سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۷ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره جهانی فجر نیازمند ایجاد جذابیت برای مخاطب

fajr-jahani-1

جشنواره جهانی فجر برای حفظ استقلال نیازمند فراهم آوردن جذابیت‌های لازم برای مخاطب است که در این دوره با توجه به دوره زمانی پسابرجام شاهد جذابیت لازم نیستیم.

به گزارش سوره سینما، تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش مسابقه ایران، علاوه بر  دارا بودن استانداردهای لازم، نیازمند فراهم آوردن جذابیت های لازم برای استقبال مخاطب از جشنواره مستقل است. به صرف مستقل شدن از بخش ملی نمی‌توان آن را جشنواره‌ای کامل، حرفه‌ای و بین‌المللی دانست چراکه انتظار می‌رود مستقل شدن بخش بین‌الملل جشنواره فجر باید به کارزاری برای تجلی و تقویت سینمای ملی  تبدیل شود که متاسفانه این امر در دوره گذشته اتفاق نیفتاد و فیلم‌های ایرانی انتخاب شده در دوره گذشته برای نمایش در این بخش، چندان حاوی این پیام نبودند.

از سوی دیگر فیلمسازان و علاقمندان به سینما در شرایطی از فیلم‌های جهانی اکران شده در جشنواره بهره خواهند برد که این فیلم‌ها را ندیده باشند و مشتاق به دیدن این آثار باشند اکثر فیلم‌های مهمی که رسانه ها دیدن آن‌ها را به مخاطبان توصیه می‌کنند لینک دانلودش در اینترنت وجود دارد و از سوی دیگر در اکران پیاده رو که اکران گسترده‌ای در سطح ایران است و هنوز هیچ اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است به راحتی قابل دسترس است. با این اوصاف جداسازی جشنواره فیلم جهانی فجر برای مخاطب عام و مخاطب خاص جذابیتی ندارد.

در جداسازی جشنواره ملی و بین المللی نیز یک نکته مورد توجه قرار نگرفت مهمانانی که از جشنواره ها و نقاط مختلف دنیا به ایران می‌آمدند امکان دیدن تمام فیلم‌های ایرانی را با هم و در یک مجموعه داشتند اما با با وضیعت کنونی، جشنواره محدود شده و در محیط بسته‌ای رخ می‌دهد.

امروز ما در مقطع زمانی که کشور در دوره پسابرجام قرار دارد و وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در سخنانش به این مهم توجه دارد که در حوزه فرهنگ می توان از این امکان فراهم کرد اما متاسفانه در حوزه فرهنگ شاهد تلاش مشاوران دبیر جشنواره جهانی برای دریافت آثار در خور توجه و به روز در جشنواره جهانی فجر نیستیم باید دید در بازار چه تمهیداتی اندیشیده شده و چه شرکت هایی حاضر خواهند شد.

مدیران و برگزارکنندگان جشنواره باید با انتخاب فیلم های مطرح که در کشور کمتر در دسترس قرار دادشت، جذابیت این بخش مجزا را بالا می بردند اما  متاسفانه با اعلام فیلمهای خارجی جشنواره جهانی این دوره فجر برگزارکنندگان باز هم نتوانستند موفق به این مهم شوند در حالی که جشنواره‌های مشابه جهانی که رویداد هنری را رقم می زنند تلاش دارند بهترین آثار را با هدف های از پیش تعیین شده به جشنواره بیاورند و با نمایش فیلمی که به عنوان افتتاحیه در نظر می گیرند تلاش می کنند هم جنبه هنری و هم جنبه رسانه‌ای اثر را در نظر گرفته و در ابتدای کار نظر رسانه ها را به خود جلب می کنند. حال باید دید با توجه به این مهم که اکثر فیلم های خارجی جشنواره که توصیه به دیدن شدن می شوند در دسترس مخاطب بوده است، برگزارکنندگان جشنواره چه تمهیدی را برای جذابیت جشنواره و حضور مخاطبان در سالن های نمایش در کاخ جشنواره در نظر می گیرند.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>