سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
مجتبی راعی:

جشنواره فیلم مدافعان حرم شروع خوبی برای پرداختن به موضوع دفاع از حرم است

mojtaba-raei

مجتبی راعی سینماگر ایرانی معتقد است برگزاری جشنواره های موضوعی مثل جشنواره فیلم مدافعان حرم باید به شرکت کنندگان یادآوری کند که جشنواره تنها گامی برای شروع محسوب می شود و درست از همین دوره به بعد است که باید طرح های زیادی از دل جشنواره به سینما راه یابد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم، مجتبی راعی فیلمساز باسابقه کشورمان با ارزیابی عملکرد و کارکرد جشنواره های موضوعی گفت: به نظرم جشنواره های موضوعی همچون جشنواره فیلم مدافعان حرم مزایای زیادی دارند. از این نظر که این جشنواره ها امکان پرداختن به موضوعات و محورهای مشخصی را در محیط های مستقل و فضایی بهتر فراهم می کنند. حال آن که ممکن است این فضا برای پرداخت موضوعی به یک بخش در جشنواره های بزرگتری همچون جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نباشد.

وی با اشاره به یک ضرورت در برگزاری جشنواره های موضوعی افزود: با این حال لازم است تا تدابیری اندیشیده شود که موضوع جشنواره در مقطع برگزاری آن و قبل و بعد از آن برجسته شود و مورد توجه مردم قرار بگیرد.

این کارگردان همچنین ادامه داد: لازم است تا به فیلمسازان و شرکت کنندگان در جشنواره های موضوعی مثل جشنواره فیلم مدافعان حرم پیوسته یادآوری شود که جشنواره تنها گامی برای شروع و درست از همین دوره به بعد است که باید طرح های زیادی از دل جشنواره به سینما راه یابد. در واقع این جشنواره شروع خوبی است اما نقطه پایانی پرداختن به موضوع مهمی همچون دفاع از حرم و مقاومت نیست.

راعی با بیان این که جشنواره های موضوعی همچون جشنواره فیلم مدافعان حرم می تواند شروعی برای راهیابی سوژه های جدید به سینمای بین المللی باشد، توضیح داد: متاسفانه برخی از فیلمسازان کار خود را بعد از شرکت در یک جشنواره پایان یافته می دانند. در حالی که می توان از جشنواره ها به مثابه فضایی برای ورود به عرصه بین المللی و تولید اثر در مقیاس استانداردهای جهانی استفاده کرد.

وی با اشاره به راهکارهایی برای برگزاری بهتر جشنواره فیلم مدافعان حرم خاطرنشان کرد: لازم است تا اطلاع رسانی قوی و خوبی برای این جشنواره صورت بگیرد و این خبررسانی تنها به یک یا چند بخش خبری در رادیو و تلویزیون محدود نشود. چراکه تهییج کننده نیست و دغدغه عمومی ایجاد نمی کند. باید کاری کرد که موضوع مدافعان حرم به یک دغدغه برای هنرمندان تبدیل شود و مدیریتی جدی و هدفمند نیاز است تا این موضوع مهم در سینما جلوه بیشتری پیدا کند. همچنین تحقیق و پژوهش و داشتن اطلاعات کافی هم در این زمینه نقش مهمی دارد.

راعی در پایان پیشنهاد داد تا با اضافه شدن بخش طرح و فیلمنامه نویسی به جشنواره فیلم مدافعان حرم در دوره های آتی برگزاری آن گسترده وسیع تر از شرکت مردم در این جشنواره باشد.

نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم به همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی ۵ خرداد ماه سال جاری در دو بخش مستند و نماهنگ برگزار می‌شود. فیلمسازان تا ۳۱ فروردین‌ماه فرصت دارند آثار خود را با مراجعه به سایت www.modafeanfilmfest.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>