سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ دی ۱۳۹۴ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

استقبال بی‌نظیر از بخش بین‌الملل جشنواره عمار / وزارت ارشاد از «عمار» حمایت نمی‌کند!

neshast-ammar-2

وحید جلیلی گفت:تاکنون چندین بار از مسئولین این وزارت و وزیر ارشاد برای حضور در جشنواره دعوت کردیم، اما متاسفانه آنها توجهی جدی به این موضوع ندارند.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، دومین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره فیلم عمار، وحیدجلیلی مسئول سیاست‌گذاری جشنواره، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره، سجاد اسلامیان مسئول روابط عمومی جشنواره و اصحاب رسانه ظهر امروز در حسینیه هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست طالب زاده در ارتباط با برگزاری این دوره از جشنواره «عمار» گفت: جشنواره «عمار» جشنواره پرمحتوایی است که جای خود را پیدا کرده است. من در این دوره از جشنواره نمونه هایی از آثار رسیده را دیدم که بسیار قابل تامل بوده است و من از دیدن آنها خوشحال شدم.

وی ادامه داد: این آثار می طلبد که فیلمسازانشان در رسانه ملی حاضر شوند و بگویند که چرا به سمت چنین سوژه هایی رفته اند و سختی های کارشان چه بوده است. آثار منحصر به فردی ساخته شده است که این ویژگی به انتخاب موضوع آنها بازمی گردد و فیلمسازها جرات کرده اند تا وارد موضوعاتی شوند که پیش از این وجود نداشته است. مخصوصا آثار فیلمسازان ایرانی در بخش بین الملل و در بخش بیداری اسلامی بسیار قابل تامل است. فیلمسازان کارهای جدیدی را آورده اند که برای اولین بار است که در جشنواره فیلم «عمار» دیده می شود و قطعا این آثار در داخل و خارج کشور نمایش داده خواهند شد. از جمله این سوژه ها مناطق بحرانی بوده اند که امسال در فیلم ها به آنها پرداخته شد.

طالب زاده درباره آثار بخش بین الملل تصریح کرد: امسال بیش از سه هزار اثر در این بخش از جشنواره ارسال شد که این افزایش به دلیل شیوه صحیح ارائه دعوتنامه ها بود. همچینن جدی گرفتن فیلمسازان حوزه بین الملل دلیل دیگری بود که باعث شد آثار زیادی در بخش بین الملل جشنواره شرکت کنند و امسال این بخش به صورت مستقل با حضور بیش از سه هزار اثر در اوایل بهار سال ۹۵ برگزار خواهد شد. جشنواره «عمار» امسال به سطح خوبی از پیشرفت رسیده است و ما می توانیم خوشبین باشیم که در آینده چندین نفر از فیلمسازان برجسته این جشنواره را معرفی کنیم.

طالب زاده در پایان سخنان خود با اشاره به همکاری حوزه های مختلف با این جشنواره یادآور شد: همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم جشنواره عمار جایگاه خود را پیدا کرده و جا افتادگی کیفیت را شاهد هستیم. این موضوع در کنار افرادی است که تازه به میدان آمدند و ابتکار عمارگونه را به دست گرفتند.

در ادامه این نشست وحید جلیلی مسئول سیاست‌گذاری این جشنواره در ارتباط با اهداف این جشنواره صحبت کرد و گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار دو هدف اصلی دارد. باید توجه داشت که در نگاه به سینمای ایران قادر به ساماندهی تولید نخواهیم بود مگر آنکه سازمان تماشای سینمای ایران نیز متحول شود. به همین واسطه جشنواره عمار چرخه تکمیل و اصلاح سینمای ایران را در تکمیل توامان سازمان تولید و تماشا می‌بیند. اکران‌های متفاوت جشنواره عمار که اکنون نیز کاملا شناخته شده است، نشان می‌دهد که ما متناسب با مخاطبی که تاکنون کمتر مورد توجه واقع شده است و البته بسیار وسیع است، می‌توانیم سیگنال‌هایی را به سازمان تولید بدهیم و فیلمسازان را به سمتی دعوت کنیم که هم سوژه‌های جدید و هم مخاطب بیشتری را برای سینما به ارمغان بیاورند.

وی ادامه داد: شاید عده‌ای تصور کنند که برگزاری چند دوره از این جشنواره آن را به یک جشنواره صرفا حرفه‌ای متعارف تبدیل کند و جنبه مردمی آن تضعیف شود. در حالی که با تلاش‌هایی که انجام شد فضای مردمی جشنواره همچنان قابل اصلاح است و می‌توانم بگویم که این موضوع ابتکاری‌تر و عمیق‌تر نیز شده است.  در جشنواره امسال جلوه‌ای تازه از حضور مردمی در عرصه سینما و رسانه به سمع و نظر بینندگان خواهد رسید.

وحید جلیلی به پرداختن جشنواره عمار به جبهه جهانی مقاومت اشاره کرد  و گفت: یکی از اصلی‌ترین جلوه‌ها در جشنواره امسال پیوند با جبهه جهانی مقاومت و بویژه مدافعان حرم است. همانطور که می‌دانید امروز ایران در یکی از بحرانی‌ترین مناطق جهان قرار گرفته و در اطراف ما توطئه‌های بزرگی در جریان است.  پس لازم است مردم ما در جریان کامل و دقیق واقعیت‌های منطقه قرار گیرند که البته در این زمینه خلأهای جدی داریم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برکات جریان فیلمسازی انقلابی این است که به دلیل شجاعت و خلوص این مستندسازان، آنها در خطرناکترین مناطق حضور یافته و واقعیت‌ها را به تصویر می‌کشند. امسال فیلم‌هایی که در این بخش و از عراق، سوریه و افغانستان خواهیم دید، فیلم‌های بدیل، جذاب و جدید خواهد بود. در حقیقت می‌توان گفت که شاهد شکل‌گیری جریان رسانه‌ای قوی برای جبهه مقاومت جهانی هستیم. روایت فتح‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است که همزمان با جریان تازه‌نفس مقاومت در منطقه واقعیت‌ها را بازنمایی خواهند کرد. این موضوع یکی از مهمترین وجهه‌های این جشنواره عمار است.

در ادامه مراسم نادر طالب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت فیلم‌هایی در حوزه مقاومت نیجریه گفت: یکی از مهمترین سوژه‌های ما نیجریه است که مستندسازان دغدغه‌مندی در این بخش فعالیت خواهند کرد. این موضوع در رادار فعالیت ما است و قطعا آثار جدیدی در این دوره از جشنواره عمار در بخش بین‌الملل خواهیم داشت.

وحید جلیلی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: فیلم‌های متعدد بسیاری داشتیم که فیلمسازان جبهه انقلاب از کشورهای آفریقایی، همچون سومالی، کنیا و… فیلمسازی کردند. امسال فیلم بسیار خوبی از کنیا داریم که حکایت جهاد یک پزشک متخصص ایرانی در این منطقه می‌باشد. قطعا آفریقا یکی از مقاصد اصلی جریان فیلمسازی انقلاب اسلامی است و درجریان نیجریه نیز یکسری از این مستندسازان به آن منطقه سفر کرده و راش‌های زیادی وجود دارد البته با توجه به محدودیتی که از اکنون به بعد توسط دشمن در این منطقه ایجاد خواهد شد شاید کار کردن در نیجریه کمی سخت باشد اما بالاخره نیروهای انقلاب اسلامی راه نفوذ را پیدا خواهند کرد و زوایای نیجریه و سایر سرزمین‌های آفریقایی را روایت خواهند نمود.

وحید جلیلی مسئول سیاست‌گذاری جشنواره عموار در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت وزارت ارشاد از این جشنواره بیان کرد: تاکنون چندین بار از مسئولین این وزارت و وزیر ارشاد برای حضور در جشنواره دعوت کردیم. بالاخره این بخش از سینما نیز جزیی از سینمای ایران است و اگر نگاهی جامع به سینمای ایران ندارید که البته باید داشته باشید باید به این بخش از سینمای ایران نیز توجه کنید چرا که اینگونه فیلمسازی نیز بخشی از آن می‌باشد. می‌بینید که هر سال ۵ هزار فیلم به جشنواره می‌آید و بسیاری از آنها در عمق روستاهای ایران نیز اکران می‌شود. حال دقت کنید که اگر قرار بود چنین جشنواره‌ای با این وسعت را وزارت ارشاد و یا هر نهاد دیگر برگزار کند باید چند ده میلیارد خرج می‌کرد تا این فیلم‌ها اکران شود.  اکنون این شرایط مردمی که بدون هزینه است شکل گرفته و واقعا جا دارد که یک عضو ارشد مدیریت فرهنگی کشور به این جریان زیرساختی نگاهی عمیق داشته باشد.

وی افزود: ما برای این موضوع اعلام آمادگی کردیم اما متاسفانه آنها توجهی جدی به این ندارند. یکی از دلایل آن نیز این است که امسال دولت بودجه مصوب مجلس برای این جشنواره را اختصاص نداد و اعلام کرد که حتی یک ریال از آن بودجه مصوب را نیز نخواهیم داد. نمی‌دانم دلیل این موضوع چیست اما این موضع‌گیری‌ها درست نمی‌باشد.  اکنون و در این نشست خبری نیز بار دیگر از دوستان دعوت می‌کنیم که بیایند و یک نوع سازمان تولید و تماشای دیگر را به عنوان یک تجربه تماشا کنند.  البته این جشنواره مردمی معطل تصمیم‌گیری یا مواضع بیرونی نمی‌ماند و حرکت خودش را تا زمانی که اخلاص در مجموعه انبوهی از عناصر برگزاری این جشنواره وجود دارد، ادامه می‌دهد. قطعا لطف خدا و کمک‌های مردمی نیز این جشنواره را به دوش خواهد کشید.

جلیلی همچنین درباره دو بخش جدید این دوره از جشنواره، گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بخش‌ها را بنا به تقاضای متخصصان این بخش‌ها به جشنواره اضافه کردیم. همانطور که می‌دانید در سینما قالب‌ها و ابزارهای ارائه بسیاری وجود دارد و امسال نیز یکی از بخش‌های جذاب بخش پاورپوینت است که از جمله روش‌های ارائه می‌باشد. در حقیقت مرزهای بین ژورنالیسم و هنر با هم تداخل پیدا می‌کنند و قالب‌های تازه‌ای شکل می‌گیرد.

وحید جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از فیلمسازان که در چندین دوره از این جشنواره موفق به دریافت جایزه شده‌اند، گفت: اکران‌های مردمی جشنواره عمار بستری را فراهم کرد تا عده‌ای دیده نمی‌شدند، در این جشنواره دیده شوند. یکی از مهمترین اثرهایی که این اتفاق برایش رخ داد اثر پرواز تا بی‌نهایت بود. اکنون کارگردان این اثر توانست انیمیشن شاهزاده روم را در جشنواره فجر اکران کند و میلیاردی نیز شد. تلاش می‌کنیم در حوزه سینمای مستند نیز اینچنین جریانی را حمایت کنیم. فکر می‌کنم در سینمای داستانی کارگردان‌های بزرگ جدید سینمای انقلاب در راهند و تا سالیان نه چندان دور با بدنه جدید در سینمای ایران روبه‌رو هستیم. به همین واسطه مدرسه سینمایی عمار فعالیت‌های خود را آغاز کرده و به محض آنکه به بلوغ بیشتری برسد آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

افتتاحیه ششمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار» هشتم دی ماه برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>