سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۵ در ۸:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب

مجید مجیدی چهره سال هنر انقلاب شد/ مومنی‌شریف: آثار انقلابی با استقبالی کم‌نظیر مواجه شد

majidi1

مجید مجیدی سینماگر انقلاب اسلامی و خالق فیلم عظیم «محمد رسول الله(ص)» به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۴ برگزیده شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری هفته هنر انقلاب اسلامی، تندیس چهره سال هنر انقلاب به سبب ساخت و اکران موفق فیلم تاریخی «محمد رسول الله(ص)» (پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۴) با مضمون دینی و نمایش‌های موفق جهانی این فیلم به ویژه در جهان اسلام، به همراه ۲۲ سکه تمام بهار آزادی به «مجید مجیدی» تعلق گرفت.

گفتنی است ۶ نامزد نهایی دریافت این عنوان در سال ۹۴، به ترتیب حروف الفبا آقایان جواد افشار، پرویز پرستویی، عبدالحمید قدیریان، مجید مجیدی، هادی محمدیان و خانم بهناز ضرابی‌زاده بودند که این انتخاب براساس رای حدود ۶٠ نفر از نخبگان و خبرگان هنری صورت گرفت.سال گذشته، مرتضی سرهنگی به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی برگزیده شده بود.

بنا بر این گزارش، در این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از مناطق دیدنی ایران و هنرمندان و ورزشکاران برجسته پخش شد و سپس، رسالت بوذری با خواندن شعری، ماه رجب را به تمام حضار تبریک گفت و اظهار خرسندی کرد از اینکه روز هنر انقلاب به هفته هنر انقلاب تغییر کرده است. بوذری این اتفاق را یک قدم بزرگ دانست و بدون معطلی از فاضل نظری دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی خواست تا روی صحنه بیاید.

نظری: فصل افتراق هنر انقلاب با سایر هنرها،تعهد است 

فاضل نظری بعد از خیر مقدم به حاضران گفت: امسال روی پیشانی‌ هفته هنر انقلاب، شعار هنر متعهد به حقیقت را نوشته که این شعر برگرفته از نظرگاه امام راحل(ره) است. حقیقت در هر سطحی محترم و متعالی است و هرچه این حقیقت عمیق‌تر باشد به جاودانگی نزدیک‌تر است. مردم این سرزمین از گردنه‌های تاریخی به سختی گذشته‌اند و امروز برای تحقق آرمان‌های انقلاب‌شان تلاش می‌کنند و هر آینه نزدیک‌تر می‌شوند. اکنون که در آینه هنر متعهد به حقیقت‌ها می‌نگرند، آن را دست‌یافتنی‌تر و ماندگارتر می‌یابند. خوشا به حال کسانی که از این پنجره بر دنیا نظر می‌افکنند. فصل افتراق هنر انقلاب با سایر هنرها، همین موضوع تعهد است.

nazari

وی اظهار داشت: امسال چهره هنر انقلاب معرفی می‌شود و این انتخاب نمادین است. همه کسانی که در راه تحقق آرمان‌ها قدم برمی‌دارند، برنده‌اند. این انتخاب از یک فرآیندی پر پیچ و خم گذشته که در آن به شش نام درخشان رسیدیم. در یک گروه کانونی، به فهرستی از نوزده اسم رسیدیم. نوزده اسمی که کارشان در سال ۱۳۹۴ به عرضه رسیده باشد. حالا اگر موضوع فیلم باشد، اکران عمومی و اگر ادبیات باشد، زمان انتشارش. آنچه که ما را خوشحال می‌کند این است که به دور از رقابت، فضای ما صمیمی است. نامزدهای منتخب، توسط یک گروه هفتاد نفره ارزیابی شدند و بعد از نوزده اسم، به ۹ کاندیدا رسیدیم و طی بررسی‌های بیشتر این انتخاب به شش نفر کاهش یافت. آنچه می‌ماند تشکر بنده از همه کسانی است که در این بین تلاش کردند و همدلانه و مشفقانه در کنار هم بودند تا این هفته در کمال شکوه برگزار شود.

نظری ادامه داد: در این بین می‌خواهم از ارگان‌ها و نهادهایی نام ببرم که ما را همیاری کردند. هرچند تعدادشان زیاد است اما من مختصر نام چندتای‌شان را به رسم ادب می‌آورم؛ شهرداری محترم در تمام بخش‌ها، مترو و اداره زیباسازی، سازمان صداوسیما که شاهد همکاری شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی با هفته هنر انقلاب اسلامی بودیم، دانشگاه‌ها، چه بسیج دانشجویی و چه دفتر نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها و دوستان‌مان در سازمان سینمایی اوج. از تمام دوستان سپاسگذارم و امیدوارم با همت و حمایت این دوستان، شاهد رشد و پویایی در هنر انقلابی-اسلامی باشیم.

بعد از صحبت‌های فاضل نظری، نماهنگی پخش شد که طی آن اتفاقات هفته هنر انقلاب اسلامی (گزیده ویژه برنامه سوره هنر در شبکه دو، دیدار هنرمندان و مسئولان با خانواده شهدا، تجدید میثاق با امام راحل(ره)، افتتاح نمایشگاه عکس، ویژه برنامه تجلیل از هنرمندان، رونمایی از سردیس‌های قیصرامین‌پور و طاهره صفارزاده، نشست تخصصی عکس، میزگرد بررسی شعر انقلاب با حضور علیرضا قزوه، مراسم بزرگداشت فرج‌الله سلحشور و دیدار هنرمندان و مدیران حوزه هنری با مراجع تقلید) به تصویر درآمد.

سپس بوذری بار دیگر روی صحنه آمد و درباره این نماهنگ و برنامه‌های حوزه هنری در هفته هنر انقلاب توضیح داد و گفت: می خواهم از کسی دعوت کنم که هم محسن است و هم مومن و هم شریف. با این صحبت او، مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری روی سن رفت.

مومنی‌شریف:چرا اثر مهم سینمای ایران، علی‌رغم خواست نظام و هنرمندان از اکران بازماند؟

مومنی‌شریف در ابتدای صحبتش اینطور گفت: غافلگیر شدم از این همه ویژگی! اینها تمام اسم‌اند و رسمی در کار نیست! با این صحبت فضای مراسم کمی شورانگیز و شاد شد. مومنی همچنین به مهمانان خوشامد گفت و خوشامد ویژه‌ای هم به دکتر غلامعلی‌حدادعادل ابراز کرد. وی در ادامه گفت: هفته هنر انقلاب در سالروز شهادت شهید اهل قلم، مرتضی آوینی برگزار شد. این فرصت را مغتنم بشماریم و در باب آثار انقلابی تأملی بکنیم. ادب و هنر پیش از انقلاب فاصله بسیاری با جامعه متدین داشت. بعد از انقلاب تمام زمینه ها تحت تاثیر انقلاب، دگرگون شد اما در بحث ادب و هنر، فضا به کل تاسیسی و ایجادی بود. خوشبختانه امروز با افتخار می توانیم از مکتب ادبی-هنری انقلاب نام ببریم که ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر مکاتب متمایز می‌کند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه امروزه در حوزه دانشگاه‌ها، درباره این مکتب پژوهش و تحقیق می‌شود. این گستردگی نه تنها در بین ایرانیان بلکه در میان خارجیان هم وجود دارد. از ویژگی‌های سال ۹۴ این است که میزان پایان‌نامه‌های منتشر شده در حوزه ادبیات هنر انقلاب تدوین شده بود. هرچند آمار دقیقی ندارم و براساس صحبت‌های استاد منوچهر اکبری عرض می‌کنم؛ ۳۰۰ پایان نامه با موضوع اشعار شاعران حوزه انقلاب منتشر شده است. حالا در حوزه‌های سینما و تئاتر اگر بخواهیم نگاهی بیندازیم، که قطعا آمار بیشتر می‌شود. خیلی‌ها معتقدند که در حوزه هنر انقلاب ما دچار بحران مخاطب هستیم؛ بنده این عرض را قبول ندارم. خوشبختانه آثار دینی- انقلابی با استقبالی کم‌نظیر مواجه شده است. بنده به امور حوزه هنری اشراف دارم و باید بگویم سال گذشته، میزان فروش آثار سوره مهر، به یازده میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشتیم. این در شرایطی است که بسیاری از انتشاراتی ها کارشان بی رونق بوده است. در بخش سینما هم فیلم ارزشمند «محمد رسول‌الله» ساخته شد که مخاطب بسیاری را به سالن سینما کشاند و رکورد فروش را شکست. این شرایط رشد و بالندگی به دو شرط محقق می‌شود. اول اینکه اثر هنری بتواند از حیثیت خودش دفاع کند و دوم عرضه و معرفی اثر به مخاطب است.

momeni

رئیس حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های سال ۹۴، حضور هنرمندان جوان در سپهر هنر جامعه بود. یادی کنیم از احمدی سخا، هنرمندی که در تجسمی کار می‌کرد و طراحی پوستر و تابلو با معرفی دستاوردهای انقلابی بود. یادی هم بکینم از شهید سیاح طاهری که با همکاری جمعی از سینماگران طی یک عمل مبتکرانه فیلم‌های برجسته دفاع مقدس را به مناطق محروم می‌برد و نشان مردم می‌داد و آنها را با فیلم‌هایی اینچنین ارزشمند آشنا می‌کرد. همچنین معرفی کتاب‌های خواندنی در حوزه دفاع مقدس از دیگر زحمات‌شان بود. در روزهای آخر امسال هم اتفاق مهم دیگری افتاد که جامعه هنری را دلشکسته کرد و آن هم از دست دادن هنرمند فقید فرج‌الله سلحشور بود. حضور مردم در تشییع پیکرش و مراسم‌های تجلیل‌اش بی‌نظیر بود. این حجم از استقبال نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه هم اتفاق افتاد. روحشان شاد. موفقیت‌ها و دستاوردهای دیگری هم در سال گذشته داشتیم که به خاطر کمی وقت از گفتن‌شان صرف‌نظر می‌کنیم.

وی اظهار داشت: حال که مجال پیدا کردیم خوب است که از ناکامی‌ها و تلخی‌های سال گذشته هم سخن بگوییم و آنها را آسیب‌شناسی کنیم. فیلم سینمایی ارزشمندی که توسط هنرمندان ما ساخته شده بود و این هنرمندان سال‌های زیادی از عمرشان را وقف آن کرده بودند، علی‌رغم میل نظام و هنرمندان از اکران ایرانی و خارجی بازماند. چرا این اتفاق افتاد؟ این اتفاق قابل‌تأمل است و باید رصد بشود. اگر این اتفاق نیفتاده بود الان در بین این ۹ کاندیدا، نام این دوستان هم قطعا بود.

مومنی‌شریف در ادامه از تمام همکاران و دوستان، مخصوصا نظری و حمزه‌زاده در هفته هنر انقلاب اسلامی تشکر کرد و در انتها، از شهدای غواص و مدافعان حرم یاد کرد و یادشان را گرامی داشت.

بحرانی: باید به این فکر کرد که چرا خداوند به قدیریان توفیق داد؟

بنا بر این گزارش، در بخش دیگری از مراسم جشن هنر انقلاب اسلامی،پس از صحبت‌های مومنی‌شریف، جواد افشار، پرویز پرستویی، عبدالحمید قدیریان، بهناز ضرابی‌زاده، هادی محمدیان و مجید مجیدی به عنوان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند. در ادامه نماهنگی از خدمات و آثار عبدالحمید قدیریان پخش شد. بوذری از شهریار بحرانی خواست تا روی سن بیاید و درباره این هنرمند صحبت کند.

بحرانی در ابتدای صحبتش گفت: صحبت درباره این هنرمند بزرگ به من سپرده شده است و من می خواهم به آیات قرآن اشاره کنم. در سوره یاسین خداوند از مردی سخن می‌گوید که خودش را سریعا به یک معرکه عقیدتی می‌رساند. در آنجا اشاره می‌شود که مردم مخالف رسولان بودند و می‌خواستند که آنها را قتل برسانند. سوال اینجاست که چرا خداوند از این افراد نام نمی‌برد و تنها به صفت ساعی بودنشان اشاره می‌کند.

مرد ساعی کسی است که تمام زندگی‌اش در حال دویدن است. اینکه ماجرایی پیدا بشود و آنها خودشان را به سرعت به معرکه برسانند. مثل حضرت خضر و ذوالقرنین که خداوند اسمی ازشان نمی‌برد و تنها به صفات‌شان اشاره می‌کند. این شش نفر که نامزد امشب هستند همه واجد چنین صفتی هستند و در واقع دغدغه‌مندند. با آشنایی بیست و پنج ساله‌ای که با آقای قدیریان دارم، روزی به خاطرم نمی‌آید که ایشان را در حال استراحت دیده باشم. ندیدم که زمانی برای تفریح و سرگرمی بگذارند. همیشه در حال کار و سعی و تلاش بودند. ایشان دست تنها نمایشگاه نقاشی را که در ماه رمضان با زبان روزه و چشم اشکبار با مضمون فضایل و معارف حسینی با نام «آسمان حسین» برگزار کرد. ایشان در زمینه‌های مختلف مثل نقاشی و گریم و طراحی صحنه و فیلمنامه با شخص خود من همکاری کرده است. یک فرد جامع از نظر هنری ایشان را یافتم. خواهش می‌کنم که در این مراسم شخص قدیریان را نبینیم. مراسم تمام می‌شود و به حد کافی و وافی از ایشان تقدیر می‌شود. باید به این فکر کرد که چرا خداوند به این فرد توفیق داده؟ انسان پیکره‌ای جز سعی و تلاش نیست. سوال مهم اینجاست که چطور این افراد مورد توفیق قرار گرفتند؟ باید چشم خدابین داشته باشیم. خداوندا شکرت که اجازه دادی در محضر دوستانی باشیم که تو  توفیق شان دادی و بزرگ شان کردی. باعث افتخار من است که قدیریان می خواهد وارد عرصه کارگردانی بشود. قدیریان فرد پخته‌‌ای‌ست که بسیار تجربه کرده است و از صمیم قلب ساعی و کوشاست.

سرهنگی: بار عمده ادبیات جنگ بر عهده زنانی چون ضرابی‌زاده است

در بخش دیگری از مراسم، پس از پخش نماهنگی درباره بهناز ضرابی‌زاده، مرتضی سرهنگی که سال گذشته به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شده بود؛ در این مراسم درباره نامزد شدن بهناز ضرابی‌زاده گفت: جنگ‌های دفاعی همان طور که فرماندهان خود را پیدا می‌کنند، نویسندگان خود را نیز پیدا می‌کنند و بهناز ضرابی‌زاده یکی از نویسندگان جنگ به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بار عمده ادبیات جنگ بر عهده زنان کشور است، اظهار داشت: امروز بهناز ضرابی‌زاده به من گفت که علاوه بر دو دختر دوقلویش دختر سومی هم دارد که آن «دختر شینا» است؛ در حقیقت وی از آن دسته نویسندگانی است که به تنهایی خاطرات یک استان را روی شانه‌اش می‌کشد؛ در حالی که ما یا از سرتکلیف کار می‌کنیم یا از سر ادای دین و یا از سر دلدادگی، ولی ضرابی‌زاده اینگونه نیست.

نیرومند: سازندگان «شاهزاده روم» کار بزرگی در هنر انقلاب انجام دادند

در ادامه پس از پخش نماهنگی درباره هادی محمدیان، محمدحسین نیرومند با حضور روی سن درباره این سینماگر به عنوان یکی دیگر از نامزدهای چهره سال انقلاب اسلامی گفت: در این مراسم باید درباره «شاهزاده روم» صحبت کرد، چرا که این اثر پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن کشور است و عوامل تولید آن کار بسیار بزرگی را انجام داده‌اند؛ چرا که دوستان سینمایی به‌خوبی می‌دانند نوشتن کار دینی بسیار مشکل است و مشکل‌تر از آن این است که بخواهید کار فانتزی در قالب دینی بسازید.

وی اضافه کرد: عوامل تولید «شاهزاده روم» نه تنها کار دینی و فانتزی ساختن بلکه کاراکتری خلق کردند که داستان دینی را روایت می کند و به هیچ خسته کننده نیست و از سوی دیگر توانستند انیمیشینی را تولید کنند که در وضعیت فعلی اقتصادی سینما بازگشت سرمایه داشته است.

زارعی: سخن امام (ره) درباره صدور انقلاب، جواد افشار را به سینما و تلویزیون کشاند 

در بخش دیگری از جشن هنر انقلاب، پس از پخش نماهنگی درباره جواد افشار، کوروش زارعی در خصوص این کارگردان گفت: انقلاب اسلامی قبل از اینکه انقلاب سیاسی باشد، انقلاب فرهنگی است چرا که امام (ره) در لباس پیامبر به پاخاست و انقلاب اسلامی به وسیله رهنمودهای ایشان از حرکت جهادی و فرهنگی شروع و بعد به انقلاب فرهنگی و در نهایت به انقلاب سیاسی رسید و توانست جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: جواد افشار در آن زمان مانند امام و پیشوای خود به انجام کارهای انقلابی روی آورد و در صحنه تئاتر با مضامین انقلابی درخشید و بعد از اینکه امام فرمان جنگ صادر کردند، وی احساس کرد که باید هنرهای خود را در عرصه جنگ به نمایش بگذارد و زمانی که تنها ۱۴ یا ۱۵ سال سن داشت، به جنگ رفت و یک پای خود را در عملیات کربلای ۴ از دست داد.

وی ادامه داد: ما ۲ هزار هنرمند شهید داریم و زمانی که تئاتر اروند خون را برای ۱۷۵ شهید غواص روی صحنه ببرم، افشار بعد از تماشای تئاتر گفت که تا به امروز جرأت نداشته که به سمت ساخت اثری درباره عملیات کربلای ۴ برود ولی بعد از تماشای تئاتر حتما این کار را خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه امام (ره) عنوان کردند که انقلاب باید صادر شود، افشار به عرصه سینما و تلویزیون روی آورد و روز به روز در حال تبدیل شدن به یک کارگردان پخته‌تر است و قطعا در آینده آثار بیشتری را از وی در سینما و تلویزیون خواهیم دید.

فرزند شهیدسیاح‌طاهری: پرستویی جهادگر عرصه سینماست

در ادامه پس از پخش نماهنگی درباره پرویز پرستویی، محمدحسین سیاح طاهری، فرزند شهید سیاح طاهری روی سن آمد و درباره پرویز پرستویی گفت: از زمان کودکی و نوجوانی با پرستویی، حاج کاظم آژانس شیشه‌ای و امروز با حاج حیدر بادیگارد، پرویز پرستویی را می‌شناسیم و وی علاوه بر رابطه همکاری با پدرم، رابطه دوستی نیز با یکدیگر داشتند و پرستویی بدون توجه به مسائل مالی و شهرت‌اش در برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی ما را یاری کرده است.

وی ادامه داد: پرویز پرستویی در برگزاری مسابقات کتابخوانی در استان‌های مختلف کشور از جمله لرستان و ایلام و حضور در موزه صلح همکاری خوبی داشته است و علی‌رغم اینکه افراد زیادی می‌خواهند از طریق دوربین و سینما مطرح شوند، پرستویی توانسته است از این مسئله به خوبی استفاده کند و می‌توان از وی به عنوان جهادگر عرصه سینما نام برد.

mirkarimi

میرکریمی: مجیدی انقلابی است اما پرخاشگر، ستیزه‌جو و طلبکار نیست

در ادامه پس از پخش نماهنگی درباره مجید مجیدی، رضا میرکریمی درباره این هنرمند انقلاب اسلامی گفت: اگر تصورمان از هنرمند انقلابی فردی پرخاشگر، ستیزه‌جو و طلبکار است، مجیدی هنرمند انقلابی نیست؛ حتی اگر تصورمان از هنرمند انقلابی فردی است که قبل از اینکه خودش اخلاقی را داشته باشد سنگ آن را به سینه می‌زند، باز هم مجیدی از آن دسته افراد نیست.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که واژه انقلابی را در کنار اسلام می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که تعریف هنرمند انقلابی هیچ کدام از تعاریفی که عنوان کردیم، نیست.

میرکریمی گفت: کسانی که امروز به عنوان نامزدهای چهره سال انقلاب اسلامی معرفی شدند، افرادی هستند که دیگران از زبان آنها در امان هستند و بیش از دیگران سعی در یاری رساندن به افراد دارند.

مجیدی: شهید آوینی جانانه پای من ایستاد

در بخش بعدی این مراسم، با حضور محسن مومنی شریف و مرتضی سرهنگی از مجید مجیدی به عنوان چهره سال انقلاب اسلامی تجلیل شد.

مجید مجیدی بعد از دریافت لوح و تندیس خود گفت: وقتی دوستان با من برای این مراسم تماس گرفتند تشکر کردم و عنوان کردم همین که به من لطف داشتید برای من کافی است و اصلا نمی‌خواهم تعارف کنم؛ چرا که خودم را شایسته این عنوان و این مراسم نمی‌دانم و معتقدم هنرمندان واقعی شهدا هستند که گمنام و بی‌ادعا، راه و فضا را برای ما باز کرده‌اند.

majidi2

وی ادامه داد: این کمترین کاری بود که ما و هنرمندان انقلابی می‌توانیم در قبال شهدا انجام دهیم وامروز جا دارد که شهید آوینی هم صحبت کنیم، چرا که وی در دورانی که من هیچ پناهی نداشتم مانند کوه پشت من ایستاد و حتی وقتی که برای ساخت یکی از آثارم در زمان شهید آوینی با هجمه‌های مختلفی روبه رو شد و حتی از دفتر ریاست جمهوری هم ۱۱ نامه برای بازخواست من ارسال شد، آوینی جانانه ایستاد و به من گفت که راه را درست رفته‌ام.

کارگردان «محمد رسول الله» گفت: آوینی به من گفت که هنر متعهد این است که دردهای مردم را نشان دهی و وی به من یاد داد که چطور برای اعتقاداتم بایستم، حتی زمانی که حوزه هنری فیلم پدر و بچه های آسمان ام را قبول نکرد و مجبور شدم از حوزه هنری کوچ کنم از آوینی آموختم که باید برای باورهایم ایستادگی کنم.

گفتنی است، در این مراسم با حضور محسن مومنی شریف، حجت‌الاسلام سرلک و معاون آموزشی و پژوهشی حوزه هنری از خانواده شهید سعی سیاح طاهری تقدیر شد.

همچنین با حضور حبیب ایل بیگی، رحمت امینی و اصغر آب خضر رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، از سعید اسماعیلی کارگردان فصل شیدایی و کوه‌فر طراح این نمایش به عنوان اتفاق هنری سال ۹۴ تقدیر شد.

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور غلامعلی حدادعادل، حمزه‌زاده، فاضل نظری و صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، از نامزدهای چهره سال انقلاب اسلامی با حضور روی سن تقدیر شد و در انتها با حضور مجید مصلحی، محمدحسین نیرومند و عبدالحمید قدیریان، از خانواده مرحوم حسین احمدی سخا قدردانی به عمل آمد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>