سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۴ در ۹:۴۳ ق.ظ چاپ مطلب

بولتن جشنواره فیلم فجر میزبانی از «جعفر پناهی» را تائید کرد!

jafar-panahi

جعفر پناهی که همواره مورد تشویق رسانه های غربی و رئیس جشنواره برلین است این بار مورد تشویق دبیر جشنواره فیلم فجر قرار گرفته و نامش در بولتن روزانه ذکر شده است. دلیل پافشاری بر نقض محکومیت این مجرم چیست؟

به گزارش سوره سینما، فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» که در فستیوال‌های شیکاگو و کرالا پذیرفته شد و هم اینک در جشنواره فیلم فجر در بخش هنر و تجربه پذیرفته شده و در سینماها نمایش داده می شود، در میان عوامل سازنده اثر «جعفر پناهی» مجرم امنیتی و کارگردان ضدایرانی به عنوان نویسنده  جای داده است. با اعلام این خبر از سوی خبرگزاری فارس به سرعت سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر دست به کار شد و متنی را ارایه داد مبنی بر اینکه آنچه در پروانه ساخت فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» قید شده است مجید برزگر به عنوان نویسنده است و نام شخص دیگری در کنار مجید برزگر به عنوان نویسنده وجود ندارد و سازمان سینمایی و دفتر جشنواره نام «جعفر پناهی» را در کنار نام مجید برزگر تکذیب کرد.

سومین شماره از نشریه روزانه جشنواره فیلم فجر

اما تنها چند روز بعد در بولتن روزانه جشنواره فیلم فجر شماره ۳ (۱۳ بهمن ماه) نام وی قبل از مجید برزگر به عنوان نویسنده این اثر ذکر شده است. بولتن جشنواره فیلم فجر که به مدیر مسئولی محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر روزانه منتشر می‌شود چگونه این عمل خود را  توجیه خواهد کرد.

گفتگو نشریه روزانه جشنواره فیلم فجر با مجید برزگر – درباره «یک شهروند کاملا معمولی»

فیلمی که براساس قواعد سینمای ایران به دلیل مشارکت کشور چک و یک شرکت هلندی یک «فیلم سفارتی» محسوب می‌شود، چگونه دبیر جشنواره فیلم فجر این رفتار دوگانه خود را توجیه می کند که از یک سو جوابیه ارائه می‌دهد که نام جعفر پناهی در فیلم نیست، اما از سوی دیگر در بولتن روزانه خود در لیست عوامل فیلم نام جعفر پناهی قید می‌شود؟ اینجاست که این سوال در ذهن افکار عمومی شکل می گیرد که این رفتارهای دوگانه را چگونه باید توجیه کرد؟

به یاد داشته باشیم جعفر پناهی همواره  مورد تشویق  رسانه های غربی و رئیس جشنواره برلین است و این بار هم مورد تشویق دبیر جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است و نامش در بولتن روزانه ذکر شده است. دلیل  پافشاری بر نقض محکومیت این مجرم امنیتی چیست؟  حال تفاوت ما با جشنواره برلین در کجاست؟ وقتی در بولتن رسمی جشنواره فیلم فجر نام این مجرم به عنوان نویسنده فیلمنامه ذکر می‌شود.

نام جعفر پناهی به عنوان یکی از نویسندگان در کنار نام برزگر درج شده است

«جعفر پناهی» در مدت طی محکومیت خود، نه تنها حکم صادره را زیر پا گذاشته و به اعمال مجرمانه خود ادامه داده و این بار جشنواره فجر هم امکان این فرصت را برای او در سی و چهارمین دوره خود فراهم آورده است. کاملا مشخص است که پناهی در ساخت فیلم نقش مهمی داشته است این را می‌توان در عکس‌های پشت صحنه او هم در کنار مجید برزگر به وضوح دید.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>