سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ فروردین ۱۳۹۲ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
سینماگران و انتخابات/

افخمی: برای نامزد مورد علاقه‌ام فیلم تبلیغاتی نمی‌سازم

alireza-afkhami

علیرضا افخمی فیلم تبلیغاتی ساختن برای انتخابات ریاست جمهوری را آغشته با غلو دانست و تأکید کرد علاقه‌ای به اینگونه فعالیت‌ها ندارد.

علیرضا افخمی فیلم تبلیغاتی ساختن برای انتخابات ریاست جمهوری را آغشته با غلو دانست و تأکید کرد علاقه‌ای به اینگونه فعالیت‌ها ندارد.

علیرضا افخمی درباره تحلیل خود از حضور هنرمندان سینما در برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری به سوره سینما گفت: نفس این قضیه که یک هنرمند بخواهد از تخصصش در راستای معرفی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری به مردم استفاده کند بد نیست و من با تحلیل‌هایی که هنرمند را در این زمینه صاحب صلاحیت نمی‌دانند موافق نیستم.

وی افزود: متأسفانه همیشه حضور سینماگران در چنین برنامه‌هایی محکوم می‌شود اما اگر مثلا یک خوشنویس از هنرش در تراکت تبلیغاتی یک نامزد انتخابات استفاده کند کسی او را محکوم نمی‌کند. فکر نمی‌کنم با هیچ تئوری و مباحث نظری بتوان فعالیت تبلیغاتی سینماگران در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.

کارگردان مجموعه «او یک فرشته بود» ادامه داد: در صورتی می‌توان از این مسئله انتقاد کرد که فیلمساز با استفاده از توانایی‌اش به نشر دروغ و بزرگ‌نمایی در مورد نامزد موردنظرش بپردازد. قطعا چنین استفاده‌ای از تخصص هنری را باید مورد توبیخ قرار داد. اگر فیلمساز به کاری که انجام می‌دهد ایمان و اعتقاد داشته باشد نمی‌توان او را مورد سرزنش قرار داد اما اگر مطالب غیرواقعی و غلوشده از نامزد انتخاباتی را به شیوه‌ای هنرمندانه تبلیغ کند قطعا عمل زشتی را مرتکب شده و باید رفتارش را مورد انتقاد قرار داد.

این کارگردان اضافه کرد: معمولا فیلم تبلیغاتی ساختن مترادف با کمی دروغ و غلو است و شخصا دوست ندارم حتی اگر به یک نامزد انتخاباتی ایمان و اعتقاد داشته باشم برایش فیلم تبلغاتی بسازم و توصیه‌ای که می‌توانم برای همکارانم داشته باشم این است که وارد این حوزه نشوند چون تا اندازه‌ای مجبور به غلو یا همان دروغ در فعالیتشان خواهند شد حتی اگر این اتفاق نیفتد به هر حال چنین تلقی وجود دارد و باید انتظارات بعضا غیرواقعی نامزدها را در فیلم‌های تبلیغاتی تمکین کنند.

افخمی ادامه داد: بحث آغشته شدن سیاست و هنر به معنای منفی آن را نمی‌فهمم و نمی‌دانم از کجا نشأت گرفته است. ما در سینما ژانر سیاسی داریم. این یعنی هنر و سیاست در جایی به هم گره می‌خورند و این قابل اعتراض نیست. هنر می‌تواند دست به تحلیل سیاسی بزند و این اتفاق اصلا بد نیست. نمی‌توان گفت هنر نمی‌تواند به بیان مسائل سیاسی بپردازد. اگر خارج از هنر و سینما رفتار غیراخلاقی در ارتباط هنر و سیاست صورت بگیرد این مورد بحث است که اتفاقا در همه حرفه‌ها می‌تواند رخ بدهد و فقط مختص به سینما و اساسا هنر نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>