سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ دی ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
افسانه بایگان:

وقتی ارزش‌های‌مان مدل ماشین‌مان است اثری جاودانه نمی‌شود / کم‌کاری در کیفیت آثار سینمایی دفاع مقدس خیانت است

bayegan-p22_1

بازیگر سینما گفت: وقتی ارزش‌هایمان محدود به مدل گوشی و یا آخرین ماشین شاسی‌بلندی است که آمده است نمی‌توان خیلی توقع داشت آثار جاودانه‌ای را خلق کرد.

به گزارش سوره سینما، افسانه بایگان بازیگر سینما و تلویزیون سال‌ها است در این عرصه بدون حاشیه به کار خود ادامه می‌دهد. این که با گذشت یک زمان زیاد همواره مردم بازیگری را دوست داشته باشند و معیار دیدن سریال و یا فیلم سنیمایی برای شان حضور بازیگر در آن باشد موهبتی است که باید از آن مراقبت کرد. «خواهران غریب»، «دبیرستان» و «مرد عوضی» بخشی از آثار به یادماندنی این بازیگر است. او این روزها با فیلم سنیمایی «پی ۲۲» بر پرده سینماها حاضر شده است به همین بهانه با وی گفت‌وگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید.

*جذابیت فیلم سینمایی «پی ۲۲» در مردانگی و شجاعت مردان ایرانی بود

وی در ادامه افزود:‌ فیلم سینمایی «پی ۲۲» داستان بسیار جذابی داشت که من را به عنوان بازیگر بر آن داشت تا بپذیرم در این فیلم بازی کنم.یکی از جذابیت‌های این فیلم برایم نشان دادن مردانگی و شجاعت مردان ایرانی بود که با متجاوزین رو در رو شده‌اند.

بازیگر فیلم سینمایی «خواهران غریب» در ادامه اظهار داشت:‌ شخصیت من در فیلم سینمایی «پی ۲۲» زنی است که شوهرش را در حادثه‌ای که برای ناوگان دریایی جوشن در خلیج فارس اتفاق می‌افتد از دست می‌دهد. همسر این زن به طرز دلخراشی توسط متجاوزین شهید می‌شود. این را واقعا می‌گویم که قصه را دوست داشتم به خصوص از این جهت که ماجرای آن در خلیج فارس اتفاق افتاده بود و هر آنچه که در فیلمنامه وجود داشت بر اساس واقعیت بود.

*بازی کردن در فیلم‌های دفاع مقدسی را مغتنم می‌دانم

بایگان درباره اینکه همواره در آثار دفاع مقدس به چه صورت حضور داشته است، گفت: واقعاً فیلم‌های سینمایی زیادی را در این حوزه بازی نکرده‌ام و فرصتش فراهم نشده اما اگر فرصتی دراین عرصه برایم به وجود آمده آن را مغتنم شمردم و استقبال کردم.

 *باید نسبت به ساخت فیلم‌های ارزشی حساسیت داشت

این بازیگر در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا همواره برخی از افراد از حضور در این عرصه اجتناب می‌کنند گفت: دقت داشته باشید زمانی که فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شود باید نسبت به آن حساسیت داشت زیرا برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته شده و کمک‌هایی از نهادهای مختلف همچون ارتش و نیروی دریایی و … در نظر گرفته می‌شود و باید آن را در مسیر درستی هزینه کرد و نسبت به آن احساس مسئولیت داشت تا اثر با کیفیتی را در سینما بسازیم، البته این حساسیت و دقت زمانی دو چندان می‌شود که موضوع فیلم سینمایی ارزشی و بر اساس واقعیت تاریخی است که اتفاق افتاده است، باید تمام تلاش‌ها صورت بگیرد تا افراد کار بلد و حرفه‌ای پای کار بیایند تا حق مطلب ادا شود.

bayegan-p22_2

*کم کاری در کیفیت آثار سینمایی دفاع مقدس خیانت است

بازیگر فیلم سینمایی «آقای هفت رنگ» در ادامه افزود: به هر حال با ساخت فیلم‌های سینمایی که بر اساس مستندات تاریخی ساخته می‌شوند تجربه‌ای را که نسل گذشته داشته است به نسل بعدی انتقال می‌دهیم از این جهت باید بسیار دقت کنیم چرا که اگر این اتفاق به درستی نیفتد خیانت کرده‌ایم.خیانتی به خود، تاریخ و شهدایمان، ساخت فیلم‌های به این شکل به دلیل حساسیتشان همچون تیغ دولبه است.

*فیلم ارزشی زمانی که شعار بدهد کارکردش را از دست می‌دهد

بایگان گفت:‌ از آنجایی که شخصا نظر دلسوزانه‌ای دارم با صراحت می‌گویم، سینمای دفاع مقدس ما همواره از بخش‌هایی که در موردش صحبت کردم لطمه خورده است توانمندی‌های شخصی افراد در سینما از نکاتی است که باید به آن دقت شود تنها علاقه‌مندی و داشتن حسن نیت برای کارهای ارزشی کفایت نمی‌کند. زمانی که به ورطه شعار می‌افتیم فیلم کارکرد خود را از دست می‌دهد شاید یکی از دلایلی که برخی از بازیگران از حضور در آثار ارزشی اجتناب می‌کنند همین است.

 او همچنین خاطر نشان کرد: امیدوارم فیلم سینمایی «پی ۲۲» به شایستگی‌های بالایی در عرصه تأثیرگذاری موضوعی که برایش رحمت کشیده شده است برسد.

*عشق و ارادت رمز موفقیت بایگان

بازیگر فیلم سینمایی «سوپر استار» در ارتباط با فضای فعلی بازیگری نیز گفت: به عقیده من دو موضوع در امر بازیگری بسیار مهم است که آن دو عشق و ارادت است یادم می‌آید سال‌ها پیش زمانی که می‌خواستم وارد صحنه بازی در «سربداران» شوم بازیگری که در کنارم بود از من پرسید چه حسی داری؟ من در پاسخ به او گفتم احساس فردی را دارم که وارد محراب می‌شود، سال‌های سال است که با عشق کار می‌کنم، زمانی که این عشق را از خود بگیریم دیگر کارمان هیچ رنگ و بویی نخواهد داشت.

*وقتی ارزش‌های‌مان محدود به مدل ماشین‌مان است اثری جاودانه نمی‌شود

بایگان در ادامه گفت:‌ زمانی که کاری را شروع می‌کنیم خیلی مهم است که تمام گروه با یک اندیشه مثبت و عشق درونی کار را پیش ببرند همواره اندیشه‌هایی که جهت یافته هستند می‌توانند یک اثر را به عنصر جاودانگی نزدیک کنند. وقتی ارزش‌هایمان محدود به مدل گوشی و یا آخرین ماشین شاسی‌بلندی است که آمده است نمی‌توان خیلی توقع داشت آثار جاودانه‌ای را خلق کرد.

*بعید می‌دانم رامبد با «نگار» به فجر بیاید

وی درباره فعالیت‌های اخیرش در سینما نیز گفت: به تازگی فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو»‌ را به کارگردانی مانی حقیقی به اتمام رسانده‌ام که در آن نیز نقش متفاوتی را بازی کرده‌ام و به نظرم این اثر در کارنامه هنری مانی حقیقی اثری متفاوت است و یک کمدی اجتماعی خیلی خاص را در فیلمش به وجود آورده است البته باید اشاره کنم فیلم سینمایی «نگار» به کارگردانی رامبد جوان نیز از جمله کارهایی است که در آن حضور خواهم داشت که بعید می‌دانم به جشنواره فجر امسال برسد.

این فیلم سینمایی از چهارشنبه دوم دی ماه در سینماهای آزادی، سپیده، بهمن، اریکه ایرانیان، کوروش، زندگی، فردوسی، شاهد، ایران، راگا، میلاد، ملت، فلسطین و جی اکران عمومی شده است.

همچنین همزمان با تهران سینماهای جام جم پردیس، فلسطین شیراز، قدس اهواز، بهمن کاشان، انقلاب ارومیه، بهمن بوشهر، فلسطین همدان، بهمن قزوین و بهمن سنندج این فیلم را نمایش می دهند. «پی ۲۲» با بازی امین حیایی، افسانه بایگان، نسرین مقانلو، الهه حصاری، هادی ساعی و … یک درام جنگی است.

حسین قاسمی جامی کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است. وی پیش از این فیلم های سینمایی «چشم شیشه‌ای»، «پیتزا مخلوط»، «زمزمه بودا»، «آزادی سرخ» و … را کارگردانی کرده است.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>