سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ خرداد ۱۳۹۵ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

واکنش سخنگوی ارشاد به «فروشنده» فرهادی: وجود یک واسطه عربی باعث تحقیر ما در سطح بین‌الملل می‌شود!/ «فروشنده» در ایران با ملاحظاتى اکران می‌شود

forooshandeh

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: وقتی قدرت رقابت را در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌ایم باید حمایت‌ها هم جدی‌تر شود. البته فیلم «فروشنده» هنوز اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این‌طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعا رعایت می‌شود.

به گزارش سوره سینما، شب گذشته فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی توانست دو جایزه مهم جشنواره کن را از آن خود کند. پس از این موفقیت، بسیاری از سیاسیون و حتی رییس سازمان سینمایی به قدردانی از اصغر فرهادی و شهاب حسینی پرداختند. اما امروز حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد که وزارتخانه متبوعش هیچ واکنشی به این اتفاق از خود نشان نداده بود اظهارات نظرات عجیبی در خصوص فیلم «فروشنده» کرده است و در خصوص اکران این فیلم در ایران با ابهام سخن گفته است.

در حالی که بسیاری از هنرمندان و حتی شخصیت‌های سیاسی کشور، به دلیل موفقیت فیلم فرهادی در جشنواره کن، واکنش‌های مثبت از خود نشان دادند، امروز صبح سخنگوی وزارت ارشاد در نشست رسانه‌ای خود گفته‌های معنا داری را در مورد حضور «فروشنده» در جشنواره فیلم کن بیان کرد.

حسین نوش آبادی با بیان این‌که وزارت ارشاد از حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین المللی، حمایت خواهد کرد، درباره حضور موفقیت آمیز فروشنده در جشنواره کن گفت « ما از ورود برخی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی از جمله کن خوشحالیم و استقبال می‌کنیم از اینکه محصولات سینمایی ما این گونه می‌درخشد و قابلیت رقابت با سینمای جهان را پیدا کرده است.»

براساس این گزارش نوش آبادی گفته با ورود عوامل «فروشنده» مراسم تجلیلی از بازیگران و کارگردان این فیلم برگزار خواهد شد «اساسا سینما و هنر ابزاری قدرتمند است که در اختیار دست فرهنگ و تمدن قرار می‌گیرد پس ما هم باید بتوانیم ضمن حفظ استانداردها و فاکتورهای لازم برای ارائه فیلم، فرهنگ، تمدن، معرفت و جامعه خود را به جهان عرضه کنیم. صرف حضور در جشنواره‌ها و کسب جوایز کافی نیست هر چند به دست آوردن چنین افتخاراتی بسیار ارزشمند و بزرگ است اما ما نباید به همین مقدار راضی شویم و باید سعی کنیم کارهایی ارائه دهیم که تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی را همپا با آنچه که نظام سلطه به بازار تزریق می‌کند؛ به جهان عرضه کند. در هر حال به تمامی دست‌اندرکاران فیلم مذکور که در جشنواره فیلم کن افتخار آفریدند؛ تبریک می‌گوییم و قطعا هم مسئولان ذی‌ربط برنامه برای تجلیل از این حضور موفق خواهند داشت.»

noosh-abadi

پیش از برگزاری جشنواره کن، خبری روی خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفت که حاکی از آن بود موسسه فیلم دوحه، بخشی از سرمایه «فروشنده» را پرداخت کرده است. اما بعد از انتشار این خبر، اصغر فرهادی سرمایه گذاری این شرکت را که از قضا رییس اجرایی آن دختر پادشاه قطر هم هست را تکذیب کرد و گفت که این موسسه تنها مبلغی را با عنوان «فاوند» به این فیلم پرداخت کرده است. اما با آغاز مراسم فرش قرمز فیلم «فروشنده» در کن، فاطمه الرمیحی مدیر اجرایی این موسسه به همراه سایر عوامل این فیلم به روی فرش قرمز آمد و به شایعه‌ای که پیش‌تر فرهادی تکذیب کرده بود، قوت بخشید. حال امروز سخنگوی وزارت ارشاد نسبت به این موضوع واکنش نسبتا تندی را نشان داد و گفت که حضور یک واسطه عربی برای یک فیلم ایرانی، باعث تحقیر سینمای ایران در عرصه بین المللی می‌شود« البته اغلب فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی ارائه می‌شود فیلم‌های خوبی هستند اما ما باید برای این جشنواره‌ها برنامه داشته باشیم. ما باید مکانیزمی را تعریف کنیم تا کسانی که این قابلیت را در خود می‌بینند که آثارشان در عرصه‌های جهانی قابل عرضه است مجرایی برایشان فراهم باشد و یا اگر قرار است به عنوان نماینده ایران در جایی حضور داشته باشیم باید برنامه‌ریزی صورت گیرد چرا که برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیرایرانی عرضه شود تا موجب تحقیر ما در سطح بین‌الملل نشود و در این بین شرایطی را نبینیم که یک شرکت عربی واسطه و میزبان ما باشند.»

اصغر فرهادی پیش‌تر اعلام کرده که می‌خواهد فیلم جدید خود را قبل از فرانسه، در ایران به نمایش درآید، اما سخنگوی ارشاد درباره با بیان این‌که هنوز فیلم فرهادی را ندیده است درباره نحوه اکران عمومی این فیلم در ایران  صحبت‌های معنا داری را مطرح کرد « وقتی قدرت رقابت را در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌ایم باید حمایت‌ها هم جدی‌تر شود. البته فیلم «فروشنده» هنوز اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این‌طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعا رعایت می‌شود و نکته اینجاست که نباید عنان بخش خارجی سینما را به کشورهای دیگر بسپاریم. البته ما هنوز فیلم را ندیده‌ایم و براساس قسمت‌هایی از فیلم که در فضای مجازی منتشر شده و نقدها و گزارش‌هایی که خوانده‌ایم نظر می‌دهیم اما قطعا افتخار سینمای ایران در سطح جهانی مایه مسرت است.»

منبع: آی سینما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>