سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۳۹۴ در ۳:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

از پوستر فیلم «امکان مینا» رونمایی شد / «امکان مینا» فیلمی با پایان تکان دهنده

emkane-mina1

منوچهر محمدی با اشاره به رعایت قواعد استاندارد سینما در فیلم «امکان مینا» گفت: فیلم قصه پرکشش و پر تعلیق دارد و دارای پایان تکان دهنده ای است که امیدوارم بتواند در سطح وسیعی با مخاطب ارتباط برقرارکند.

به گزارش سوره سینما، فیلم سینمایی «امکان مینا» یکی از آثاری است که در جشنواره امسال فیلم فجر نگاه را به سمت خود معطوف می کند این فیلم همکاری مشترک منوچهر محمدی و کمال تبریزی است و عاشقانه ای است که در دهه ۶۰ می گذرد. اولین رونمایی از پوستر فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی که توسط بهزاد خورشیدی طراحی شده است در خبرگزاری فارس صورت می گیرد به همین مناسبت گفت و گویی کوتاه با منوچهر محمدی تهیه کننده سینمای ایران که خود مولف است و بسیاری از آثار در خور توجه سینما به همت وی جلوی دوربین رفته است ، ترتیب دادیم که از نظر می گذرانید:

فیلمنامه ۵ بار بازنویسی شد

درباره شکل گیری «امکان مینا» و این که چقدر در فکر اولیه تا اجرا موثر بودید.

یکی از دوستان طرح ابتدایی و اولیه ای درباره  قصه ای که در حوالی سالهای دهه ۶۰ اتفاق می افتد را به بنده  پیشنهاد داد. فکرو ایده اولیه خوب بود اما  برای رسیدن به طرح اولیه نیاز به کارزیادی داشت به همین منظور نزدیک به ۷ ماه زمان صرف این مهم شد  تا طرح اولیه با کمک دوستان شکل گرفت و پس از اینکه تقریباً طرح اولیه از آب و گل در آمد از آقای کمال تبریزی (کارگردان) و  فرهاد توحیدی(فیلمنامه نویس) دعوت کردیم برای همکاری در این پروژه به ما بپیوندند. با خواندن طرح اولیه دوستان علاقمند شدند و آقای توحیدی نگارش اثر را برعهده گرفتند و حدود ۵ بار بازنویسی فیلمنامه انجام شد تا دوستان  اعلام رضایت کردند که اثر آماده جلوی دوربین رفتن است.

فیلمنامه «امکان مینا» اثر ارزشمندی است

برای رسیدن فیلمنامه به آنچه که مورد تایید دوستان و حضرتعالی باشد کار بازنویسی زیر نظر خودتان جلو می رفت؟

بله . کار گروهی بود.  کارگروهی تشکیل شد که بنده، آقای توحیدی و آقای تبریزی و دوستان دیگر در این گروه حضور داشتیم نظرات مختلف را هم می گرفتیم و در نهایت فیلمنامه آماده شده . به نظرم در مجموع یکی از فیلمنامه هایی است که به لحاظ ساختار و مضمون در سینمای ایران (به خصوص  در این سالها) فیلمنامه ارزشمندی است.

به لحاظ وجه انسانی و عاشقانه شامل زمان و مکان نمی شود

تعدادی از آثار که امروز در جشنواره هم شاهدشان هستیم برای ترسیم موقعیتی از فضای امروز جامعه به دهه های گذشته پناه می برند و وقایع را به امروز تعمیم می دهند. امکان مینا چقدر از این ترفند بهره برده است؟

اساس قصه «امکان مینا» یک قصه عاشقانه است به معنی یک زندگی مشترک که در بستر دهه ۶۰ شکل گرفته اما به لحاظ وقایع و اتفاقاتی که در  دهه ۶۰ پیش می آید و  مسایل آن روز؛ از یک سو جامعه درگیر دفاع بود  و از سوی دیگر درگیری با برخی از گروه های مختلف سیاسی که راهشان را از راه انقلاب جدا کرده بودند دیده می شد.  قصه «امکان مینا» به شرایط آن دوره می‌پردازد و اتفاقات آن دوره و مسایل اجتماعی آن دوره را به تصویر می کشد و لی به لحاظ وجه انسانی و عاشقانه ای که دارد طبیعتاً مانند هر اثر هنر ماندگاری  حرف فیلم می تواند شامل زمان و مکان نشود و در همه دوره ها بتوان با آن همذات پنداری کرد.

 

 

مروجان اخلاق اسلامی ایرانی باید به جامعه امید بدهند

اکثر آثار اجتماعی دارای پایان های ناامیدکننده و شاید تلخ باشند که چندی پیش هم یکی از اعضای هیات انتخاب به این مهم تاکید داشتند امکان مینا چه شرایطی را برای مخاطب رقم می زند؟

اساساً اگر به  کارنامه کاری من (در مقام تهیه کننده) دقت کرده باشید به هیچ وجه فیلم ناامیدکننده، تلخ و سیاه ساختن  دیده نمی شود من به شخصه به لحاظ اعتقادی و باورهای خودم به این مهم توجه دارم که انسان هیچ گاه نباید ناامید شود و دوم این که کسانی که در حوزه فکر و اندیشه کار می کنند نباید به این اندیشه (ناامیدی) دامن بزنند به خصوص در شرایط حاضرکه  جامعه ما با مشکلات و مسایل مختلف فراوانی روبرو است .  مردم گرفتار مجموعه ای از مسایل معیشتی، اقتصاد ی و خانوادگی هستند و عقل سلیم حکم می کند کسانی که در مقام خیرخواه و مروج اخلاق اسلامی – ایرانی هستند می باید در این حوزه (امید بخشی) به جامعه فعالیت بیشتری داشته باشند . اینکه ما بتوانیم به جامعه روحیه مقاومت و ایستادگی و سر خم نکردن در مقابل مسایل را به خصوص با باورمندی های اعتقادی به شکل هنرمندانه به جامعه منتقل کنیم  از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این اثر به سراغ قشر همیشه فعال عرصه رسانه «خبرنگاران» رفتید، چقدر در ارایه درست این شغل موفق عمل کردید؟

در فیلم  «امکان مینا» شغل شخصیت اصلی فیلم که نقش آن را« میلاد کی مرام» به خوبی ایفا کردند خبرنگار در آن ایام است. ایشان از عهده نقش به خوبی برآمدند و تلاش کردیم  موقعیت خبرنگار در آن شرایط را در مدنظر داشته باشیم . بیش از این  معذورم از بازگویی  قصه اما  امیدوارم دوستان عزیز خبرنگار و اهالی رسانه  از نگاه به این قشر رضایت داشته باشند.

چقدر در ارایه شخصیت درست خبرنگار در هنگام نگارش فیلمنامه ازحضور کارشناسان رسانه بهره بردید؟

شغل شخصیت اصلی خبرنگار است و حوادث فیلم به گونه دیگری رقم می خورد و در بخش هایی از فیلم  به نمایش خبرگزاری های ان دوره و مناسباتی که حاکم بود صحنه هایی  خاص داریم که نشان از فضای فعالیت خبرنگار در آن دوره را می دهد.

به دنبال شخصیت مناسب برای ایفای نقش هستم نه معروف بودن

در این فیلم هم مانند برخی از آثار دیگر از بازیگر مطرح و استار استفاده نکردید.

باور من به شخصه  این است که من به دنبال شخصیت مناسب  و بازیگری که از عهده نقش قصه  بربیاید می روم و  خیلی به دلیل معروف بودن  یک هنرپیشه از آن  استفاده نمی‌کنم . ردپای این تفکر من در آثارم به وضوح قابل رویت است  نمونه بارز آن فیلم «طلا و مس» و «زیر نور ماه» و…  بعد هم دوستانی که نقش های اصلی را عهده دار بودند چهره های سرشناسی شدند که باعث امیدواری ما است . در این فیلم آقای کی مرام و خانم ساداتی از امیدهای آینده سینمای ایران هستند به شرطی که خودشان انتخاب های درستی داشته باشند.

امکان مینا قواعد استاندارد سینما را لحاظ کرده است/ پایان تکان دهنده

چقدر به گیشه امکان مینا امیدوار هستید؟

امکان مینا تمام قواعد  استاندارد سینما اعم از نوع داستان ، شکل و روایت فیلمنامه، داشتن قهرمان که مخاطب با آن همذات پنداری کند همچنین  قصه پرکشش و پر تعلیق را داراست فیلم دارای  پایان تکان دهنده ای است که  امیدوارم بتواند در سطح وسیعی با مخاطب ارتباط برقرارکند.

داوران به عدالت رای دهند/ تمام عناصر فیلم را ببینند

پیش بینی شما از ارایه سیمرغ  به امکان مینا چه تعداد است؟

من ترجیح می دهم به این چیزها فکر نکنم و در وهله اول پسندیده شدن این فیلم و مورد توجه قرارگر فتنش در وهله اول اهیت برایم  قرار دارد. اما امیدوارم هستم هیات داوری طبیعتا با انصاف و  عدالت همه آثار را بررسی کند و در همه رشته ها، افرادی که ذی حق هستند و تلاش مضاعفی کردند و این را می توان در اثرشان مشاهده کرد را مورد توجه قراردهند. افرادی که  کم کاری نکردند ، در این شرایط ریسک کردند و وارد حوزه ها و زمینه هایی  شدند که کمتر مورد توجه قرار می گیرد  و شاید سینمای ایران نگران ورود به این حوزه ها است  یا پرداختن به سوژه هایی که  ممکن است هزینه داشته باشد و…  همه این فاکتورها را بالاخص ساختار و بافت هنری کار را مد نظر قرار دهند؛ رای عادلانه بدهند.  تمام عناصر فیلم ها و حرفه هایی که در ساخت فیلم موثر هستند (صرفا تهیه کنندگان مد نظرم نیست) اگر فیلمبرداری خوبی هست، کارگردانی خوبی هست و… در هر فیلمی طبیعتا با انصاف و عدالت دیده  شود.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>