سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

فارابی از چه فیلم‌هایی حمایت می‌کند؟/ چراغ سبز فارابی به فیلم بعدی کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی»

farabi-amiryusefi

بنیاد سینمایی فارابی که زیرمجموعه سازمان سینمایی است در لیست حمایتش، از فیلم‌های کمدی تا موضوعات اجتماعی با مضامین خاص دیده می‌شود.

به گزارش سوره سینما، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در ساخت آثار سینمایی مشارکت و حمایت می‌کند. جشنواره فیلم فجر ۳۷ فیلم با مشارکت فارابی توانستند فرم حضور در جشنواره را پر کردند.

جالب است بدانیم درمیان آثاری که بنیاد فارابی حمایت کرده است فیلم «من سالوادور نیستم» نیز گنجانده شده است فیلمی که به لحاظ محتوا منتقدان زیادی داشت و با اصلاحات روانه اکران شد.

 

 

 فیلم سینمایی «چاله چوله» به کارگردانی کیانوش عیاری نیز در میان لیست فیلم های حمایت شده از سوی فارابی قرار دارد که بالاخره عیاری از ساخت اثر صرفنظر کرد و احتمالاً فیلم جدید این فیلمساز «کاناپه» در لیست حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار می‌گیرد.

فیلم چاله چوله داستان دادگاهی را روایت می کند که در آن دختری محکوم به قصاص می‌شود. این فیلم قرار بود با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شود که به دلیل منصرف شدن کانون از حمایت ساخت، فیلم تولید نشد و فیلم «کاناپه» در دستور کار فیلمساز قرار گرفت.

عیاری بعد از ساخت «خانه پدری» مورد انتقاد قرار گرفت و نمایش فیلم متوقف شد فیلمی که توقف نمایش آن برای وزارت ارشاد و در سطح بالاتر هزینه داشت فیلم بعد فیلمساز (چاله چوله) نیز که محتوای تلخ و داستان آن در راستای فیلم «خانه پدری» است نیز مورد حمایت فارابی قرار می‌گیرد!

 

 

در میان لیست اسامی فیلم های حمایت شده فیلم سینمایی «پیرمرد و خلیج فارس» به کارگردانی امیرحسین یوسفی هم دیده می‌شود. این فیلم که هنگام ارایه پروانه ساخت به فیلم با موضوع دفاع مقدس معرفی شده است جزء فیلم های حمایت شونده بنیاد فارابی قرار دارد در حالی که فیلمساز در فیلم قبلی خود «آشغال های…» فیلمی درباه فتنه ۸۸ ساخت که مورد حمایت مدیران دوره قبلی فارابی قرار گرفت.

 

 

 یوسفی در آن اثر نیز تنها با یک قاب عکس از یک شهید دوره دفاع مقدس را با ظرافت خاصی  زیر سوال می‌برد. حال در دوره جدید فیلم «پیرمرد و خلیج فارس» که به نظر می‌رسد عنوان دفاع مقدس را یدک می کشد زیرا افکار فیلمساز در آثار قبلی به خصوص فیلم «آشغال های …» واضح و روشن است.

باید دید علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی چگونه عمل خواهد کرد و با توجه به گفته هایش در رسانه ها مبنی بر عدم حمایت از فیلمنامه های تلخ اجتماعی چه آثاری را حمایت و به جشنواره فیلم فجر ارایه خواهد داد.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>