سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مهر ۱۳۹۵ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

«در محاصره» برای مخاطب عام ساخته شده است/ «در محاصره» بر خلاف «ایستاده در غبار» ساختاری داستانی دارد

dar-mohasere1

امیرمهدی پوروزیری گفت: فرمی که ما در سریال «در محاصره» به کار گرفتیم شاید کمتر کسی استفاده کند چرا که درآوردن آن به سادگی صورت نمی‌گیرد. بسیار سعی کردیم تا محاصره را به گونه‌ای از کار دربیاوریم که برای مخاطب خسته کننده نباشد.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای مجموعه تلویزیونی «در محاصره» با حضور امیرمهدی پوروزیری کارگردان این مجموعه، سلمان فرخنده بازیگر آن و ابوذر حیدری تدوینگر سریال صبح امروز در مجموعه فرهنگی سرو برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرمهدی پوروزیری کارگردان «در محاصره» گفت: چیزی که همیشه از یک سریال یا یک فیلم می‌پرسند این است که راجع به محتوای آن فیلم یا سریال توضیح دهند اما چیزی که به نظر من مهم فرم است و درواقع این فرم است که محتوا را می‌سازد. همیشه موضوعاتی که به محاصره یک شهر ختم می‌شود برای مخاطبان جذاب است چرا که می‌توان تمام عناصر دراماتیک را به نمایش کشاند.

وی در ادامه با اشاره به ایستادگی مردم آبادان د دوران دفاع مقدس اظهار کرد: گرفتن یک شهر یعنی اینکه نیروی زمینی برود داخل آن شهر و آن شهر را تسخیر کند اما این کار، کار ساده‌ای نیست چرا که وقتی مردم در آن شهر زندگی می‌کنند آنجا را که خانه و کاشانه‌شان است به سادگی رها نمی‌کنند درست مانند کاری که مردم آبادان در ۸ سال دفاع مقدس انجام دادند. آنها ایستادند و ایستادگی کردند.

این کارگردان تلویزیون در ادامه با اشاره به فرم خاص روایی مجموعه در محاصره گفت: فُرمی که ما در سریال در محاصره به کار گرفتیم شاید کمتر کسی استفاده کند چرا که درآوردن آن به سادگی صورت نمی‌گیرد. بسیار سعی کردیم تا محاصره را به گونه‌ای از کار دربیاوریم که برای مخاطب خسته کننده نباشد. قسمت مهم اینگونه سریالها بخش فیلمنامه است؛ ما برای تدوین فیلمنامه در محاصره تحقیق‌های بسیاری انجام داده‌ایم و حدودا مواد آن ۶ ماه زمان برد. زمان تصویربرداری این سریال نیز حدود ۴۵ روز به طول انجامید.

dar-mohasere2

پوروزیری در پاسخ به سوالی در ارتباط با شباهت اثرش با  فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» توضیح کرد: به نظرم شباهت چندانی ندارد چرا که فیلم ایستاده در غبار بسیار خاص است و به شخصیت خاصی چون حاج احمد متوسلیان می‌پردازد اما در محاصره به این شخصیت پرداخته نمی‌شود بلکه داستانی را جلو می‌برد. ما تمام تلاش خود را کردیم تا صحنه‌های سریال در محاصره داستانی به نظر برسد تا مستند.

وی اضافه کرد: شیرین‌ترین بخش این سریال برای من همکاری با احسان عبدی و محمد معتمدی به عنوان آهنگساز و خواننده این سریال بود؛ این دوستان وقتی در لوکیشن ما حضور پیدا کردند تمام حس خود را به کار گرفتند تا موسیقی در محاصره که امروز شاهد آن هستید شکل بگیرد.

کارگردان سریال سریال «شادآباد» در ادامه سخنان خود درباره همکاری با گروه فیلمسازی روایت فتح اظهار کرد: همکاری با آنها برایم بسیار جذاب بود چرا که آنها برای فیلم و سریالی که می‌سازند ارزش بالایی قائلند. گروه روایت فتح در این چند ساله سعی کرده است فیلمنامه‌های خوب را جمعبندی کند و بخت برای ساخت آنها با کارگردانی به تعامل برسد؛ متاسفانه برخی از گروههای فیلمسازی صرفا برای آنکه فیلمی بسازند کارگردانی را صدا می‌کنند و می‌گویند چه فیلمنامه‌ای داری که بسازی؛ خوشبختانه گروه روایت فتح از این جامعه مستثنی است.

پوروزیری درباره پخش این سریال در چندین شبکه تلویزیونی بیان کرد: خوشبختانه تلویزیون کشور ما برای مخاطبان خود ارزش بسیار والایی قائل است. اینکه این سریال از چندین شبکه تلویزیونی پخش می‌شود برای آن است که اثری ارزشمند به نحو احسن به نمایش درآید.

dar-mohasere3

ابوذر حیدری تدوینگر سریال در محاصره درباره شباهت سریال در محاصره با فیلم ایستاده در غبار اظهار کرد: به نظرم فرم کلی سریال در محاصره با ایستاده در غبار تفاوت بسیاری دارد. سریال در محاصره، داستانی است که مستند به آن تزریق شده است در صورتی که ایستاده در غبار مستندی است که داستان به آن تزریق شده است؛ بنابراین این دو به هیچ عنوان نمی‌توانند شبیه به هم باشند هرچند که من ارادت خاصی به فیلم ایستاده در غبار محمدحسین مهدویان دارم.

سلمان فرخنده بازیگر سریال در محاصره در این نشست گفت: این سریال به لحاظ حسی با فیلم و سریالهایی که تاکنون بازی کرده بودم برایم جذابتر بود و با آن ارتباط قلبی برقرار کردم. این سریال شهر آبادان را ورای آن چیزی نشان می‌دهد که تاکنون به نمایش کشیده شده است. البته بازی در این سریال برای من دشورایهایی داشت که در هیچ کار دیگری با آن روبرو نشده بودم اما با این حال آن را دوست دارم. شخصیت محمد در این سریال که من آن را ایفا کردم شخصیتی دراماتیک بود به خاطر همین توانستم با آن ارتباط خاصی برقرار کنم.

وی درباره تفاوت سریال در محاصره با ایستاده در غبار اظهار کرد: به نظر من به هیچ عنوان نمی‌توانم این دو اثر را با هم مقایسه کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>