سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آبان ۱۳۹۴ در ۱:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
سخنگوی وزیر ارشاد خبر داد ؛

اکران «محمد رسول‌الله(ص)» در آمریکا / تشکیل کارگروه برای حل مشکل «رستاخیز»

noosh-abadi

سخنگوی وزیر ارشاد از اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در آمریکا، لهستان و دانمارک خبر داد.

سخنگوی وزیر ارشاد از اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در آمریکا، لهستان و دانمارک خبر داد.

به گزارش سوره سینما به نقل از تسنیم، نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزیر ارشاد، صبح امروز، ۲۵ آبان‌ماه، در وزارت ارشاد برگزار شد. وی در ابتدای سخنان خود به هفته کتاب و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: اهمیت کتاب و نوشتن و مطالعه را همه می‌دانند. کتاب سند تحول یک ملت و فرهنگ است، انقلاب ما هم یک انقلاب فرهنگی‌ست زیرا فرهنگ خواستگاه نظام اسلامی‌ست. اسلام به مطالعه و فرهنگ اهمیت زیادی می‌دهد؛ ما کتاب را ابزار رشد فکری و فرهنگی جامعه می‌دانیم.

نوش‌آبادی با بیان اینکه ما به نویسندگان و اهل قلم احترام می‌گذاریم، یکی از مؤلفه‌های توسعه فرهنگی را میزان چاپ، توزیع و خوانندگان کتاب دانست و ادامه داد: از شهریور سال ٩٢ تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار عنوان کتاب مجوز نشر داده شده  است. شمارگان کتاب نیز در دولت یازدهم به رقم ۳۴۲میلیون و ۳۶۷هزار و ۳۲۲ نسخه در حوزه‌های مختلف رسیده است. البته در زمینه کتابخوانی، نخواندن مردم نگران‌کننده است و باید فکر اساسی برای رفع این مشکل داشته باشیم. در حال حاضر خوشبینانه‌ترین آمار برای سرانه مطالعه ۲۰ دقیقه است.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به آغاز هفته کتاب و برگزاری برنامه‌های مختلف از سوی معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به جایزه جلال اشاره کرد و یادآور شد: تا به حال نامزدهای سه بخش معرفی شدند، جوایز این جایزه هم قرار است به نحوی باشد که هم تراز با جایزه کتاب سال باشد.

انتقاد نباید باعث قهر کردن برخی از رسانه‌ها می‌شد

بخش دیگر صحبت‌های نوش‌آبادی به عدم حضور برخی از رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات اختصاص داشت. وی در این‌‌باره گفت: استقبال خوبی از نمایشگاه شد. اینگونه نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای جمع شدن رسانه‌ها و مردم در کنار یکدیگر است. حضور مردم در این دوره نشان داد رسانه‌ها جایگاه خودشان را پیدا کردند. تعداد ۷۰۰ رسانه در این نمایشگاه حضور داشتند و همچنین شخص رئیس جمهور از نمایشگاه بازدید کردند و از همه جریانات سیاسی در نمایشگاه حضور داشتند. متاسفانه تعدادی رسانه غایب بودند، اما این غیبت لطمه‌ای به حضور مردم وارد نکرد. البته ما از حضور نداشتن این رسانه‌ها ناراحت بودیم، انتقاد نباید باعث قهر کردن این رسانه‌ها می شد.

وی به افزایش تعرفه کاغذ و مخالفت وزیر ارشاد با این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: وزارت ارشاد از افزایش تعرفه کاغذ استقبال نمی‌کند و مخالف است. این افزایش تعرفه باعث افزایش فیمت کاغذ می‌شود. باید با کنترل و مدیریت چپ خللی در عرضه کتاب به وجود نیاید. برای موضوع تعرفه کاغذ، این جلسات برگزار شده است. سعی ما این است که از تولید داخلی حمایت کنیم، ما با واردات کاغذ موافق نیستیم، اما چون تولید کمی داریم، مجبوریم تا کاغذ خارجی وارد کنیم.

نوش آبادی در خصوص دیدار وزیر ارشاد با مراجع و عدم دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ارتباط وزیر با مراجع ارتباط خوبی است. جنتی چندین‌بار دیداری با مراجع عظام دیدار داشت. دیدار اخیر هم خیلی خوب بود و نتایج خوبی داشت. در این جلسات مراجع نظراتشان را اعلام کردند.

وی درباره نپذیرفتن وزیر ارشاد توسط آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: البته در این مدت دیدار با بعضی از مراجع حاصل نشد که البته این امر به دلیل برنامه‌ریزی دفاتر این مراجع بود؛ از این جهت نپذیرفتن آیت‌الله مکارم شیرازی را رد می‌کنم، ایشان کسالت داشتند.

اکران فیلم محمد(ص) در آمریکا و دانمارک

نوش آبادی سخنگوی وزیر ارشاد در نشست خبری خود از اکران فیلم محمد(ص) در آمریکا، لهستان و دانمارک خبر داد و گفت: به غیر از برخی کشورهای عربی از اکران این فیلم در کشورهای آمریکا، لهستان و دانمارک نیز استقبال شده است. در حال حاضر ۴۰۰ سینمای ترکیه به صورت همزمان به اکران این فیلم می‌پردازند.

سخنگوی وزیر ارشاد درباره جلسه اخیر درویش با با وزیر ارشاد گفت: این جلسه برگزار شد و در این جلسه تصمیم گرفتند که کارگروهی برای برون رفت از مشکل تشکیل شود.

به گفته نوش آبادی اگر فیلمسازان ما به نظرات علما و حساسیت‌ها توجه کنند مشکلات این چنینی رخ نمی‌دهد. تولید هرگونه فیلم در حوزه دینی با حساسیت و اهمیت همراه است و حاشیه‌هایی هم ممکن است در این زمینه ایجاد شود، اما وجود این مشکلات نباید مانع از ورود فیلم‌سازان به این حوزه‌ها شود. ما در کشوری هستیم که قانون اساسی و مبانی فرهنگیمان براساس مبانی دینی شکل گرفته و طبیعی‌ست که تولید هرگونه فیلم هم باید منطبق با ایده‌ها و آرمان‌های دینی ما باشد. تولید فیلم در این حوزه باید براساس درک درست و استناد کامل و متقن به وقایع انجام شود. از سوی دیگر توجه به نظرات مراجع عظام تقلید می‌تواند برطرف‌کننده نقاط اختلاف‌برانگیز باشد.

وی با بیان اینکه فیلم‌سازان باید از مشاوران خبره بهره ببرند، یادآور شد: نظر بزرگان دینی درباره نشان دادن چهره شخصیت‌های مقدس همیشه مورد بحث بوده است. به همین دلیل هم فیلم درویش با مشکل اکران مواجه شد. توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب در این موارد برای ما در اولویت قرار دارد و فیلم‌سازان باید این ملاحظات را مد نظر قرار دهند. از سوی دیگر نیز حوزه‌های علمیه باید با یک نگاه واقع‌بینانه و با شناخت درست از شرایط جهانی و صنعت رو به رشد سینما در دنیا به کمک سینما بیایند.

آخرین اخبار از وضعیت رکن‌آبادی

وی با اشاره به جانباختگان منا و سرنوشت رکن آبادی گفت: ۱۹ تن از جانباختگان وضعیتشان مشخص نیست قرار است نزدیکان و وابستگان درجه یک این افراد به عربستان اعزام و آزمایش‌های دی ان ای انجام شود امیدواریم که رکن آبادی نیز جزو این افراد باشد وگرنه باید دیگر گمانه‌ها از جمله قتل و یا زندانی شدنشان تقویت می‌شود. اما بیشتر احتمال می‌دهیم که جزو جانباختگان باشد.

سخنگوی وزیر ارشاد درباره وضعیت تلگرام گفت: خوشبختانه پیگیری‌ها پاسخ داد و با همکاری مدیران این شبکه گروه‌های غیراخلاقی و مسموم بسته شده است و الآن کار خود را ادامه می‌دهد.

نوش‌آبادی درباره ممنوعیت فعالیت برخی از اهالی رسانه افزود: قانون در این زمینه مشخص است. ورود افراد مسئله‌دار و مشکوک به حوزه رسانه باید جلوگیری شود. ساحت مطبوعات باید پتک بماند و افکار دگراندیش و نگاه‌های منفی نباید وارد این حوزه شود.تعهدات مدیران رسانه نیز براساس قانون مشخص است و هیئت نظارت نیز بر این امر اشراف دارد و مسئولان نیز از هر حرکتی که بوی حضور افراد غیرخودی با افکار مسموم بدهد جلوگیری می‌کند.

وی درباره حضور رئیس جمهور در شورای عالی سینما گفت: ایشان گفتند که تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌کنند. ما منتظر تصمیم روحانی در این‌باره هستیم.

سخنگوی وزیر ارشاد درباره بودجه ارکستر سمفونیک نیز یادآور شد: بخشی از بودجه تخصیص یافته است و امیدواریم با پیگیری‌هایی که وزیر ارشاد دارند، باقی این اعتبار نیز تأمین شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>