سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۳۹۵ در ۳:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

خاطره‌گویی خانواده شهید دهه هفتادی مدافع حرم در «شهر باران»

shahre baran

خانواده شهید محمدرضا دهقان امیری از شهدای مدافع حرم با حضور در برنامه «شهر باران» از خاطرات این شهید گفتند.

به گزارش سوره سینما، بیستمین قسمت ویژه برنامه رمضانی «شهر باران» میزبان خانواده شهید محمدرضا دهقان امیری از شهدای دهه هفتادی مدافع حرم حضرت زینب(س) بود.

فاطمه طوسی مادر شهید دهقان امیری که به همراه دخترش مهدیه دهقان امیری در این برنامه حضور پیدا کرده بود، در ابتدای برنامه با اشاره به ایام سوگواری مولی الموحدین امیرالمومنین(ع) در ارتباط با تاریخ شهادت فرزند خود گفت: پسر من در اواخر آبان ماه سال جاری در منطقه حلب سوریه به شهادت رسید.

مادر شهید دهقان امیری در ادامه با اشاره به روحیات ویژه این شهید اظهار کرد: محمدرضا در عین آن که یک جوانی با ظاهر امروزی بود ولی روحیه‌ای آرمانگرا داشت و هدف زندگی خود را حرکت در مسیر سیدالشهدا(ع) قرار داده بود.

وی افزود: او برای رسیدن به این هدف تلاش بسیاری کرد و به نظرم آنچه که او را به اوج رساند و سعادت شهادت را نصیبش کرد، مراقبت دقیقش بر رفتار و کردار و گفتارش بود.

این مادر شهید در ادامه سخنانش بیان کرد: من با تمام وجود اعتقاد دارم، راهی که این شهدا انتخاب کردند، راه حقی است و آن‌ها هم اکنون زنده هستند، همچنان که ما بعد از گذشت ۷ ماه از شهادت محمدرضا، حضور او در کنار خود و در محیط خانه احساس می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال پدرام کریمی، مجری برنامه در ارتباط با این که چگونه به حضور شهید دهقان امیری در جبهه‌های جنگ در سوریه رضایت داده است، گفت: محمدرضا از همان کودکی به واسطه شهادت دو تن از دایی‌هایش، عشق زیادی به شهدای دفاع مقدس به ویژه فرماندهان شهید آن دوران داشت.

خانم طوسی افزود: وقتی موضوع مدافعین حرم مطرح شد، محمدرضا نیز به واسطه علاقه‌ای که به شهدا و راه امام حسین(ع) داشت، من و پدرش را به راحتی برای حضور در این عرصه راضی کرد. درواقع ما خودمان مشوّق او شدیم تا وارد این مسیر شود.

مادر شهید دهقان امیری با اشاره به آخرین خداحافظی شهید با خانواده‌اش بیان کرد: محمدرضا در لحظات آخری که می‌خواست از ما جدا شود، از ما در مورد محلی که می‌خواست اعزام شود و انتهای این راه پر از خطر که کشتن شدن است، گفت و از ما پرسید که آیا شما برای من دلتنگ خواهید شد؟

وی افزود: ولی من در جواب به او گفتم، پسرم آخر این راه کشته شدن نیست بلکه شهادت است. وقتی راه و حرف تو حق است و می‌خواهی برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) بروی، من چرا  باید برای تو دلتنگ باشم.

وی ادامه داد: من می‌خواستم این لحظات خداحافظی برای او دلنشین باشد و احساس می‌کردم اگر دلتنگی کنم، محمدرضا سست شود و به این راه نرود و آن وقت من در مقابل حضرت زینب(س) شرمنده شوم.

در ادامه برنامه مهدیه دهقان امیری خواهر شهید با اشاره به آخرین تماس شهید دو روز قبل از شهادتش گفت: وقتی برادرم برای آخرین بار با منزل تماس گرفت از مادرم خواست که برای شهادتش دعا کند و مادرم برای اولین بار به او گفت که ان‌شاءالله شهید می‌شوی.

وی افزود: برای من شنیدن این حرف‌ها خیلی سخت بود درحالی که پیش‌تر از آن با برادرم در مورد متاهل شدنش صحبت می‌کردیم. وقتی می‌خواستم با او صحبت کنم گفتم تو که تکلیفت با خودت مشخص نیست، بالاخره یا ازدواج یا شهادت!

خواهر شهید دهقان امیری ادامه داد: برادرم به من گفت، فکر کنم این حدیث امام علی(ع) رو فراموش کردی که می‌فرمایند: «برای دنیایت جوری برنامه ریزی کن که انگار تا قیامت زنده‌ای و برای آخرتت هم جوری برنامه ریزی‌کن که انگار همین فردا قرار است از دنیا بروی.» و من در مقابل این حرف راهی جز سکوت کردن نداشتم.

مادر شهید دهقان امیری در ارتباط با نحوه شهادت پسرش اظهار کرد: محمدرضا در منطقه العیس با داعشی‌ها درگیر می‌شوند و مورد اصابت گلوله مستقیم توپ ۲۳ قرار می‌گیرند و همراه سه نفر  دیگر از دوستانشان به شهادت می‌رسند که بعدها به شهدای «اربعه حلب» معروف شدند.

وی افزود: پسر من همان‌گونه که می‌خواست شهید شد، همچنان که همیشه می‌گفت مادر دعا کن بی‌سر شهید شوم و بعد از آن همراه با سه نفر از همرزمانش پیشمرگ شدند تا جان ۶۰ نفر دیگر از مدافعین حرم حفظ شود.

مادر این شهید بزرگوار در پایان سخنان خود گفت: از همه جوانان هم سن و سال محمدرضا می‌خواهم که راه او ادامه دهند و نگذارند که پرچم امام حسین(ع) به زمین بماند و بدانند که پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری تنها رسیدن به سعادت ابدی است.

«شهر باران» از تولیدات گروه معارف شبکه اول سیماست که در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۱۹ با اجرای پدرام کریمی و به تهیه‌کنندگی احسان ارغوانی به روی آنتن می‌رود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>