سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۱:۴۴ ق.ظ چاپ مطلب

رئیس سازمان سینمایی در دبیرخانه جشنواره عمار حاضر شد

ayubi-ammar

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار، قصد ریاکاری ندارد و به همین دلیل آشکارا و عیان، هویت و جهت‌گیری خود را مطرح می‌کند، چرا که یکی از مشکلات اصلی سینمای ایران را، استحاله شدن هویت‌ها می‌داند.

به گزارش سوره سینما، حجت الله ایوبی، روز گذشته با حضور در دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در جریان فعالیت‌ها و ابتکارات این جشنواره قرار گرفت.

ایوبی که در این بازدید حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم وی را همراهی می‌کرد، در جلسه‌ مشترک با حضور وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار و اعضای دبیرخانه، با ابراز امیدواری و علاقه نسبت به این مجموعه و فیلمسازان عماری گفت: در سازمان سینمایی فعالیت‌های این جشنواره را در جهت تقویت و حرفه‌ای شدن فیلمسازانش رصد و پیگیری می‌کنیم.

وی در همین باره ادامه داد: جشنواره عمار، اتفاق بزرگی است که تلاش می کند بین مدرن‌ترین هنر دنیا یعنی سینما و نهادها و اقشار سنتی جامعه یعنی حسینیه و مسجد و حوزه پیوند برقرار کند و تا زمانی که بین این دو آشتی ایجاد نشود هیچ اتفاق بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر رخ نمی‌دهد و این خدمتی بزرگ است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: از طرف دیگر عمار نوین ترین ابزار تبلیغاتی را به مراکز سنتی وصل می کند که زبان فیلم و رسانه خیلی مهم است لذا عمار در واقع ادامه دهنده و تکمیل کننده سینما است و سازمان سینمایی و جشنواره عمار هیچ دوگانگی در اهداف ندارند و بارها گفته ام از جشنواره عمار و به ویژه اکران های مردمی و پروژه های دیگر آن حمایت می کنیم.

ایوبی اظهار داشت: در جهت حمایت از فیلمسازان و فعالان جشنواره عمار، در صورت طراحی مکانیسمی برای معرفی چهره‌های شاخص عمار، سازمان سینمایی، برای بر پا کردن سنگ بنای سینمای انقلاب، این آمادگی را دارد که از این چنین افرادی حمایت‌های لازم را صورت دهد که این مایه خوشحالی سازمان نیز هست، چراکه عمار در واقع به سینمای انقلاب کمک می‌کند و فیلمها را در مساجد و نهادهای سنتی و دینی جامعه به نمایش می‌گذارد که این اتفاق مبارکی است.

 

 رئیس سازمان سینمایی کشور با تاکید بر اینکه باید شبکه نمایش مردمی را جدی بگیریم و محصولات فرهنگی را به دست مردم برسانیم، اظهار داشت: امسال در نظر داریم با وارد کردن امکانات و تجهیزات مربوط به فناوری سینما سیار که با عنوان «سینما سلام» برنامه‌ریزی شده است، فیلم‌ها و آثار سینمایی را بویژه در مناطق مرزی کشور که هم به لحاظ امنیتی اهمیت دارند و هم تولیدات فرهنگی در این مناطق عرضه نشده، به نمایش درآوریم لذا در بحث اکران مردمی جشنواره عمار، سازمان سینمایی، این آمادگی را دارد که با توجه به مقرون به صرفه بودن و در جهت حرفه‌ای شدن اکران‌ها، چنین امکاناتی را به صورت اختصاصی برای عمار فراهم کند.

وی افزود: علاوه بر این موارد، در موسسه رسانه‌های صوتی و تصویری و همچنین در عرصه سامانه نمایش خانگی(VOD) که به تازگی راه اندازی شده است، می‌توانیم سرویس ویژه‌ای را برای ارائه و عرضه محصولات جشنواره عمار اختصاص بدهیم که از این طریق حتی برخی هزینه‌های تهیه کنندگان هم تامین می‌شود.

 

 معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تحسین عمار بدلیل اینکه توانسته جامعه متدین را به سمت سینما بکشاند، تصریح کرد: برای ما مطلوب است که جشنواره عمار بتواند به طور حرفه‌ای‌تر اکران هایی داشته باشد و از طرف سازمان سینمایی هم در جهت فراهم کردن محل و پاتوقی ثابت برای اکران دائمی آثار این جشنواره به عنوان سرگروه مشخص حمایت‌های لازم را صورت می‌دهیم تا در کنار مساجد، حسینیه‌ها و نهادهای مردمی از ظرفیت سالن های موجود در کل کشور هم استفاده شود.

ایوبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سازمان سینمایی در جشنواره بین المللی فیلم عمار نیز آماده همکاری است، اظهار داشت: در جشنواره جهانی فیلم فجر خود را مدعی سینمای شرق و سینمای اسلامی می داند و معتقد است باید یک پایگاه امن و مطلوب برای سینمای نزدیک به سینمای ایران ایجاد بکنیم و جداسازی جشنواره داخلی و بین المللی به همین منظور بود و قبل از این بخش بین الملل تنها یک شو بود.

وی با اشاره به موفقیت های جشنواره بین الملل عمار در جذب آثار، افزود: امیدواریم که بین دو جشنواره بین الملل عمار و فجر بتوان ارتباطاتی برقرار کرد تا بتوان کار خوبی کرد و هدف مشترک مان را دنبال کنیم چه اینکه امسال در جشنواره فجر، به دنبال حمایت از فیلمسازان کشورهایی مثل لبنان، عراق و… هستیم که آثار خوبی تولید می‌کنند ولی در جایی دیده نمی‌شوند و جایگاهی در جشنواره ها ندارند و در قالب بخش دارالفنون جشنواره جهانی فجر که آقای نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار هم همکاری کردند و برخی فیلمسازان عمار را نیز جهت حمایت و آموزش انتخاب کردیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی قبل از جشنواره فیلم مقاومت با دست اندرکاران آن، جلسه تقسیم کار و همکاری برگزار می‌کند، خاطرنشان کرد: مردمی بودن عمار منافاتی با رعایت برخی تشریفات ندارد و می‌توانیم با برگزاری جلسات مشترکی در جهت هم‌فکری، هم‌افزایی و تقسیم کار همکاری کنیم و که یک کارگروه مشخص می تواند کمک کند و در بحث مالی هم بعضا گلایه هایی بود مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان سینمایی با آرزوی موفقیت برای عمار، خواستار تشکیل یک کمیته کاری با جشنواره عمار شد و خاطرنشان کرد: جشنواره عمار می‌تواند آغوش خود را به سوی جامعه سینما، بازتر کند چراکه یقین دارم بسیاری از سینماگران کشور هستند خود را موظف به کمک به جشنواره عمار می دانند که گرچه شاید دوستان شما فکر کنند این افراد تناسبی با عمار ندارند اما با شناختی که من از دو طرف دارم خیلی ها را علاقمند می بینم که به کار شما کمک کنند و در این زمینه هم ما آمادگی داریم جامعه سینمایی را بیشتر به جشنواره عمار نزدیک کنیم و جامعه سینمایی آماده است به جشنواره عمار و اکران مردمی آن کمک کند.

 

 وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در این جلسه با بیان این که نوع ارتباط سینمای ایران با دنیا یکی از مشکلات عمده این عرصه است، گفت: سینمای کشور مدیون انقلاب اسلامی است و امروز این وظیفه سینما است که دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کند.

جلیلی با اشاره با یکی از گفتگوهای خود با رسانه ها ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی باعث شده است سینماگرانی که قبل از انقلاب با استفاده از جاذبه‌های نادرست، توجه مخاطب را جلب کنند، بعد از انقلاب اسلامی، مجبور شدند برای جذب مخاطب، به دنبال هنر واقعی باشند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار بیان کرد: برخی اصرار داشتند که جامعه متدینین باید تکلیف خود را با سینما مشخص کند، در حالی که این سینماگران هستند که باید تکلیف خود را با انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی معاصر روشن کنند.

مدیرمسئول و سردبیر نشریه تحلیلی- فرهنگی «راه» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: جشنواره مردمی عمار، آغوش خود را نسبت سینماگران و فعالان این حوزه همواره گشوده است و اولین تجلیل ما از چهره ای مثل مرحوم امیر قویدل، کارگردان فقید سینما بود و پس از آن چهره‌هایی دیگر چون سید داوود میرباقری، بهزاد بهزادپور و مرحوم فرج الله سلحشور، هنرمند مردمی و جهانی سینمای انقلاب تقدیر کرده است و فراتر از این مسئله، برخی از حرفه‌ای‌ترین سینماگران ایران از جناب نادر طالب زاده، ابوالقاسم طالبی، هوشنگ توکلی، محمدحسین نیرومند داور و مشاور جشنواره عمار هستند.

جلیلی تصریح کرد: جشنواره عمار از روز اول سعی کرده ریاکاری نکند و هویت خود را کاملا شفاف و صریح مطرح کند و پای آن بایستد چرا که یکی از مشکلات اصلی سینمای ایران را استحاله شدن هویت‌ها می‌دانیم، بنابراین در این زمینه شاید نیاز باشد که به سمت های دیگری هم نصیحت هایی بشود؛ بنده پیام تسلیت شما در رابطه با درگذشت مرحوم فرج الله سلحشور و دلسوزی نسبت به سینما را در آن دیدم که اگر به واقع تنها برای سینما قرار بود دلسوزی بشود ما باید بیش از اینها از سلحشور تجلیل می کردیم اما می توانیم ببینیم این افراد که بعضا نام آنها را جامعه سینمایی می گذاریم رفتارشان با مرحوم سلحشور چگونه بود اینها واقعیت های تلخی است که وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه هماهنگ و خوش‌بینانه دو طرف، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، افزود: بنده البته اعتقاد دارم طیف‌ها و سلایق مختلفی در سینما حضور دارند که همه در چارچوب جمهوری اسلامی محترم اند و کار می کنند و عمار هم بخشی از این سینماست که بدنبال فعال کردن ظرفیت‌های مردمی و انقلابی و به میدان آوردن آنهاست و سیاست جشنواره عمار این است که از طریق هم‌گامی و هم‌افزایی بتوانیم در چارچوب انقلاب اسلامی همکاری کرده و به یکدیگر کمک کنیم.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بخش بین الملل وظیفه سازمان سینمایی وظیفه در خور اهمیتی است، اظهار داشت: زمانی در فضای روشنفکری چنان عده ای را از خارج از کشور ضریب می دادند که گویا تارکوفسکی جریان غالب سینمای جهان است؛ اگر همین تلاش برای معرفی جریان های ضدآمریکایی و ضدامپریالیستی جهان و جریانات جدی موجود در جهان اسلام می شد اتفاق خوبی رخ می داد و به نظر می رسد بیان اشتراکات این جریانات سینمایی با سینمای انقلاب در جشنواره جهانی فجر تغییر مهمی ایجاد می کند و ما در این زمینه نیاز به یافتن مزیت نسبی خود داریم.

 

 مدیرمسئول و سردبیر نشریه تحلیلی- فرهنگی «راه» همچنین با اشاره به اینکه جشنواره عمار به دنبال ایجاد پیوست اجتماعی برای سینمای ایران و انقلاب بود، تاکید کرد: در وهله اول به دنبال درگیر کردن مردم نسبت به جشنواره بودیم که در ادامه، به طور طبیعی، پیوست اقتصادی در اولویت جشنواره قرار گرفته است که دبیرخانه جشنواره ساز و کار آن را پیگیری و دنبال می‌کند تا مخاطب به مشتری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مردم حاضر هستند برای محصولات فرهنگی هزینه کنند، با اشاره به برخی از تجربیات اکران مردمی از جمله در روستای افین استان خراسان جنوبی، افزود: در جریان یکی دیگر از اکران های مردمی جشنواره عمار در یکی از روستاهای شیراز به نام معزآباد موقعی دستگاه پخش با مشکل مواجه می‌شوند، مردم کلاه‌گردانی می کنند و از این طریق هفت میلیون تومان جمع می‌شود که باعث ایجاد سالن سینما در این روستا می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار با اشاره به دریافت بیش از ۸۵ هزار پیامک مردمی و ارسال این بازخوردهای مردمی فیلم‌ها به سازندگان آنها، تصریح کرد: اگر بخواهیم برگزاری جشنواره عمار را با تکیه بر دولت برگزار کنیم حجم بسیار زیادی نیرو و کار لازم دارد، در حالی که فعالان مردمی به صورت داوطلبانه و با انگیزه های معنوی، فیلمها را اکران می کنند و برخلاف ادعای برخی که می‌گویند فیلمها رایگان پخش می‌شود، وقت و هزینه زیادی از طرف مردم صرف این موضوع می‌شود.

بنابراین گزارش، در بخش دیگری از جلسه، حامد بامروت‌نژاد، مسئول مدرسه سینمایی عمار نیز درباره برخی فعالیت‌ها و نیازهای این مجموعه از جمله ایجاد بانک فیلمنامه انقلاب اسلامی و موسسه فیلمسازی و تسهیل توزیع و فروش نکاتی را بیان کرد که قرار شد با همکاری سازمان سینمایی و حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی این سازمان در جهت رفع این مسائل اقدام شود.

گفتنی است سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در ابتدای این نشست، گزارشی از روند فعالیت‌ها و برنامه‌های این جشنواره اعم از اکران های مردمی، ارتباط با ائمه جمعه، بخش بین الملل جشنواره و … ارائه کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>