سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
سینماگران و انتخابات/

سجاده‌چی: مردم در امور سیاسی پیرو هنرمندان نیستند

sajjadeh-chi

نویسنده فیلمنامه «روز سوم» تاکید کرد در امور سیاسی مردم تابع نظر و سلیقه هنرمندان نیستند.

نویسنده فیلمنامه «روز سوم» تاکید کرد در امور سیاسی مردم تابع نظر و سلیقه هنرمندان نیستند.

مهدی سجاده چی درباره شرکت هنرمندان در امور تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری به سوره سینما گفت: هر شخصیت حقیقی، حق دارد که در مسائل حقوقی کشورش سهیم باشد و هنرمند از این قائده مستثنی نیست. اگر بخواهیم یک نگاه مدرسه ای و کلاسیک داشته باشیم، هنرمندان دارای یک تاثیر بزرگ روی مردم هستند، اما به نظر من در جامعه ما این تاثیر تا حدود زیادی کمرنگ است. کشور ما حاشیه های زیادی دارد و نظر اهالی هنر ما می تواند جایگاهی شبیه نظر ورزشکاران داشته باشد. به عبارت بهتر، دیدگاه هنرمند بیشتر جنبه تزئینی دارد.

وی افزود: یک هنرمند اگر از میران بالای محبوبیت برخوردار باشد، مردم برای تصمیم گیری سیاسی خودشان منتظر رای او نمی مانند و اینگونه نیست که انتخاب خود را بر این اساس شکل دهند، البته به سبب حاشیه ای بودن این اتفاق، سر و صداهای زیادی ایجاد می شود و به اعتقاد من هیاهوی بسیار برای رخدادی اندک است!

این نویسنده ادامه داد: دلم می خواهد که هنرمند برای مردم ایران دارای تاثیر زیاد در امور سیاسی و اجتماعی باشد، اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید. مسئله خیلی ساده است. اگر حاشیه‌های سینما را از مردم بگیریم، گیشه با رکود مواجه می شود و رابطه ای بین مردم و اصل سینما وجود ندارد. طبیعتا با وجود چنین شرایطی سینما تاثیر زیادی در روند انتخابات ندارد.

سجاده‌چی گفت: اگر ورود به سیاست توسط هنرمندان به شکل گروهی و صنفی انجام شود، به نظر من کار نادرستی است، اما اگر کسی بخواهد به شکل شخصی فعالیت کند، چه اشکالی دارد؟ به هر حال هنرمندان ما هم دارای رویکردها و نظرهایی هستند و البته نمی توان از تمایل هنرمندان برای جذب هزینه هایی که قرار است در جریان انتخابات صرف بشود، چشم پوشید. ضمن اینکه سیاستمداران در این مواقع دست و دلبازی زیادی به خرج می دهند.