سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ خرداد ۱۳۹۵ در ۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

برنامه‌های گفتگومحور رمضان موفق‌تر بودند یا سریال‌ها؟/ برگ برنده «شهر باران» رو شد

shahre-baran1

ماه مبارک رمضان نیز مانند ایام نوروز، باکس مناسبتی ویژه خود را در رسانه ملی دارد؛ باکسی که طی چند سال اخیر با تنوع و استقبال خوبی نیز همراه بوده است.

به گزارش سوره سینما، باکس مناسبتی رمضان همواره مانند نوروز یکی از مهمترین مناسبت‌های طول سال برای تدارک ویژه برنامه‌های مختلف توسط تلویزیون است و در این بین سریال های مناسبتی هم جایگاه ویژه‌ای دارند، چنان که بسیاری از ماندگارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون برای باکس رمضان ساخته شدند.

اما بر خلاف نوروز که در آن شاید تنها سریال ها دارای اهمیت ویژه باشند، در ماه رمضان ویژه‌برنامه‌های ترکیبی و برنامه‌های گفتگومحور، با حال و هوای این ماه نیز رونق می‌گیرند و مخاطبان زیادی دارند.

در سال های اخیر اما به جز «ماه عسل» که برنامه ثابت شبکه سوم سیما در ایام رمضان است، برنامه «شهر باران» هم تبدیل به برنامه ثابت شبکه یک سیما در این ایام شده است و طی چند سال گذشته توانسته است به یکی از برنامه‌های پرمخاطب سیما در ساعات نزدیک به افطار تبدیل شود.

این برنامه در سال جدید با ساختاری متفاوت جلوی دوربین رفته و با محوریت قرار دادن موضوع خانواده به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل اجتماعی کشور به دنبال معرفی الگوهایی مناسب برای خانواده‌های ایرانی است.

با این وجود که محوریت بحث خانواده در تمام برنامه‌ها، توجه به مسائلی مانند تولید داخلی با حضور کارافرینان برتر کشور به همراه خانواده‌شان در برنامه یا موضوعاتی مانند حضور جانبازان به همراه خانواده‌شان، باعث شده است که «شهر باران» نیز در کنار «ماه عسل» بتواند مخاطب بالایی را جذب کند و یکی از برنامه‌های موفق باکس رمضانی باشد.

هرچند که امسال سایر شبکه‌های سیما نیز برای زمان‌های پیش از افطار، اقدام به تولید برنامه‌هایی متنوع در قالبی مشابه کرده‌اند ولی تا اینجا به نظر می‌رسد «شهر باران» و «ماه عسل» به دلیل انتخاب موضوعات و مهمان‌های جذابتر از میان خود مردم از دیگر تولیدات مشابه رمضانی سیما در جذب مخاطب و تاثیرگذاری جلوترند و حتی می‌شود گفت به دلیل دست خالی تلویزیون از سریالهای جذاب، این برنامه‌های گفتگومحورند که بار اصلی باکس رمضان را بر دوش می‌کشند.

اما نکته اساسی این است که توجه به موضوعات اساسی مطرح شده در برنامه‌هایی مانند «شهر باران» می‌تواند غیر از یک ماه رمضان در طول سال نیز ادامه پیدا کند چرا که تجربه رمضان های گذشته نیز نشان داده که مردم از برنامه‌های گفتگو محور ماه رمضان که عموما با حضور چهره‌هایی از میان خود مردم و با طرح موضوعات اساسی روی آنتن می‌روند، استقبال می‌کنند و حالا دیگر «شهر باران» و «ماه عسل» تبدیل به پای ثابت برنامه‌های رمضانی شده‌اند که می‌توانند در طول سال نیز ادامه پیدا کنند.

منبع: نسیم آنلاین


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>