سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در حاشیه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر؛

پخش کننده‌های فیلم به بازار فیلم فجر اعتماد ندارند/ فیلم‌های ایرانی ارزان و بی‌مشتری!

bazar-film

نبود لابی فروش برای فیلم‌های ایرانی و عدم ارتباط مؤثر بین فیلمسازان ایرانی و خریداران خارجی تنها بخشی از دلایل تکرار شکست بازار فیلم جشنواره فجر در این دوره است.

به گزارش سوره سینما، نوزدهمین بازار فیلم ایران از اول اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده است. ۵۵ غرفه فروش فیلم در این دوره از بازار فیلم فعالیت خواهند داشت و پیش‌بینی شده حدود ۳ میلیون دلار درآمد این بازار فیلم باشد. چند‌پخش کننده فیلم نظرات خود را درباره بازار فیلم ایران بیان کرده‌اند.

مقایسه کوتاه میان دو بازار

اردیبهشت ماه سال ۹۴ در اولین دوره برگزاری مستقل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، هجدهمین دوره بازار فیلم ایران نیز برگزار شد. در این دوره از بازار فیلم ۲۹۰ فیلم سینمایی ایرانی در بازار فیلم عرضه شد و از ۱۰۰ خریدار خارجی برای حضور در این بازار دعوت به عمل آمد. امسال و در دوره نوزدهم، اما تغییراتی در نحوه برگزاری بازار فیلم به وجود آمده است و مدیران جشنواره روی فروش فیلم‌های ایرانی تمرکز کرده‌اند. آرش امینی، مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر که متولی برگزاری دوره هجدهم بود، سیاست بازار فیلم را در عرضه و فروش فیلم‌های ایرانی اعلام کرده بود و از اینکه بازار فیلم ایران محلی برای تبادل فیلم بین دو فروشنده و خریدار خارجی باشد، انتقاد کرده بود. به اعتقاد امینی اینکه ما هزینه کنیم و یک کمپانی آلمانی فیلم‌هایش را به یک کمپانی مالزیایی بفروشد، سود خاصی عاید جشنواره نخواهد شد. ضمن اینکه فستیوال‌های دیگری هم هستند که به این شیوه فیلم‌هایشان را می‌فروشند، مثلاً جشنواره‌ای در مسکو، بازار فروش فیلم‌های روسی است.

امسال هم تغییراتی در شیوه برگزاری بازار اعمال شده است. امیر اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گوید: رویکرد ما در بازار فیلم امسال متفاوت از سال قبل است؛ بازگشت به بازار فیلمی که با گذشت سال‌ها جای خود را در منطقه باز کرده بود و هیچ رقیبی نداشت، یعنی آن چیزی که باعث می‌شود یک جشنواره جهانی دوام پیدا کند. اسفندیاری در گفت و گو با «تسنیم» می‌گوید: در بازار امسال چهار گروه شرکت‌کننده داریم. یک گروه فروشندگان هستند (۳۴ شرکت فروشنده با حدود ۵۰ نفر) که فقط ۲۰ غرفه به آنها تعلق گرفته است. ۲۸‌شرکت خریدار به تعداد حدود ۳۲ نفر، یک گروه دیگر نمایندگان جشنواره‌های خارجی که حدود ۶۰ نفر از ۶۰ جشنواره مختلف دنیا هستند. همچنین غرفه‌داران ایرانی هستند که در این بخش حدود ۲۷ شرکت ایرانی با میانگین حدود ۱۰۰ نفر حضور دارند که فقط ۲۲ غرفه به آنها تعلق گرفته است. وی در این گفت‌و‌گو پیش‌بینی می‌کند امسال بین ۲ تا ۳ میلیون دلار در بازار فیلم ایران پول رد و بدل شود.

بی‌اعتمادی پخش‌کننده‌ها نسبت به بازار فیلم

با توجه به اینکه کمتر پیش می‌آید میزان فروش بازار فیلم به صورت واقعی اعلام شود، پس نمی‌توان رقم بین ۲ تا ۳ میلیون دلار پیش‌بینی شده را به عنوان موفقیت بازار فیلم در نظر گرفت. چند پخش‌کننده فیلم در گفت و گو با «جوان» درباره موفقیت بازار فیلم نظراتشان را بیان کرده‌اند. عبدالله علیخانی می‌گوید: حضور در بازار فیلم برای بخش خصوصی سینما نفعی ندارد. در بخش دولتی نیز خریدار خارجی نگاه می‌کند مثلاً از ۵۰ فیلم ارائه شده دو فیلمی را که از نظر سیاسی سیاه‌نمایی دارد، انتخاب می‌کند. این پخش‌کننده فیلم با اشاره به اینکه فیلم‌های ایرانی از رایت ارزان‌قیمتی برخوردارند، علت استقبال پایین از فیلم‌های ایرانی را در بازار فیلم، فیلم نساختن  براساس استاندارد‌های جهانی در ایران عنوان کرد و گفت: اکثر فیلم‌های ایرانی بر خلاف قاعده جهانی فاقد قهرمان هستند و مخاطب خارجی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

مختاری، مدیر پخش هدایت فیلم نیز معتقد است به دلیل اینکه لابی فروش فیلم‌های ایرانی وجود ندارد، بازار فیلم ایران چندان موفق نخواهد بود. به گفته این پخش‌کننده در بازار فیلم ارتباط مؤثری بین فیلمسازان ایرانی و خریداران خارجی برقرار نمی‌شود.

غلامرضا فرجی، مدیر پخش و بازاریابی حوزه هنری نیز از لزوم بازنگری در برگزاری بازار‌های فیلم می‌گوید و معتقد است نمی‌شود با چنین شرایطی در بازار فیلم فروش مناسبی داشت.
از سوی دیگر، رایگان بودن حضور خریداران خارجی در بازار فیلم ایران را که از سوی مدیران جشنواره فیلم فجر به عنوان اهرمی تشویقی در نظر گرفته شده است، می‌توان به نوعی قبول این نکته دانست که بازار فیلم ایران برخلاف ادعاهای مطرح شده درباره میزان موفقیتش، با وجود برگزاری ۱۹ دوره هنوز در حال معرفی خود به خریداران جهانی است و برای جلب نظر مشتریان بین‌المللی حاضر است امتیازاتی را نیز به رایگان در اختیار مهمانانش قرار دهد.

منبع: روزنامه جوان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>