سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ خرداد ۱۳۹۵ در ۱:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

انتشارات سوره مهر منبع غنی برای فیلم‌سازی است/ «شنام» تبدیل به فیلم شود

tabatabayee-nezhad

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد گفت: در شرایطی که به ضعیف بودن فیلم‌نامه‌ها در بسیاری از موارد اشاره می‌شود، آثار سوره مهر می‌توانند دست‌مایه خوبی برای خلق فیلم‌های سینمایی باشند.

به گزارش سوره سینما به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، درباره لزوم توجه به اقتباس ادبی در ساخت فیلم گفت: در شرایطی که به ضعیف بودن فیلم‌نامه‌ها در بسیاری از موارد اشاره می شود، آثار ادبی می‌توانند دست‌مایه خوبی برای خلق فیلم‌های سینمایی باشند.

وی که پیش از این دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ نیز بوده است،‌ ادامه داد: من فکر می کنم منابع ادبی برای تولید فیلم‌های سینمایی و سریال های تلویزیونی الان در حوزه هنری فراهم است و موفق ترین مرکزی که طی این سال ها توانسته مجموعه بی نظیری از خاطرات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را جمع‌آوری کند، انتشارات سوره مهر حوزه هنری است.

طباطبایی‌نژاد همچنین افزود: انتشارات سوره مهر کتاب‌های بسیار خوبی دارد که می توانند دست‌مایه خوبی برای اقتباس سینمایی باشند. فکر می کنم این گنجینه عظیم و قابل توجهی است که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و با تبدیل این کتاب ها به تصویر، هم طیف بیشتری از مردم ایران و جهان با واقعیاتی که درباره ایران وجود داشته آشنا می شوند و هم اثر سینمایی ماندگاری که ارزش های سینمایی را داشته باشد خلق می شود.

این مسئول فرهنگی تاکید کرد: بنابراین جا دارد فیلم‌سازان به کتاب های این انتشارات توجه کنند و در عین حال خوب است که خود حوزه هنری در بخش سازمان توسعه سینمایی نیز با جدی گرفتن کتاب‌های خاطرات انقلابی به تولید فیلم های باکیفیت اقدام کند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به کتاب هایی مانند دا و شنام، توضیح داد: منابع مکفی و مستغنی ادبی وجود دارد که ما را از منابع دیگر بی نیاز میکند، فقط کافی است فیلم‌سازان و سرمایه‌گذاران به اهمیت ساخت چنین آثاری واقف و با آثار ادبی تولیدشده در کشورمان بیشتر آشنا شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا فیلم‌هایی با محتوای ضعیف تولید می‌شود و برای ساخت آثار اقتباسی باارزش همتی وجود ندارد، توضیح داد: از مهم ترین دلایل این موضوع به تامین سرمایه برمی گردد. برای ساخت فیلم های بدنه که امکان بازگشت سرمایه راحت‌تر است، سرمایه گذار بیشتری پیدا می شود؛ بنابراین وقتی بخواهیم فیلم های ارزشمند و فارغ از بدنه بسازیم،‌ لازم است دولت و نهادهای فرهنگی مانند حوزه هنری قدم جلو گذاشته و این خلاء را پر کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>