سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ شهریور ۱۳۹۵ در ۳:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب

محمدرضا اصلانی: خلاقیت از صفات خداوند است/ سینمای مستند کپی از واقعیت

40cheragh-aslani

محمدرضا اصلانی مستندساز معتقد است خلاقیت از صفات خداوند است و اگر انسان به عنوان اشرف مخلوقات و خلیقه خدا بر زمین خلاقیت در زندگی به ویژه هنر را حذف کند، دیگر خلیفه خدا نیست.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی این جشنواره، در حوزه سینما با موضوع مستندسازی عصر روز گذشته ۲۵ شهریورماه با مدیریت محمدرضا اصلانی در پردیس سینما ملت برگزار شد.

محمدرضا اصلانی مستندساز با بیان این مطلب که سینمای مستند کپی از واقعیت است گفت: در تاریخ سینما مستندسازان مدعی بودند که واقعیت را نشان می دهند و این واقعیت را سند می دانستند این در حالی که است که همواره کپی و به عبارتی تمثیلی از سندیت جهان را عرضه می کردیم.

کارگردان مستند «جام حسنلو» یادآور شد:خلاقیت از صفات خداوند است و اگر انسان به عنوان اشرف مخلوقات و خلیقه خدا بر زمین، خلاقیت در زندگی به ویژه هنر را حذف کند، دیگر خلیفه خدا نیست.

وی تاکید کرد: خلاقیت در سینمای مستند ضرورت دارد. چراکه خلاقیت ضرورتی اسطوره‌ای، دینی، تاریخی و اجتماعی است.

این مستندساز تصریح کرد: جامعه ما قرن‌ها است که خلاقیت را از دست داده، به همین دلیل بیش از ۳۰۰ سال است که در تاریخ جهان حضور نداریم.

اصلانی افزود: در جهان مدرن بدون خلاقیت می‌توانید بخشی از جامعه نباشید، به این معنا که آماری از جامعه هستید اما در جامعه حضور ندارید.

اصلانی با اشاره به این مطلب که صنعت یک امر خلاق است و توقف در آن مرگ صنعتی است، خاطر نشان کرد: اگر سهمی از تاریخ نداشته باشیم ملت بودن ما حذف می‌شود و تنها آماری از جمعیت هستیم.

این مدرس دانشگاه در پایان بیان کرد: سینمای مستند را به واقعیت متصل می کنند.اما باید دانست واقعیت چیست. من معتقدم مستندساز با خود واقعیت مواجه نیست بلکه با ظهور واقعیت مواجه است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>