنواره به حمایت های مالی و پشتوانه های علمی بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که ذات جشنواره فناوری است، باید برای شناساندن آن همت کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر افزود: فرهنگ خودش صنعت است و متاسفانه استنباطی که از علم و فناوری در فرهنگ وجود دارد، چندان صحیح نیست. البته مشکلی که در این زمینه در بین آثار ارسالی وجود داشت، متقاضیان هرچیزی را علم و فناوری پنداشته بودند. تعریف درستی از این موضوع نیست و فکر می‌کنم پیش از برگزاری جشنواره باید توجیه‌ لازم برای افراد و گروه‌های شرکت کننده انجام شود.

عظیمی: باید آثار جشنواره دیده شوند

بهرام عظیمی دیگر داور بخش فیلم با بیان اینکه در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی داوری را تجربه کرده است، عنوان کرد: از میان جشنواره‌های زیادی که برگزار می شود، فقط تعداد کمی از آن ها استانداردهای لازم را دارند. ما گاهی یادمان می رود جشنواره ها برای مردم است. باید روی خروجی جشنواره‌ها برنامه ریزی صحیحی کرد تا این آثار دیده شوند و کارکردهای آن در جامعه دیده شود.

کرمی: خرید حق رایت فیلم ها برای پخش از تلویزیون

پرویز کرمی، عضو هیات داوران بخش فیلم و دبیر ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان هم اظهار کرد: من سال‌ها در ارشاد بودم و می‌دانم برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی مشکلات زیادی دارد. اما جهاد دانشگاهی هنر به خوبی در این حوزه گام برداشت و به عنوان برگزار کننده اصلی نقش خود را به خوبی ایفا کرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به کمک این نهاد آمد.

نماینده معاونت علمی رئیس جمهور در این جشنواره ادامه داد: خبر دارم خیلی از سازمان‌های دولتی قول‌هایی برای حمایت داده بودند که متاسفانه میسر نشد اما دوستان برگزار کننده با جان و دل انرژی گذاشتند و جشنواره ای استاندارد برگزار کردند. قطعا اگر روحیه جهادی نبود، این رویداد برگزار نمی‌شد.

وی با اشاره به آثار حاضر در جشنواره ادامه داد: انصافا فیلم‌های خوبی را در میان آثار ارسالی دیدم و ما هم قول دادیم فیلم‌ها به صدا و سیما ارسال شود و اگر در چارچوب رسانه ملی بودند، حق رایت آن‌ها را هم معاونت علمی بر عهده می‌گیرد تا آثار را در تلویزیون ببینیم.

باکیده: ایجاد رابطه میان سینما، صنعت و دانشگاه

ناصر باکیده دبیر دوره دوم و عضو هیات انتخاب این دوره هم موفقیت جشنواره سوم را نتیجه اعتماد به نیروی جوان عنوان کرد و گفت: فضایی که جشنواره فیلم‌های صنعتی و فناوری در مطبوعات و رسانه ها به وجود آورد، کاملا نشان می داد که به دنبال برقراری رابطه میان سینما، صنعت و دانشگاهیان است و به خوبی به این مهم دست یافت.

پوریامین: نبود دید صنعتی در فیلم ها

سونیا پوریامین دیگر داور بخش فیلم با تاکید بر اینکه در میان فیلم های صنعتی، دید صنعتی وجود نداشته، ادامه داد: فیلم هایی که تعریف صحیحی از صنعتی بودن داشته باشند، در میان آثار رسیده دیده نمی‌شد و بیشتر آن‌ها به آیتم های تبلیغاتی و نگاه های تبلیغاتی محدود می شدند. من فکر می‌کنم باید از همین حالا بسترسازی هایی را برای جشنواره سال آینده فراهم کنیم و حتی به فکر پخش آثار در تلویزیون باشیم، چون جشنواره در رسانه ها به خوبی دیده شد.

زنده روح: برداشت اشتباه از عکس صنعتی

مسعود زنده روح داور بخش عکس نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تعدد جشنواره های فیلم و عکس در ایران گفت:زمانی در کشور جشنواره های خرد زیادی برگزار می شد که هیچ دستاوردی نداشتند، از همین رو شاید تاثیر تحریم ها در بی پولی شرکت ها و تعطیل شدن خیلی از این جشنواره ها اتفاق خوبی باشد تا آن هایی که حرفی برای گفتن داشتند، بمانند.

این استاد عکاسی افزود: در این جشنواره اتفاق خوبی افتاد اما تعریفی که از عکس صنعتی در ذهن عکاسان وجود دارد، درست نیست. شاید به همین دلیل یکی از برگزیدگان عکسی بود که در استودیو از یک کره در حال آب شدن گرفته شده بود و درحقیقت ایده برنده شد.

زنده روح تاکید کرد: باید همان‌طور که برنامه ریزی‌هایی برای ارتقای سطح کیفی جشنواره انجام می‌دهیم، نوع نگاه به عکس صنعتی را هم تغییر دهیم و آموزش‌‌های صحیحی هم در این زمینه داشته باشیم.

محمد خانی: پرورش نیرو برای دوره های بعد

داریوش محمدخانی، دیگر داور عکس هم اظهار کرد: باید به عکاسان آموزش صحیح عکس صنعتی داده شود، چون خیلی ها هستند که فقط در جشنواره عکس شرکت می کنند و اصلا فراخوان ها را نمی خوانند، این اتفاق اشتباهی است، باید از همین حالا نیروهایی را پرورش دهیم که سال بعد و سال های بعد آثارشان را در جشنواره صنعتی ببینیم.

اسکویی: توجه به بخش بین الملل

مهرداد اسکویی داور بخش فیلم و سازنده تیزرجشنواره نیز بیان کرد: بخش مهمی از کارهای صنعتی به ایجاد محتوا بر می گردد، برای مثال پدیده رویان و شبیه سازی را در هنر چطور به تصویر کشیدیم؟ چقدر توانستیم کار پژوهشگران ایرانی را به تصویر بکشیم؟ در فیلمسازی دو خط اطلاع رسان و عاطفی وجود دارد که خط عاطفی باید بیننده را درگیر کنند.

این مستندساز در ادامه افزود: به جز در بخش ملی، باید بخش بین المللی را هم در نظر داشته باشیم، کدام تلویزیون دنیاست که فیلمی از دستاوردهای ایرانی را نمایش دهد، شاید فیلم های اجتماعی و پرتره حضور داشته باشند، اما جای خالی فیلم هایی از جنس پیشرفت احساس می شود.

اسکویی با تاکید بر اینکه صنعت باید احساس نیاز کند و به سراغ هنر بیاید، اضافه کرد: در این صورت بخش هنری باید با جان و دل و عمق اندیشه و برای اینکه اتفاق بزرگی در صنعت رخ دهد، کار کند. مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، خلا اندیشه و پژوهش های صحیح است. در کنار فیلمساز باید یک تیم پژوهشی نیز وجود داشته باشد تا علاوه بر هنر سینما، تحقیقات علمی و پژوهشی صحیحی را هم در اثر شاهد باشیم.

حسین ربانی، عضو شورای راهبری جشنواره نیز در سخنانی کوتاه جدی گرفتن بحث تولیدات را در دوره های آتی برای این جشنواره بسیار مهم عنوان کرد.

بهزاد رشیدی مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره که اجرای جلسه را بر عهده داشت با اشاره به اقدامات مثبتی که در این دوره از جشنواره انجام شد، از فعال بودن دبیرخانه دائمی جشنواره در طول سال و برنامه های مختلف آن در زمینه آموزش، فرهنگ سازی و تولید خبر داد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر تاکید کرد: با بهره گیری از تجارب موجود و استفاده از نظرات کارشناسان و هنرمندان و اعضای حاضر در مراسم، سعی خواهد شد دوره چهارم جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی با کیفیت و اثرگذاری بیشتری برگزار شود.

taghdir-sanati2

در ابتدای این جلسه مسعود نجفی دبیر دوره سوم نیز به ارائه گزارشی درباره عملکرد جشنواره پرداخت و از هنرمندانی که او را در برگزاری جشنواره یاری کردند قدردانی کرد.

وی گفت: علی رغم سالها حضور در جشنواره های مختلف به هر حال این اولین تجربه دبیری من بود که بدون حمایت های جهاد دانشگاهی، سازمان سینمایی، ایسنا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سینماگران برجسته ای که افتخار دادند و حضور در جمع داوران و بخش های مختلف را پذیرفتند و همچنین تیم اجرایی جشنواره طی این مسیر میسر نبود.

علی متقیان، سعید پورعلی و مهدی فیض از دیگر اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره، مهدی خالدی کاظمی و الهام زایجانی از اعضای شورای راهبردی و مسعود سفلایی و محمود کریمی از اعضای هیئت انتخاب، دیگر حاضران در این جلسه بودند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر توسط دکتر طیبی و دکتر منتظری از اعضای هیات انتخاب، داوران و شورای سیاست گذاری سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) تقدیر شد.

حمید فرخ نژاد سکه های خود را جهت تقویت فعالیت تئاتر دانشجویی به جهاد دانشگاهی اهدا کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>