سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ آبان ۱۳۹۵ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

هیات داوران نخستین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه معرفی شدند

davaran-hamayesh

اعضای هیات داوران و کمیته علمی نخستین همایش بین المللی «فیلم کوتاه؛ گذشته، حال، آینده» معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، احمد ضابطی جهرمی، علیرضا قاسم خان، روح الله حسینی و شهاب اسفندیاری اعضای هیات داوران و کمیته علمی نخستین همایش بین المللی «فیلم کوتاه؛ گذشته، حال، آینده» را تشکیل می دهند.

سعید توکلیان معاون آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران و فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران در فرایند داوری مشارکت دارند.

نخستین همایش بین المللی  فیلم کوتاه با عنوان «فیلم کوتاه؛ گذشته، حال، آینده» ۱۸ و ۱۹ آبان در حاشیه سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می شود.

احمد ضابطی جهرمی/ ۱۳۳۰/ جهرم

تحصیلات: کارشناسی کارگردانی سینما و تلویزیون دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر

احمد ضابطی جهرمی از پژوهشگران صاحب نام سینما و تلویزیون ایران است که در حوزه‌ تدوین و کارگردانی، آثار مستند زیادی از خود به‌جا گذاشته است. در حوزه‌ پژوهش و تألیف ۲۲ جلد کتاب و بیش از ۷۰ مقاله‌ علمی پژوهشی از او به چاپ رسیده است. «پیکره زرین شیوا» جایزه‌ جشنواره‌ جهانی فیلم دانشجویی «دهلی نو، مدال طلای جشنواره بین المللی لوزان سوئیس و پالادیوم نقره‌ی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های ورزشی پالرمو از جمله جوایز ارزشمندی است که به آثار مستند او تعلق گرفته است. جهرمی که دارنده دانشنامه‌ شایستگی علمی تدریس از انستیتو اتحادیه رادیو – تلویزیون آسیا و اقیانوسیه (AIBD) و دانشگاه NTV استرالیا است با درجه‌ «استاد تمام» عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما است و در دیگر دانشگاه‌های سینمایی کشور نیز تدریس می‌کند.

علیرضا قاسم‌خان/ ۱۳۴۲ /تهران

تحصیلات: کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی

علیرضا قاسم‌خان در دوران فعالیت‌های فرهنگی خود مدیریت سینماتک موزه هنرهای معاصر، دبیری و قائم مقامی فرهنگستان هنر، ریاست هیئت علمی کنفرانس فیلم قاجار و دبیری بخش فیلم پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بر عهده داشته است. او ضمن تدریس دانشگاهی کتاب‌های «عکسهای تعزیه ایران در دوره ی قاجار» و «انسان سینما شهر» را تألیف کرده است. از آثار مستند او می‌توان به مستندهای «سفر آواز و ارغنون»، «مفهوم باغ در مینیاتور ایران»، «نواهای گمشده»، «سمت خاموش یک عکس»، «نقاره»، «آوازهای دریانوردان خلیج فارس»، «درخت سخنگو» و …، اشاره کرد. قاسم‌خان در حال حاضر معاون پژوهش و تحقیقات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

روح ا… حسینی/ ۱۳۵۷/ خمین

تحصیلات: کارشناسی مترجمی از دانشگاه علامه طباطبائی، کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران

دکتر روح‌ا… حسینی، رئیس و دبیر شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران است. وی هم‌چنین در گروه مطالعات اروپای دانشکده مطالعات جهان، دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی و موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران سابقه‌ی فعالیت و مدریت دارد. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های متعدد کتب «جامعه و فرهنگ ساحل عاج»، « انقلاب های عربی از نگاه نشریات سیاسی مشهور غرب»، و «فایده ادبیات، مقدمه و ترجمه»، را به رشته‌ی تحریر درآورده است. همچنین از دیگر آثار وی می‌توان به «بررسی تقابل رستم و اسفندیار در شاهنامه بر اساس نظریه تقابل دوگانه لوی استروس»، «زیبایی‏شناسی و سیاست در آثار گونتر گراس»، «امیل دورکیم و تأمل در باب آموزش» و …  اشاره کرد.

شهاب اسفندیاری/ ۱۳۵۶/ اصفهان

تحصیلات: کارشناسی و کارشناسی‌ارشد سینما از دانشگاه هنر، دکترای رشته‌‎ی «نظریه انتقادی و مطالعات فیلم» از دانشگاه ناتینگهام انگلستان

دکتر شهاب اسفندیاری استادیار و مدیر گروه سینما در دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر است. او هم‌زمان با تحصیل در مقطع دکتری، تدریس درس «جهانی شدن» را نیز در گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه ناتینگهام انگلستان در پرونده‌ خود دارد. مقالات علمی پژوهشی او توسط ناشران معتبر بین‌المللی همچون Iranian Studies و نیز در کتاب‌های ناشران معتبری مانند Routledge و IB Tauris منتشر شده است. وی در سال ١٣٩٣ دبیر علمی همایش ملی «سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست‌ها، نقدها» بود که برگزیده‌ مقالات آن در کتابی توسط انتشارات سوره مهر در سال ١٣٩۵ منتشر شد و همچنین دبیر همایش «اکران فیلم خارجی: فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی» در سال ١٣٩۵ بوده است. دکتر اسفندیاری تولید چندین اثر مستند تلویزیونی را در پرونده‌ کاری خود دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>