سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۴ در ۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
یادداشت مدیر مرکز مستندسازی حوزه هنری برای مستند «تنها میان طالبان» ؛

«تنها میان طالبان» نمونه‌ای لذت بخش از تقویت جناح مومن و انقلابی

tanha-miane-taleban

مدیر مرکز مستند سوره در ارتباط با مستند «تنها میان طالبان» محسن اسلام زاده نوشت: «تنها میان طالبان» را شاید بتوان یک «اتفاق» در مستندهای بحران شده در کشور دانست.

به گزارش سوره سینما، مستند «تنها میان طالبان» ساخته محسن اسلام زاده است که برای تولید و ضبط آن ۱۵ روز در میان طالبان زندگی کرد. این مستند به جشنواره «سینما حقیقت» راه یافته است و محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره یادداشتی را پیرامون این مستند نگاشته است.

در این یادداشت آمده است: «مستند «تنها میان طالبان» روایت حضور یک مستندساز جسور ایرانی است که به تنهایی میان گروه مخوف طالبان رفته تا مخاطب را از نزدیک و بدون واسطه با آنها آشنا کند. مخاطب در این مستند که می توان گفت از جهاتی منحصر به فرد است با گروهی آشنا می شود که تاکنون تنها به واسطه رسانه ها آن هم به شکل مبهم نامشان را شنیده و یا اخبار آنها را پیگیری کرده است. در این مستند می توانید جواب برخی سوالات مهمی را که درباره طالبان دارید از مسئولان و البته یکی از رهبران بلند پایه آن بشنوید و به این شکل دید واقعی تری نسبت به آنها پیدا کنید. از این جهت مستند توانسته به کارکرد ویژه خود که همیشه در تعاریف مستندهای از این دست در کتاب ها و نشست ها دیده یا شنیده بودیم دست پیدا کند.

«تنها میان طالبان» را شاید بتوان یک «اتفاق» در مستندهای بحران شده در کشور دانست. قبلا هم شاهد حضور مستندسازان شجاع در میادین جنگ منطقه و خارج از منطقه بوده ایم اما اینکه یک مستندساز بتواند در موقعیتی غیر از موقعیت جنگی، به تنهایی و بدون پشتیبانی ویژه ای، دو هفته را میان گروهی مانند طالبان به سر ببرد اتفاق منحصر به فردی است که حداقل نگارنده مشابه آن را در کشور به یاد نمی آورد. بعلاوه که این مستند توانسته از برخی ضعف های معمول مستندهای بحران نیز سربلند بیرون بیاید.

علاوه بر این به رغم سختی و محدودیت های تولید، متن روان و گویا، موسیقی مناسب، استفاده از اطلاعات جانبی برای شیرفهم کردن مخاطب و ریتم خوب که البته در جایی از مستند کمی بهم می ریزد جزو ویژگی های کار محسن اسلام زاده به عنوان کارگردان کار است، مستندسازی که علاوه بر جسارت فوق العاده اش، حالا به توانایی قابل قبولی در فرم نیز دست پیدا کرده است. به این دلایل، «تنها میان طالبان» از مستندهایی است که باید دید و باید دیدنش را به دیگران، چه مخاطبان حرفه ای مستند و چه مخاطب عام توصیه کرد.

اما نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که «تنها میان طالبان» نتیجه لذتبخش تقویت جناح مومن و انقلابی است که در یک روند منطقی و درست در موسسه ای به نام «میثاق» شکل گرفته است. سلیم غفوری بعنوان مسئول این موسسه، سال هاست بدور از هیجانات معمول برخی مدیریت ها برای گرفتن نتیجه سریع و تب بیلان کاری های فرهنگ برانداز، در یک پروسه، اقدام به توانمندسازی مستندسازان دغدغه مند و تولید آثار متناسب با منافع کشور کرده است و امروز ما نتایج این روند را یک به یک با مستندسازان این موسسه شاهد هستیم.

روند کاری سلیم غفوری به ما می فهماند تربیت هنرمند و به تبع آن تولید آثار هنری مناسب در فرم و محتوا مانند «تنها میان طالبان»، نه یک روند «کیلویی» و «مونتاژی»، بلکه یک مسیر طولانی و هوشمندانه است.»

منبع: خبرگزاری مهر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>