سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۰:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
کدام فیلم؟ کدام پوستر؟/

آغاز رقابت بزرگ فیلم‌های اکران نوروزی

hoze-naghashi-poster

رقابت اکران نوروز ۹۲ را می‌توان از همین حالا روی دیوارهای شهر و سر در سینماها دید.

سوره سینما- علی رضایی: این روزها دیوارهای شهر تهران و بسیاری از سینماهای پایتخت حال و هوای نوروزی پیدا کرده‌اند. نمایش فیلم‌های اکران نوروز ۹۲ به شکل رسمی از فردا چهارشنبه ۲۳ اسفندماه در تهران و شهرستان ها شروع می‌شود و این آغاز رقابتی بزرگ برای فتح گیشه در نوروزی است که چراغ سینماها از آن روشن می‌شود.

نکته جالب تنوعی است که پوسترهای فیلم‌های نوروزی دارند، بعضی از این پوسترها با خلاقیت طراحی شده اند و بعضی کاملا کلیشه ای و طبق قواعد نانوشته ای که در حوزه طراحی پوستر وجود دارند و تنها به اطلاع رسانی درباره بازیگران و معرفی چهره‌ها اختصاص دارند.

poster-hoze-naghashi

پوستر و تصاویری که از «حوض نقاشی» بر سردر سینماها آمده و منتشر شده، حال و هوایی خانوادگی دارند و سه بازیگر اصلی فیلم شهاب حسینی، نگار جواهریان و سپه‌راد فرزامی در کنار هم عکسی به یادگار گرفته‌اند که چهره‌های خندانشان را نشان می‌دهد. این پوستر علاوه بر اطلاع رسانی درباره بازیگرها فضای خانوادگی این محصول حوزه هنری را نشان می دهد. «حوض نقاشی» یک پوستر دیگر هم دارد که خاص تر است، ترکیبی از عکس‌های کوچک بازیگران به شکل رنگی و سیاه و سفید که در سایت اختصاصی فیلم هم دیده می‌شود.

poster-rosvaei

پوستر فیلم سینمایی «رسوایی» ساخته مسعود ده نمکی تاکیدی بر تصویر درشت الناز شاکردوست یکی از بازیگران اصلی فیلم دارد که قطعا قرار است عنصر مهم در فروش فیلم باشد. تصویر شاکردوست با شال قرمز و نوع گریمش کمی فراتر از قواعدی است که درباره پوسترها وجود دارد، و البته این از آن امتیازهایی است که گاهی نصیب بعضی فیلمسازان می‌شود. روی پوسترها و در بالای عکس شاکردوست تصاویر کوچکی از اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا دو بازیگر دیگر فیلم «رسوایی» هم دیده می‌شوند.

فیلم سینمایی «رژیم طلایی» به کارگردانی رضا سبحانی یکی دیگر از فیلم‌های اکران نوروز ۹۲ است که سه بازیگر باتجربه و حرفه ای دارد. مهدی هاشمی، مریلا زارعی و امین حیایی بازیگران اصلی این فیلم هستند که بدون گریمی خاص یا منحصر به فرد در عکس‌ها و تصاویر «رژیم طلایی» دیده می‌شوند. تصاویری که فعلا از فیلم در سینماها نصب شده، آنها را کاملا ساده و معمولی مقابل دوربین نشان می‌دهد. مشخص است که تهیه کننده و پخش‌کننده فیلم به نام و اعتبار این بازیگران بیشتر از سایر ترفندهای تبلیغاتی اهمیت داده‌اند و ترجیح داده‌اند با تکیه بر حضور آنها در جذب مخاطب موفق شوند.

poster-ghaedeye-tasadof

فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های اکران نوروز است، پوستر ساده‌ای برای فیلم طراحی شده که جنس متفاوت «قاعده تصادف» و نگاه کارگردانش را نشان می‌دهد.

poster-tehran-1500

فیلم سینمایی «تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی بهرام عظیمی دو پوستر دارد، یکی به زبان فارسی و همراه با تصاویر کارتونی بازیگرانی که می شناسیم و در فیلم حضور دارند. بهرام رادان، هدیه تهرانی، مهران مدیری و … اما پوستر انگلیسی زبان تصویری تهرانی است که قرار است در این انیمیشن محبوب تماشا کنیم. تفاوت‌های دو پوستر، تفاوت نگاه کارگردان برای جذب مخاطب را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد تمهیدات علی عطشانی برای فروش فیلمش هنوز شروع نشده، فیلم سه بعدی «آقای الف» که قرار است در رقابت با فیلم‌های «رسوایی» و «حوض نقاشی» مخاطب جذب کند، یک شعار تبلیغاتی عجیب دارد: «مراقب یقه خود باشید» و پوستری ساده که اطلاعات چندانی از حال و هوای قصه و بازیگران تجربه تازه کارگردان جوانش برای مخاطب روشن نمی‌کند.

طراحی پوستر در سینمای ایران اگرچه در سال‌های اخیر تنوع داشته اما همچنان پوسترهایی که برای فیلم‌های روی پرده طراحی می شود بیشتر از بعد هنری، بعد تجاری دارند. تهیه چند پوستر برای یک فیلم دقیقا به همین دلیل است که یک پوستر برای جذب مخاطب عام و معمولا به شکلی کلیشه‌ای تولید می شود و پوسترهایی که رنگ و بوی هنری و مخاطب خاص دارند، تزئینی هستند و راهی به سردر سینماها یا فضاهای تبلیغاتی شهر ندارند. رقابت پخش کننده ها برای جذب مخاطب گسترده معمولا راه را برای تولید پوسترهایی متفاوت می بندد و فضای قالب در این عرصه با طراحانی است که سلیقه بازار را در نظر می‌گیرند.