سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مهر ۱۳۹۵ در ۱:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب

پخش خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت شهید آیت‌الله بهشتی در شبکه مستند

shahid-beheshti

مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» خطبه های نماز جمعه تهران به امامت شهید آیت الله بهشتی در ۲۷ آبان سال ۱۳۵۹ را در هشتمین روز از ماه محرم برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، در ابتدای خطبه ها که در دانشگاه تهران ایراد شده، شهید بهشتی سخنانش را به صورت گفتگو با امام حسین (ع) آغاز میکند و خطاب به ایشان می گوید: حسین جان وقتی خواستی مردم را دعوت کنی به قیام علیه یزید و یزیدیان، دعوتت این بود که آیا نمی بینید که حق معیار و ملاک عمل مردم و مسئولان نیست؟

حسین جان در همین روزها وقتی در راه و مسیر آنجا که بر پشت مرکب راهوارت چشمانت گرم شده بود و رویای کوتاهی دیدی و سربرداشتی و گفتی انا لله و انا الیه راجعون، فرزند جوان برومندت علی اکبر (ع) پرسید پدرم مطلب چیست؟ گفتی می بینم که همه ما داریم به سوی میدان شهادت خونبار می رویم علی اکبر از شما سوالی کرد و پرسید بابا جان مگر ما در راه حق هستیم فرمودی علی جان بله. آن وقت علی اکبرت آن جمله تاریخی که آموزنده راه جهاد و هنر شهادت به همه جوان ها و غیر جوان ها است بر زبان آورد و گفت: «پدرم اگر ما به راه حق می رویم از مرگ باکی نداریم»

شهید بهشتی در بخش دیگری از این خطبه خطاب به مردم تأکید می کند: شما ای حسینی ها و شما ای زنان زینب گونه امروز دارید به تاریخ نشان می دهید که خون علی اکبر هدر نرفته است. آن روز امام حسین (ع) در آن جامعه ظلمت زده یزیدی فریاد برمی آورد «هل من ناصر ینصرنی» جواب خیلی کم شنید. حسین جان امروز فرزند قهرمانت امام امت هل من ناصر نگفته توده های میلیونی از سراسر ایران و گروه های حماسه آفرین از سراسر جهان او را لبیک می گویند.

«تاریخ شفاهی ایران» دوشنبه ۱۹ مهر ماه ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و سه شنبه ۲۰ مهر ماه ساعت ۱۲ بازپخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>