سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش کامل مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران + لیست برگزیدگان

ekhtetamieh-kootah-0

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دوشنبه ۲۴ آبان با اهدای تندیس مولانا به برگزیدگان و اهدای نشان عباس کیارستمی به اصغر فرهادی در تالار اندیشه به کار خود خاتمه داد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، اختتامیه جشنواره سی و سوم عصر دوشنبه ۲۴ آبان با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد و بعد از آن کلیپی از افتخارآفرینی های ورزشکاران ایرانی که منجر به اهتزاز پرچم ایران در میادین جهانی شده اند، پخش شد که انتهای آن با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران همراه بود. پخش کلیپی از گروه «چهل شاهد»  و از جان گذشتگی آنان برای ثبت تصاویر هشت سال دفاع مقدس بخش دیگر آغاز مراسم بود.

در ادامه محمد سلوکی مجری این برنامه ضمن خیر مقدم به هنرمندان، هنردوستان و فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه گفت: فیلمسازان فیلم کوتاه لبریز از انگیزه های بزرگ برای انجام کارهای بزرگ هستند. وی اضافه کرد: امیدوارم مهمانان خارجی تجربه خوبی در بین فیلمسازان سرزمین ما داشته باشند و پیام صلح و دوستی ایران برای آنها دلچسب باشد. سعادت بزرگی است که در خدمت اساتیدی هستیم که با نگاه و کارهایشان عاشق سینما شدیم. فکر و سینمای سرزمین ما مدیون این هنرمندان است.

در ادامه پس از پخش تیزر جشنواره سی و سوم ساخته شهرام مکری، کلیپی از مراحل کار ستاد برگزاری، نحوه آماده سازی کاخ جشنواره، داوری آثار و استقبال مردمی نمایش داده شد.

آرزوی فرخنده کیش برای برگزاری بهتر جشنواره سی و چهارم

در ادامه این مراسم که با حضور حجت اله ایوبی؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی و سید هادی ایازی؛ معاون وزیر بهداشت، هنرمندان و علاقه مندان به سینمای کوتاه برگزار شد، فرید فرخنده کیش؛ دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با گستردگی و تنوع شگفت آوری کار خود را آغاز کرد و از اولین روزهای افتتاح مورد استقبال پرشکوه علاقه مندان این حوزه قرار گرفت.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران افزود: در این جشنواره فیلم های بخش بین الملل از ۱۱۷ کشور جهان در قالب های داستانی، مستند، انیمیشن، و ویدیوآرت در بخش های مسابقه بین الملل اسلام و صلح جهانی، کشورهای آسیایی و بخش غیررقابتی ویدوآرت حضور پررنگی داشتند. در بخش بین الملل ۱۰۸ فیلم از ۳۵ کشور جهان پذیرفته شد که از این میان ۸ فیلم به ایران تعلق داشت. در بخش ملی نیز  حجم گسترده فیلم ها به لحاظ تکثر و تنوع مثال زدنی بود. ۲۴ فیلم مستند از ۴۲۸ فیلم ارسالی، ۶۵ فیلم داستانی از ۱۰۵۰ فیلم، ۲۱ فیلم تجربی از ۲۷۸ فیلم و ۲۸ اثر انیمیشن از ۱۳۸ اثر دریافت شده که طیف وسیعی از سلایق را در بر می گرفت.

فرخنده کیش ادامه داد: سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، با محوریت قرار دادن شهدای جنگ تحمیلی و مدافعان حرم، محیط زیست و توسعه پایدار، پیوند میان دانشجویان و سینما، توجه به ادبیات در نگارش فیلمنامه، رویکرد عمیق و معناگرا به اصول راستین اسلام، عدالت و شجاعت در پرداخت بدیع و هنرمندانه کار خود را آغاز کرد.

به گفته او برگزاری شب های موضوعی در جشنواره از جمله نکات برجسته این دوره بود. محیط زیست، کتاب و کتابخوانی، اسلام و صلح جهانی، بزرگداشت عباس کیارستمی، دانشجویان سینما (نگاه نوع) و شاهدان سینما (گروه چهل شاهد) از عناوین برجسته این شب ها بود. همچنین جلسات بررسی آثار بخش های مختلف از جمله مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی به تفکیک، به همراه مرور آثار استاد خسرو سینایی، بزرگداشت مریم بوبانی، مجید برزگر، مصطفی آل احمد و هوشنگ میرزایی از جمله دیگر برنامه ها بود.

فرخنده کیش اظهار داشت: سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، مفتخر است که توانست برای نخستین بار در بخش جنبی خود برگزار کننده همایش (کنفرانس) بین المللی مطالعات فیلم کوتاه تهران باشد و در این بخش ۳۱ مقاله از میان مقالات ثبت شده از کشورهای مختلف جهان را انتخاب و ارائه کنند. احمد ضابطی جهرمی، علیرضا قاسم خان، روح الله حسینی و شهاب اسفندیاری این مقالات را داوری کردند.

به گفته او در این جشنواره نشست های تخصصی با موضوعات زیبایی شناسی صدا، ساختار فیلم کوتاه، موسیقی فیلم، تیتراژ در فیلم کوتاه، جشنواره هیروشیما، جشنواره تامپره فنلاند، نشست فیلم کوتاه آلمان، کارگاه فیلمنامه نویسی فرهاد توحیدی و نشست سینما و یک دیدگاه با موضوعات سینمای ابراهیم حاتمی کیا، فیلم کوتاه بعد از ساخت توسط دکتر محمدعلی حسین نژاد، نگاه کردن با دوربین توسط مهدی کرم پور، جایگاه تدوین در سینمای حرفه ای توسط نازنین مفخم و سینمای احمدرضا درویش از ابتدا تا رستاخیز از عناوین این نشست ها بود.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: شب بزرگداشت عباس کیارستمی از دیگر برنامه های این جشنواره بود که با استقبال کم نظیر مخاطبان روبه رو شد. ۱۷ فیلم یک دقیقه ای از شاگردان کیارستمی با محوریت این کارگردان فقید و فیلم « دقیقه ۷۶ و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف الله صمدیان در این شب به نمایش درآمد و همچنین کتاب اشعار مرحوم کیارستمی برای یادداشت و امضا در اختیار حضار قرار گرفت.

به گفته او پاسداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم نیز از جمله برنامه های ویژه جشنواره سی و سوم بود که صیانت از حرمت انسانی و اسلامی محور این رویداد بود.

فرخنده کیش در پایان با تشکر از همه همکارانی که تلاش یک ساله آنان در برگزاری مطلوب و در شان این جشنواره تاثیر بسیار داشت، خاطر نشان کرد: از فردا به فکر آینده ای بهتر با تلاش بیشتر خواهیم بود و انشاءالله جشنواره سی و چهارم در مراتب والاتر برگزار شود.

ekhtetamieh-kootah-2

اهدای جوایز جنبی

مراسم اهدای جوایز سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با جایزه بهترین فیلم از نگاه گروه هنر و تجربه توسط هوشنگ گلمکانی و جعفر صانعی مقدم آغاز شد. صانعی مقدم در این بخش گفت: به جای پنج برگزیده در این بخش، با توجه به کیفیت آثار، گروه هنر و تجربه هفت برگزیده داشت، به همین دلیل به جای یک جایزه، دو جایزه اهدا خواهیم کرد.

اسما ابراهیم‌زادگان یکی از برگزیدگان جایزه هنر و تجربه، هنگام  دریافت جایزه خود گفت: این جایزه به خاطر گروه خوبی است که داشتم. از حمایت‌های آرش رصافی که برای فیلم «حفره مشترک» انجام داد تشکر می کنم. یادم می آید او به من گفت: من پشت این میز نشسته ام تا شما فیلمسازان جوان را کشف کنم.

در ادامه جوایز بخش استعدادیابی که توسط ۳۳ داور انتخاب شده بودند، اهدا شد. علی‌اکبر قاضی‌نظام، نواب محمودی، آذر محرابی، عظیم نجفی برای اهدای این جایزه روی صحنه آمدند. قاضی‌نظام به عنوان نماینده هیأت داوران این بخش با بیان اینکه دوستان فیلمساز تجربه شما را به تماشا نشستیم و از نگاه بدیع و دستاوردهای بدیع شما به وجد آمدیم، اضافه کرد: هدف کسب نگاه نو بود. ما در این بخش محدود به انتخاب ۵ برگزیده بودیم؛ بعضی فیلم‌ها آنقدر خوب بودند که به نتیجه رسیدیم جوایز را به آن‌ها اختصاص بدهیم. با اشتیاق منتظر تجربه ها و فیلم‌های آینده گروه برگزیده هستیم.

جایزه بعدی به انتخاب انجمن تهیه‌کنندگان سینما اختصاص داشت. در این بخش علیرضا حسینی و سعید رشتیان برای اهدای جایزه بهترین فیلم منتخب انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند روی صحنه رفتند.

حمید جعفری؛ کارگردان فیلم مستند «بَرد» و برگزیده انجمن تهیه‌کنندگان سینما، پس از کسب جایزه گفت: همیشه جایزه فیلم مستند، انیمیشن و تجربی کمتر از فیلم داستانی است و جالب است که این سوال هم برای کسی پیش نمی آید که چرا جایزه این بخش کمتر است. این مشکل ما نیست و مشکل مسئولان است. تقاضا می کنم و نماینده ای نداشتیم

جوایز بخش آسیفا، انجمن صنفی فیلم کوتاه تهران توسط آرش رصافی و عاطفه خادم الرضا اهدا شد. رصافی که در طول مراسم مورد تقدیر و تشکر برگزیدگان قرار گرفته بود پشت تریبون آمد و گفت: ارادت قلبی خودم را به دوستان فیلمساز عرض می کنم. آنچه انجام می دهم انجام وظیفه است. لطفا به دلیل ضیق وقت، من را بیشتر شرمنده نکنید.

جایزه بزرگ کتاب و سینما توسط محمدعلی جلیسه و افشین داورپناه اهدا شد.  جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در صحبتی کوتاهی با ابراز  خوشحالی ازهمزمانی مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران با آغاز هفته کتاب، بیان کرد: این افتخار را داشتم که برای دومین بار در خدمت جوانان مملکت باشیم. آینده سازان ایران با این حرکت، سینمای ایران را عمیق و پررنگ تر خواهند کرد.

ekhtetamieh-kootah-1

برگزیدگان بخش بین الملل

در ادامه مراسم ویدئویی از معرفی داوران بخش بین الملل به زبان خودشان پخش شد و داوران این بخش؛ خسرو سینایی از ایران، ژولیت دورت از بلژیک، یوکا-پکا لاکسو از فنلاند، شوبرا گوپتا از هندوستان و آنا هنکل-دونرسمارک از آلمان روی صحنه آمدند.

سفیر هلند در هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم تجربی، گفت: خوشحالم که برای دومین بار در این جشنواره هستم و برای هلند جایزه می گیرم. صنعت فیلمسازی هلند بسیار خلاق است و جای تعجب نیست که جایزه ببرد.

خسرو سینایی؛ رئیس هیأت داوران بخش بین‌الملل هنگام اهدای جایزه بهترین فیلم آسیایی، از اهدای جایزه به کارگردان فیلم «پروانه در زمستان» ابراز خوشحالی کرد و گفت: جایزه فیلمی ظریف که مثل اشعار هایکو ژاپنی است را اهدا می‌کنم.  به عنوان ایرانی مفتخرم به حضور این فیلم و جایزه‌ای که به آن تعلق گرفت. خوشحالم که سایر اعضای هیات داوران نیز درخصوص این جایزه با من هم عقیده بودند و ما توانستیم با یک اجماع نظر جایزه را به فیلمی که لایقش است بدهیم.

کارگردان فیلم «پروانه در زمستان» هنگام دریافت جایزه خود با بیان اینکه من این لحظه را فراموش نمی کنم، گفت: خاطرات برای من مهم هستند و سینما چیزی جز خاطره نیست.

سفیر بلژیک نیز به هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی بیان کرد: خیلی متشکرم و خوشحالم بین آدم‌های با استعداد هستم. پیام من این است در بلژیک دوستان زیادی دارید. بلژیکی‌ها سینمای ایران را تحسین می کنند. امیدوارم تبادل فرهنگی دو کشور بیشتر شود.

یوکا-پکا لاکسو یکی از اعضای هیأت داوران بخش بین‌الملل نیز به عنوان آخرین نفر برای اهدای جایزه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سلام. افتخار بزرگی است که جایزه رسمی را اعلام می‌کنم. قبل از آن می خواهم از همه و به خصوص دبیر جشنواره و کسانی که اقامت خوبی را برای من فراهم کردند تشکر کنم. می خواهم تشکر کنم از فیلمسازان چون کار داوری ما خیلی سخت شده بود. حال به طور رسمی از تمام داوران جایزه بزرگ جشنواره را به آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم «هنوز نه» تقدیم کنم.

بزرگداشت های جشنواره سی وسوم

ادامه مراسم به برزگداشت‌های این دوره جشنواره اختصاص داشت. بزرگداشت‌هایی که به ترتیب برای هوشنگ میرزایی، مجید برزگر، مصطفی آل‌احمد و مریم بوبانی توسط حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و فرید فرخنده‌کیش، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران انجام شد.

هوشنگ میرزایی که نخستین تقدیر شده این بخش بود، سخنانش را با یادی از زنده‌یاد عباس کیارستمی آغاز کرد و گفت: همه ما مدیون تجربه های او هستیم. یاد او باعث شد که نه صدا بلکه تمام تنم بلرزد. از سال ۶۸ عضو انجمن سینمای جوانان ایران بودم و در آبادان و خرمشهر ۲۰ فیلم ۸ میلیمتری ساختم. فیلم‌های من در جشنواره های درجه یک دنیا بوده اند، اما حقیقت این است که از سال ۶۸ تا امشب دیده نشده ام. همیشه تعجب می کردم چرا صدایی نیست که من را بشنود. حالا دیده شدم، از حمایت فرید فرخنده کیش تشکر می‌کنم که من را دید. از همسر و فرزندم تشکر می کنم که سختی ها را تحمل کردند. فیلم‌های من تا به حال جریان‌ساز بوده است. آنجلو پولوس یکی از فیلم‌های من را تحسین کرد و به آن جایزه داد. او در پایان با تشکر از احمد ضابطی جهرمی، گفت: ادعایی ندارم و خاک پای همه فیلمسازان کوتاه هستم.

ekhtetamieh-kootah-3

مجید برزگر نفر بعدی‌ای بود که برای تقدیر در بخش بزرگداشت روی صحنه آمد. او در سخنان کوتاهی گفت: حتما امشب شب خوبی برای من است. امسال دو فیلم «وال ها» و «هنوز نه» با تهیه کنندگی من در اختتامیه درخشید و از آن خوشحالم. از هنر دوستانم در انجمن و به طور ویژه از همسرم تشکر می کنم. اما نکته ناراحت‌کننده‌ای هم هست. دو روز پیش زمزمه‌هایی از رفتن آرش رصافی از انجمن شنیدم. آقای ایوبی و فرخنده کیش خواهش می کنم نگذارید این اتفاق بیفتد. جلو آن را بگیرید و نگذارید او از انجمن برود.

مصطفی آل‌احمد سومین تقدیری بخش بزرگداشت‌ها با بیا این‌که از حضور در جمع شما خوشحالم، افزود: چند هفته پیش درباره محمد آفریده صحبت می کردیم، بسیاری متعجب‌اند که این مرد چطور این همه تحمل عقیده مخالف خودش را دارد. ناصر تقوایی، کیانوش عیاری و… به نیکی از محمد آفریده یاد کردند. به همین دلیل از او خواهش می‌کنم در این عرصه بماند. عرصه فیلم کوتاه، عرصه همدلی و زیبایی ها است. امیدوارم با صرافت همه به جریان فیلم کوتاه کمک کنند.

مریم بوبانی، بازیگری که در بسیاری از فیلم‌های کوتاه همراه جوانان فیلمساز بوده است، آخرین نفری بود که در بخش بزرگداشت‌ها مورد تقدیر قرار گرفت. او در چند جمله ضمن ابراز خوشحالی از این‌که انجمن سینمای جوانان ایران از یک آدم سالخورده قدردانی کرده است، افزود: من بدون هیچ چشمداشتی کار کوتاه را دنبال می کنم چون خلاقیت و جسارت بیشتری در این عرصه وجود دارد. من عاشق این ها و کمک به جوانان هستم.

قدردانی ایوبی از فیلمسازان کوتاه

حجت‌اله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی که برای اهدای لوح‌های تقدیر روی سن آمده بود، در جملاتی کوتاه درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در روزی که در کاخ جشنواره حضور داشتم، شور و اشتیاق شما فیلمسازان و علاقه‌مندان دلگرم کننده بود. اگر هزاران دام هم باشد شما حضور خواهید داشت. فیلم های خوبی در جشنواره حضور داشتند و برای داوران شگفت انگیز بود. همه کسانی که می خواهند نام هنر پر آوازه باشد خوشحالند. انجمن سینمای جوانان ایران با انرژی کار و خدمت ارائه می‌‌دهد. از چهره های شاخص و دیدنی و شنیدنی قدردانی شد، از دست اندرکاران انجمن و برگزارکنندگان این انجمن تشکر می کنم. امیدوارم اقامت داوران خارجی در ایران آرام و خوب بوده باشد. از ۲ نماینده مجلس، پژمان فر و جعفرزاده که با گرفتاری‌ها خود به اینجا آمدند تشکر کنم.

برگزیدگان بخش ملی

در ادامه مراسم با پخش ویدیوئی اعضای هیأت داوران بخش ملی به زبان خودشان معرفی شدند و اکبر عالمی، محمدرضا هنرمند، رضا میرکریمی، محسن امیر یوسفی و داود خیام با حضور روی صحنه جوایز بخش‌های مختلف را اهدا کردند.

علیرضا دهقان؛ برنده جایزه بهترین فیلم با موضوع محیط زیست پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آلن رزتال می گوید هیچ مستندی در یک شب ساخته نمی شود. مستندی تولید نمی شود مگر با حماقت، رویا و… مستندساز، مستندسازان دیوانه اند و هنر تمام چیزها می جنگند و ما تمام تلاشی که می کنند جیبشان خالی است.

پریان شعله ور که بهترین جایزه تدوین در بخش ملی را دریافت کرد، در اعتراض به عدم حضور زنان در ترکیب هیات داوری، گفت: نمی‌دانم چرا فیلمسازان خوب زن در هیات داوران نادیده گرفته می شوند. او در ادامه جایزه خود را به کاوه مظاهری کارگردان فیلم «روتوش» تقدیم کرد.

سونیا سنجری؛ بهترین بازیگر زن سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران از حضور این جایزه در جشنواره ابراز خوشحالی کرد و گفت: بالاخره بعد از سی و سه دوره جایزه بازیگر زن به جشنواره اضافه شد. امیدوارم این اتفاق ادامه پیدا کند و سال بعد با جای خالی‌اش مواجه نشویم. من این جایزه را به کریم لک زاده و فیلم «دختری در میان اتاق» تقدیم کنم.

ekhtetamieh-kootah-4

فرید سجادی‌حسینی جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره، از انجمن سینمای جوانان ایران و فرید فرخنده کیش بابت حمایت از جوانان تشکر کرد.

فرنوش عابدی، که جایزه بهترین متحرک‌سازی در آثار پویانمایی را دریافت کرده بود، عنوان کرد: ارزش این جایزه بیشتر به کسانی است که آن را به من اهدا کردند.

حامد نجابت، برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: پارسال فیلم «مقنعه» را داشتم که در جشنواره فیلم کوتاه تهران نبود. آرش رصافی به من زنگ زد و گفت: فیلم بساز و من ساختم. حالا این جایزه ای که برای فیلم «اشیا گمشده» دریافت کردم را به کاوه مظاهری تقدیم می کنم.

کریم لک زاده، برنده بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سخنانش پس از دریافت جایزه گفت: واقعا چه چیزی ارزشمندتر از برگزیده شدن با نگاه تماشاگران است. بین نگاه مخاطبان و داوران تفاوت نگاه وجود دارد. مخاطب جشنواره فیلم کوتاه تهران عوام الناس نیستند و ارتباطی با فیلم کوتاه دارند. این فیلم تولید انجمن است. آرش رصافی به من گفت: ما یک مرکز دولتی هستیم، از تو حمایت می کنیم  اما تو فیلم خودت را بساز. آرش رصافی پیوند بین سینما و دولت و مخاطب است. برای رصافی سینما از میز مدیریت مهمتر است.

علی خوشدونی فراهانی برنده جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران با ابراز خوشحالی از دریافت جایزه برای نخستین فیلمش، گفت: خوشحالم که از جشنواره ای که با نام کیارستمی مزین شده است جایزه می گیرم.

اسما ابراهیم‌زادگان دیگر برگزیده این بخش از نویسنده حفره مشترک تشکر می کنم که باعث شد جایزه های زیادی بگیرم.

ekhtetamieh-kootah-5

نشان کیارستمی برای اصغر فرهادی

پایان بخش مراسم اختتامیه جشنواره سی و سوم، اهدای نشان عباس کیارستمی بود. نخستین نشان عباس کیارستمی در جشنواره فیلم کوتاه به اصغر فرهادی اهدا شد. اصغر فرهادی که در حال حاضر در ایران حضور ندارد پیام صوتی خود را برای تشکر از این اعطای نشان برای جشنواره ارسال کرده بود. اصغر فرهادی در این پیام که برای حاضران در سالن پخش شد، گفت: تشکر می کنم از شما به خاطر اهدای این نشان، محصوصا که نام  کیارستمی نازنین را دارد. از طرفی هم یادآور  این است که با امکانات محدود در نوجوانی فیلم کوتاه کار می کردم. امیدوارم علاقه‌مندان و فیلمسازان ما در عرصه فیلم کوتاه قدر این دوران پر از شور و هیجان  و اشتیاق را بدانند و موفق باشند.

بابک کریمی که به نمایندگی از اصغر فرهادی برای دریافت این نشان در سالن حاضر شده بود پس از دریافت نشان، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای فرهادی خودشان خوب تشکر کردند. وقتی قرار شد من به جای آنها جایزه بگیرم به سرعت پذیرفتم. من به این دو بزرگ مرد مدیون هستم. باور نمی کنم که کیارستمی در بین ما نیست. فکر می کنم او در سفرهای جدید و جستجوهای تازه است.

لیست کامل برگزیدگان سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

بخش مسابقه بین الملل

بر اساس رای هیات داوران بخش مسابقه بین الملل متشکل از خسرو سینایی از ایران، ژولیت دورت از بلژیک، یوکا-پکا لاکسو از فنلاند، شوبرا گوپتا از هندوستان و آنا هنکل-دونرسمارک از آلمان، برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:

جایزه ویژه هیأت داوران بخش بین‌الملل

جایزه ویژه هیأت داوران بین‌‍ الملل در بخش آسیا اهدا می‌شود به خین وارسو  (Khin Warso)  برای فیلم «لوح سنگی» (Slate) از کشور میانمار

جایزه ویژه هیأت داوران بین‌الملل اهدا می‌شود به النورا اسمونالیوا (Elnura Osmonalieva) برای فیلم «سعیده» (Seide) از کشور قرقیزستان

جایزه ویژه هیأت داوران بین‌الملل اهدا می‌شود به گرهارد فونک (Gerhard Funk) برای فیلم «ثمر» (Fruit) از کشور آلمان

جایزه بهترین فیلم آسیا

جایزه بهترین فیلم آسیا شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰۰یورو اهدا می‌شود به شوجی تویاما (Toyama Shoji) برای فیلم «پروانه در زمستان» (Winters Butterfly) از کشور ژاپن

جایزه بهترین فیلم اسلام و صلح جهانی

جایزه بهترین فیلم اسلام و صلح جهانی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰۰ یورو اهدا می‌شود به امیر هنرمند (Amir Honarmand) برای فیلم «رقاصک» (The Balance Wheel) از کشور ایران

همچنین در این بخش هیأت داوران با اهدای دیپلم از فیلم «گذشته»   (Its Back Then) به کارگردانی «وثاب الصگر» (Wathab al-sigar) از کشور عراق تقدیر به عمل می‌آید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی

جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو اهدا می‌شود به پیم زویر (Pim Zwier) برای فیلم «آنها ما را دشمن می‌نامند» (They Call Us The Enemy) از کشور هلند

جایزه بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی

جایزه بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو اهدا می‌شود به دلفین پری-ما (Delphine Priet-Maheo) برای فیلم «میهمان ناخوانده» (Joint-Tenants) از کشور فرانسه

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو اهدا می‌شود به هواکینگ ژین (Huaqing Jin) برای فیلم «دختر تبتی» (TheTibetan Girl) از کشور چین

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو اهدا می‌شود به بزیل وویمن (Basile Vuillemin)  برای فیلم «سرانگشتان» (Du Bout Des Doigts) از کشور بلژیک

جایزه بزرگ بخش بین‌الملل

جایزه بزرگ بخش بین‌الملل شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰۰۰ یورو اهدا می‌شود به آرین وزیردفتری (Arian Vazirdaftari) برای فیلم «هنوز نه» (Not Yet) از کشور ایران

بخش مسابقه سینمای ایران

بر اساس رای هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران متشکل از اکبر عالمی، محمدرضا هنرمند، رضا میرکریمی، محسن امیر یوسفی و داود خیام، برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:

بهترین فیلم با موضوع «ایمان و امید»

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مشترکا اهدا می شود به امید شمس و پوریا پیشوایی  برای فیلم داستانی «گذر » از کرج و نازنین سبحان سربندی برای فیلم انیمیشن «سایه ای که نور شد» از تهران

بهترین فیلم با موضوع «محیط زیست»

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به علیرضا دهقان برای فیلم مستند «اوسیا» از یزد

بهترین فیلمنامه اقتباسی

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به اسما ابراهیم زادگان برای فیلم داستانی«حفره مشترک» از تهران

بهترین تحقیق و پژوهش برای فیلم مستند

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به آریان عطارپور برای فیلم «چغامیش» از تهران

بهترین صدای فیلم

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به ﺭﺍﻣﻴﻦ ﺍﺑﻮاﻟﺼﺪﻕ برای فیلم داستانی «تناوب» از تهران

بهترین تدوین

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به پویان شعله ور برای فیلم های «اشیا گمشده» و «روتوش» از تهران

بهترین تصویربرداری

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به ﺳﻴﻨﺎ ﮐﺮﻣﺎﻧﯽ ﺯﺍﺩﻩ  برای فیلم «حفره مشترک» از تهران

متحرک سازی در آثار پویانمایی

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به ﻣﺮﯾﻢ ﺧﻠﻴﻞ ﺯﺍﺩﻩ برای فیلم «مثل یک پروانه روی یک قلب» از تهران

بهترین فیلمنامه

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به ﺣﺴﻴﻦ ﺍﻣﻴﺮی ﺩﻭﻣﺎﺭی، ﭘﺪﺭﺍﻡ ﭘﻮﺭﺍﻣﻴﺮی و ﻣﺤﻤﺪ ﺩﺍﻭﺩی برای فیلم «نسبت خونی» از کرمان

بهترین فیلم تجربی

دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به کریم عظیمی  برای فیلم «۹۹۹۹۹۹۹۹۹ »

بهترین فیلم پویانمایی

تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به فرنوش عابدی  برای فیلم «پیشخدمت» از تهران

دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به مهدی خرمیان برای فیلم «سوزن بان» از تهران

بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند

تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به مهدی حیدری برای  فیلم «ده، چهار و نیم، سه و نیم» از آمل

بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی

تندیس جشنواره و مبلغ ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به حامد نجابت برای فیلم «اشیا گمشده» از تهران

بهترین بازیگری مرد

دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به فرید سجادی‌حسینی برای فیلم «نسبت خونی»

بهترین بازیگری زن

دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به سونیا سنجری برای فیلم «روتوش»

جایزه ویژه هیأت داوران

دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اهدا می شود به مهدی آقاجانی برای استفاده خلاقانه کارگردان از جلوه های ویژه کامپیوتری در فیلم داستانی «درپیکر»

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران

تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مشترکا اهدا می شود به اسما ابراهیم زاده گان برای فیلم «حفره مشترک» از تهران و علی خوشدونی فراهانی برای فیلم «تناوب» از تهران

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال اهدا می شود به کریم لک زاده برای فیلم «دختری در میان اتاق»

جایزه بخش استعدادیابی

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به آرمان خوانساریان برای فیلم داستانی «سبز کله غازی»

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به کریم امینی برای فیلم داستانی «چلیپا»

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به کمال پرناک برای فیلم داستانی «هستی»

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به آرین وزیردفتری برای فیلم داستانی «هنوز نه»

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به کتایون پرمر برای فیلم داستانی «کشند»

بخش جنبی کتاب و سینما

تندیس هفته کتاب، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بعنوان نفر اول اهدا می شود به حسن نقاشی برای فیلم «آثار عجم» (این فیلم نگاه ویژه ای دارد به کتاب آثار عجم یا شیراز نامه اثر فرصت‌الدوله شیرازی که اولین نسخه آن در سال ۱۳۱۴ به چاپ رسیده است.)

جایزه بخش آسیفا ایران

لوح افتخار و مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اهدا می شود به سحر طرزی برای فیلم «لحظات کاغذی»

لوح افتخار و مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اهدا می شود به مقداد اخوان برای فیلم «زمین روباه»

لوح افتخار و مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اهدا می شود به کاوه سیستانی برای فیلم «ماهی قرمز»

بهترین فیلم کوتاه از نگاه «سینمای هنر و تجربه»

تندیس فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه مبلغ ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به دلیل برداشتی امروزی و مدرن از داستانی با الگوی کهن و همچنین کارگردانی سنجیده اهدا می شود به اسما ابراهیم زادگان برای فیلم «حفره مشترک»

تندیس فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه مبلغ ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به دلیل استفاده معنادار از فرم و نگاهی جدید و تجربه گرا به داستانی آشنا اهدا می شود به آرین وزیر دفتری برای فیلم «هنوز نه»

جایزه بهترین تهیه کنندگی فیلم کوتاه مستند

به انتخاب انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران

لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی اهدا می شود به ﺣﻤﻴﺪ ﺟﻌﻔﺮی و  فاطمه فروزان علاء  برای فیلم « بَرد»

جایزه انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران

مدال و دیپلم افتخار ایسفا اهدا می شود به بهنام عابدی برای فیلم داستانی «وال ها»

دیپلم افتخار ایسفا اهدا می شود به علی اکبر محمدخانی برای فیلم تجربی «خودم را می کشم و تو مقصری»

جایزه بخش همایش مطالعات فیلم کوتاه ( گذشته، حال، آینده)

دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اهدا می شود به پروانه احمدی برای مقاله «بررسی جلوه های سینمایی فیلم کوتاه در مجموعه شعرهای یانیس ریتسوس»

دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اهدا می شود به احمد خوش نیت برای مقاله «وجوه اشتراک فیلم بلند و کوتاه در بکارگیری عمده ترین شیوه های علم بیان»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>