سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آذر ۱۳۹۵ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در نشست مشترک معاون رایزنی فرهنگی افغانستان و رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان شد؛

اعلام آمادگی برای برگزاری اولین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان/ تاسیس مرکزی برای عرضه محصولات فرهنگی/ مشارکت در تاسیس سینمای چند سالنه در کابل

Hamzezadeh-Noroozi

محمد حمزه‌زاده آمادگی برای ساخت و تاسیس سینمای چند سالنه شبیه سینما آزادی تهران با همکاری نهادهای رسمی افغانستان را از برنامه های حوزه هنری عنوان کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، نشست مشترک دکتر نوروزی معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با محمد حمزه زاده قائم مقائم حوزه هنری و رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در محل حوزه هنری برگزار شد. در این نشست آقایان: علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال  و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری نیز حضور داشتند.

دکتر نوروزی در این جلسه با بیان این که پیوندهای عمیق فرهنگی که ما با افغانستان داریم اگر از آن غافل شویم در آینده دچار مشکل خواهیم شد. گفت: از جهت عمق رابطه تاریخی، گستره، تنوع و اشتراک زمینه های فرهنگی و حجم ارتباطات انسانی به واسطه مهاجرت، تقریبا رابطه اجتماعی فرهنگی ایران و افغانستان در دنیا بی نظیر است.

وی ادامه داد: از زمان های دور و پیش از انقلاب اسلامی محصولات فرهنگی تولید شده در ایران به صورت مستقیم در افغانستان توزیع و مصرف می شده است. در حال حاضر هم اکثر مجلات مهم و معتبر ایرانی در افغانستان توزیع و مورد استقبال جامعه فرهنگی افغانستان قرار دارد. این موضوع در مورد تولیدات سینمایی نیز صادق است.

معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ شبکه تلویزیونی خصوصی در این کشور خاطرنشان ساخت: یک فضای رقابتی بین این شبکه ها وجود دارد برای جذب مخاطب و تقریبا تمام این شبکه ها برنامه ای برای پخش سریال ها، فیلم های سینمایی و سایر محصولات تصویری ایران دارند و  با وجود عدم منع قانونی در توزیع محصولات فرهنگی کشورها، ۶۰ الی ۷۰ درصد بازار محصولات فرهنگی این کشور به تولیدات فرهنگی ایران اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: مردم این کشور نگاه ویژه ای به سینما و سینماگران ایران دارند و اتفاقات این دوره جشنواره فیلم زنان افغانستان گواه این ماجراست. در این جشنواره با وجود حضور سینماگران صاحب نامی از چندین کشور، حضور سینماگران ایرانی بیشترین تیتر خبری را در دوران برگزاری جشنواره به خود اختصاص داده بود.  این استقبال و توجه فقط به سینما خلاصه نشده و در افغانستان موسیقی ایرانی نیز جزو پرطرفداترین هاست. همچنین در حوزه بازار نشر و کتاب، بازار افغانستان میل زیادی برای استفاده از کتاب های چاپ ایران دارد.

به اعتقاد وی، جامعه افغانستان جامعه بکری برای فیلم سازی است. سوژه های فراوان و جذابیت های بسیاری برای ساخت فیلم دارد و سال ها می توان در موردش فیلم ساخت و آن چه تا امروز کمتر مورد توجه بوده است زیبایی های افغانستان و فرهنگ مردم این کشور برای نمایش می باشد. آنچه که فیلمسازان ما می توانند در خصوص افغانستان بسازند قطعا قابل قیاس با دیگران نیست، چون فهمی که ما از این مردم و فرهنگ به واسطه همزبانی داریم هیچ خارجی دیگری ندارد.

وی اضافه کرد: به رغم تصور ما هنوز بسیاری از مردم افغانستان به ایران سفر نداشته اند و تصویر ایران را از رسانه ها دریافت می کنند. برپایی تورهای ایران گردی برای مسئولین فرهنگی و هنرمندان افغانستان می تواند تاثیر خوبی در زمینه ها و اشتراکات فرهنگی دو کشور داشته باشد.

معاونت رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان اشاره کرد: ما در کنار زبان فارسی باید به زبان پشتو هم توجه داشته باشیم، چرا که بخش قابل توجهی از جامعه افغانستان به این زبان سخن می گویند و این زبان در کنار زبان دری زبان رسمی افغانستان می باشد. لذا ارایه محصولات فرهنگی به این زبان می تواند در تقویت پیوندهای فرهنگی مردم دو کشور تاثیر فراوان بگذارد.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: ارتباط و رفت و آمد هنرمندان و فیلمسازان ایرانی به افغانستان باید گسترش پیدا کند و از طریق شناخت وسیع تر، ساخت فیلم در مورد این کشور افزایش پیدا کند.

علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال نیز در این نشست با بیان اینکه افغانستان از نظر بازار مصرف محصولات فرهنگی ایران قدمت فراوانی دارد و یکی از دلایل این موضوع برگردان زبان است و ایشان نیازی به برگرداندن زبان فیلم ندارند. خاطرنشان ساخت: در حوزه هنری دیجیتال، اولین جای مدنظر، افغانستان بود. تحقیقات اولیه بیانگر این بود که مقوله استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی رو به افزایش است و حوزه هنری آمادگی دارد با همکاری نهادهای رسمی فرهنگی در افغانستان به ارایه خدمات در این عرصه بپردازد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خدماتی که ما می توانیم به جامعه افغاستان ارایه دهیم، شناخت جوان های مستعد و فعال در افغانستان و برگزاری دوره های آموزشی برای ایشان است تا خود بتوانند در این عرصه وارد شده و به تولید محصولات فرهنگی مطابق با نیاز جامعه خود بپردازند.

محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری  با بیان اینکه مهمترین نکته برای حوزه هنری در ارتباط با افغانستان متحد شدن است. عنوان کرد: حوزه هنری در بخش ادبیات و هنر انقلاب اسلامی تلاش کرد تا بیشترین ارتباط را با هنرمندان افغان داشته باشد و تقریبا در همه زمینه های ادبی و شعری افغانستان در حوزه هنری رفت و آمد و محفل دارند و داشتند.

وی با اشاره رویکرد  حوزه هنری حوزه هنری در همکاری و توسعه ارتباطات با جامعه فرهنگی و هنری افغانستان گفت: از آن جایی که امکانات حوزه گسترده نیست تلاش خواهیم کرد در افغانستان ضمن استفاده از ظرفیت های ارتباطی قوی، از انتخاب اهداف بزرگ، خیلی دور و پر خرج  خودداری کنیم و انرژی خود را روی اهداف قابل دسترسی و مورد نیاز و تقاضای نهادهای رسمی فرهنگی این کشور متمرکز کنیم. در این زمینه از کارشناسان داخل و خارج افغانستان که این حوزه را می شناسند کمک می گیریم.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که مد نظر ماست، حوزه تاریخ شفاهی افغانستان در زمینه جهاد و مقاومت مردم این کشور می باشد. همان کاری که در کشورمان ادبیات تاریخ شفاهی برای جوانها بعد از جنگ انجام داده و همین الان هم جزء پر مخاطب ترین و پرفروش ترین محصولات ماست. ما در این زمینه تجربیات خوبی کسب کرده ایم و آماده هستیم این تجربیات را به صورت دوره های آموزشی در اختیار علاقمندان قرار دهیم و اولین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان را برگزار کنیم.

قائم مقام حوزه هنری همچنین، آمادگی برای اعطای نمایندگی رسمی فروش به یکی از انتشارات های افغانستان برای عرضه محصولات فرهنگی و سرمایه گذاری برای تولید کتاب را از دیگر کارهای حوزه هنری در این افغانستان ذکر کرد و افزود: متاسفانه در افغانستان حتی در شهرهای بزرگ این کشور کتاب فروشی مدرن وجود ندارد. ما آماده هستیم چنین فضایی را ایجاد و تامین محتوا کنیم.

وی همچنین، آمادگی برای ساخت و تاسیس سینمای چند سالنه شبیه سینما آزادی تهران با همکاری نهادهای رسمی افغانستان را از دیگر برنامه های حوزه هنری عنوان کرد.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری مشارکت هنرمندان ایرانی در فستیوال ها، عرضه و معرفی آثار مکتوب و تولید و تبادل آثار مشترک در حوزه شعر و ادبیات، برپایی تور افغانستان گردی برای هنرمندان ایرانی و بالعکس را از دیگر زمینه های مشترک فیمابین خواند و خاطرنشان ساخت: در بحث آموزش، می توان فرصت هایی را برای حضور و شرکت مستندسازان مستعد افغانستان فراهم شود تا در ورک شاپ ها و نشست های فرهنگی حوزه هنری شرکت داشته باشند، و این قطعا، برای آینده فیلم سازی افغانستان موثر خواهد بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>